Första barnet
Du kan boka in privat ultraljud som sagt, som du då betalar för själv. Vissa erbjuder KUB gratis för alla, vissa erbjuder det bara om man är tex över 30 år gammal eller har medicinsk anledning till att få det. Man kan säkert boka in ett sådant själv om ens landsting inte erbjuder det till alla och du inte passar in i någon av de ovanstående kategorierna dock
Jag är nu gravid i v.30 (helt sjukt hur snabbt det har gått hittills). Känns som igår vi var på rutinultraljudet, vilket man brukar göra någon gång mellan v.18-20 (jag gjorde i v.21 dock).
Innan ultraljudet hade jag gjort KUB i vecka 13, så jag visste rätt så tidigt att jag hade en liten knodd där inne. Innan jag gjorde det försökte jag tänka att så länge ingen blödning kommer, och att symtomen håller i sig så ska jag inte oroa mig i onödan. Onödig stress och oro är inte heller bra för den lilla (eller dig)! Det var dock så klart en stor lättnad när vi på KUB fick se en liten filur som sprattlade där inne, då man inte kunde känna rörelserna så tidigt ännu heller. Jag var också jätteorolig över att något skulle vara fel innan KUB, och även mellan KUB och rutinultraljudet var jag orolig. Men försök släppa oron och njut av graviditeten (även om det stundvis kan vara svårt pga illemåendet eller liknande
). Tiden går förhoppningsvis fort till du får se ditt barn för första gången och tills dess, ta hand om dig själv och barnet på bästa sätt!
Grattis och lycka till!