Glinda från Oz skrev 2017-12-06 01:36:45 följande:
Jag älskar att vara i vattnet och badar gärna med min dotter, men jag lär henne också att vara starkt och självständig, jag tycker det är viktigt att hon lär sig ta vara på sig själv och det kan hon inte göra om jag är med hela tiden. Självklart får hon inte vara ute på djupt vatten själv nu, men såfort hon blir äldre och kan simma bättre har jag inga problem med det. Jag har bra koll på henne nu, jag (eller en annan vuxen) tittar på dem hela tiden. De leker mest med sanden på strandkanten eller tittar på fiskarna en meter ut i vattnet (det är väldigt grunt) Skulle det vara långgrunt skulle jag precis som nu ha en gräns för hur långt ut hon får gå. Då hon är 10 kommer hon få cykla själv till stranden med sina kompisar.
Det är olika regler i olika simhallar, här är det 10 år och jag känner mig helt trygg med att bara titta på (då hon har blivit äldre) på simhallen finns det till och med utbildad personal som har koll hela tiden.
Men det handlar väl inte om självständighet i vattensituationer, det handlar om säkerhet. Jag skulle heller inte låta barnen klättra själva oskyddade på höga branta klippor även om de är bra klättrare.
Att vara självständig kan man vara ändå, cykla själv till kompisar, fixa sina läxor, ta bussen själv till skolan, laga middag, vara hemma själv osv.
En 10 åring är ett litet barn i årskurs 4 som inte har stenkoll på läget trots simkunnighet. Man missbedömer helt enkelt, har svårt att vara skärpt i alla lägen.
Sedan kan barnet såklart få göra lite själv ändå. Jag står inte och glor konstant på min 10 åring i badhuset, han kan ju simma. Men jag är i vattnet, redo att rycka in om det behövs.