• Ki1

köpeavtal , vad gäller?

Jag "sålde" min hund utan köpeavtal pga den anledning till att vi hade ett muntligt avtal att hon skulle komma tbx till mig ifall något inte kändes rätt. Och jag känner att det inte känns bra alls och vill ha tbx henne! Jag har ett köpeavtal på henne som är underskrivet av mig när jag köpte henne utav uppfödarna, jag står även som ägare på jbvs hemsida. Nu tycker dem det jag gör är fel, men dem var väl införstådda i att vi hade ett muntligt avtal att hunden ska tbx hit om det inte känns bra. Så som sagt vi har inte skrivit något köp avtal om att det är den som äger hunden utan hade ett muntligt avtal om att han ska tillbaka till mig om det inte kändes bra. Dem har betalt en liten summa för henne men som sagt inte skrivit på ett köpeavtal , just för att jag ville känna att de kändes 100% bra först. Och nu ignorerar dem mig och jag vill ha tillbaka min hund. Nu till frågan , VEM Har rätt i de här?

• Svar på tråden köpeavtal , vad gäller?
  • Sophan

Tja. Går det upp i rätten är ju det muntliga svårt att bevisa. Papper är starkare bevisning, men man får ju såklart förklara varför de har din hund och vad de har betalt för.

Men jag skulle tro att du har det starkaste caset. 

• Ki1

Ja de är så jag känner oxå, vad jag har uppfattat så måste man ha ett köp avtal utav hunden. Och det har ju jag. Men nu svarar dem inte. Så jag funderar på att förs tbx pengar o bara åka o hämta hunden för det är ju ändå MIN hund?

• Sophan
    Ki1 skrev 2017-12-05 11:38:04 följande:

Ja de är så jag känner oxå, vad jag har uppfattat så måste man ha ett köp avtal utav hunden. Och det har ju jag. Men nu svarar dem inte. Så jag funderar på att förs tbx pengar o bara åka o hämta hunden för det är ju ändå MIN hund?

Är osäker, men det skulle kunna gå under egenmäktigt förfarande. Gör en polisanmälan istället och sköt det från rätt håll så att säga. Var ert avtal att de skulle få tillbaka pengarna om någon part ångrade sig?
  • Kjell2
    Ki1 skrev 2017-12-05 11:31:06 följande:

Jag "sålde" min hund utan köpeavtal pga den anledning till att vi hade ett muntligt avtal att hon skulle komma tbx till mig ifall något inte kändes rätt. Och jag känner att det inte känns bra alls och vill ha tbx henne! Jag har ett köpeavtal på henne som är underskrivet av mig när jag köpte henne utav uppfödarna, jag står även som ägare på jbvs hemsida. Nu tycker dem det jag gör är fel, men dem var väl införstådda i att vi hade ett muntligt avtal att hunden ska tbx hit om det inte känns bra. Så som sagt vi har inte skrivit något köp avtal om att det är den som äger hunden utan hade ett muntligt avtal om att han ska tillbaka till mig om det inte kändes bra. Dem har betalt en liten summa för henne men som sagt inte skrivit på ett köpeavtal , just för att jag ville känna att de kändes 100% bra först. Och nu ignorerar dem mig och jag vill ha tillbaka min hund. Nu till frågan , VEM Har rätt i de här?

Om jag förstår har ni ett muntligt köpeavtal där du har rätt att häva avtalet och ta tillbaka hunden. I så fall är du i din fulla rätt att kräva tillbaka hunden och återbetala köpeskillingen. I alla fall om det inte gått orimligt lång tid.

Problemet uppstår om köparen blåvägrar. Just nu är köparen sakrättslig ägare av hunden, avtal finns, betaltning har skett, tradering är gjord. Du kan alltså inte bara hämta hunden.

Du kan vända dig till kfm för handräckning men risken är att köparen bestrider och då blir det en fråga för tingsrätten. Utan skriftligt avtal blir det lurigt att visa på vad som kommit överrens och inte.  

• Kjell2
    Ki1 skrev 2017-12-05 11:38:04 följande:

Finns inget formelt krav på skriftligt köpeavtal.
  • Kjell2
    Sophan skrev 2017-12-05 11:52:28 följande:
    Är osäker, men det skulle kunna gå under egenmäktigt förfarande. Gör en polisanmälan istället och sköt det från rätt håll så att säga. Var ert avtal att de skulle få tillbaka pengarna om någon part ångrade sig?
    Polisanmälan skulle nog inte leda någon vart. Köparen har inte gjort något brottsligt.

• Sophan
    Kjell2 skrev 2017-12-05 12:25:04 följande:
    Polisanmälan skulle nog inte leda någon vart. Köparen har inte gjort något brottsligt.
    Det har de ju. De bryter mot avtalet och håller en hund som på pappret ägs av TS.
  • Kjell2
    Sophan skrev 2017-12-05 12:55:17 följande:

Det har de ju. De bryter mot avtalet och håller en hund som på pappret ägs av TS.

Att bryta ett avtal är inte brottsligt

Än så länge ägs hunden av köparen.
  • Ki1

Dem säger att det är deras hund och att den inte är till salu. Vi kom överens om en sak som dem sedan bryter? Dem har visserligen betalt för henne MEN vi hade ett muntligt avtal om de inte känns bra så ska han tbx hit. Jag har köpes avtal på honom inte dem.. men enligt dem är hunden betald men vi hade även ett avtal om att hunden skulle tillbaka till mig ifall de va något problem. Det var jag noga med innan dem kom hit o när dem var här. Jag nekade många personer just av den anledningen till att dem inte vill ta en hund som kanske sedan skullle komma tbx. O de tyckte ju dem lät som en bra idé o hade inga problem med det.

Svar på tråden köpeavtal , vad gäller?