• Zora

    Tre bilstolar bak, möjligt?

    Om allt går bra väntar vi vårt 3:e barn till sommaren. Nu är frågan hur dom ska sitta i bilen! Vi har en Ford Mondeo kombi från 2011 och just nu sitter båda barnen bak. 4,5-åringen i en framåtvänd stol (Maxi cosi Rodi air protect) och 2-åringen i en bakåtvänd (Britax Max-Way). Framsätet går inte att nyttja då krockkudden inte är avstägningsbar...

    Är det för det första ens möjligt att få in tre stolar bak? (Ett babyskydd, en framåtvänd och en bakåtvänd) Hur placerar man dom för bästa effekt med tanke på att få i och ur barnen smidigt (eller hyfsat smidigt)? Tips och gärna bilder på hur ni har gjort.

    Eller är det ny bil som gäller?

  • Svar på tråden Tre bilstolar bak, möjligt?
  • Mandelskorpan

    Vi hade tre stolar bak och satte då den framåtvända i mitten. De fick då plats utan problem eftersom våra stolar var lite smalare baktill och bredare framtill. Så saxade bakåt/framåt fungerade utmärkt. Äldre Volvo kombi.

  • Zora
    Mandelskorpan skrev 2017-12-06 09:18:44 följande:

    Vi hade tre stolar bak och satte då den framåtvända i mitten. De fick då plats utan problem eftersom våra stolar var lite smalare baktill och bredare framtill. Så saxade bakåt/framåt fungerade utmärkt. Äldre Volvo kombi.


    Ok, men då fick den i mitten klättra över någon stol då alltså? Vi kommer att ha en bas för babyskyddet.
  • Cadencee

    Kolla upp vad det skulle kosta att en verkstad kopplar ur airbagen fram?

  • Zora
    Cadencee skrev 2017-12-06 09:46:19 följande:

    Kolla upp vad det skulle kosta att en verkstad kopplar ur airbagen fram?


    Frågade på gamla Forden vi hade (från 2003), dom skulle ha 7000... gissar att det är något liknande på denna.. 
  • Mandelskorpan
    Zora skrev 2017-12-06 09:27:18 följande:

    Ok, men då fick den i mitten klättra över någon stol då alltså? Vi kommer att ha en bas för babyskyddet.


    Ja precis. 5-åringen klättrade. Men det gick väldigt bra. De satt så i flera år, med två bakåtvända stolar på var sida. Äldsta kunde serva de små med lite majskrokar mm.
  • mammalovis

    Jag har en Ford Mondeo kombi 2008. Vi har fått in babyskydd Acta Graco köpt 2010, en bakåtvänd Maxi Cosi Mobi 2011 och en Britax Maxway samtidigt. Mobin var tvungen att sitta bakom ett säte p g a spännbanden. Maxway satt i mitten och babyskyddet bakom föraren då Mobi tog störst plats.

    Nu har vi en framåtvänd Brio bakom föraren, Maxwayen i mitten och Mobin bakom passageraren, Visst det är tajt, men funkar. Mest knepigt är det att sätta fast bältet i den framåtvända. Sedan tror jag den bakåtvända Axkiden vi har i sambons bil är ännu smalare.

    Prova ny bilstol i bilen hos barnvagnsaffären om ni behöver köpa någon ny stol, det är smidigast.

  • cosinus

    Vi hade den äldre bakåtvända i mitten.

    Var enkelt lyfta ur en bältesstol för att komma åt att hjälpa det barnet i mitten och det klättrade i och satte sig själv.

    Hade också den fördelen att behövde man klämma in någon vuxen bak var den platsen inte så illa. Var bara att slänga bältesstolen i bagaget. Hade varit mer spännande om den personen hade behövt klättra in i mitten :)

  • Zora
    cosinus skrev 2017-12-06 20:43:06 följande:

    Vi hade den äldre bakåtvända i mitten.

    Var enkelt lyfta ur en bältesstol för att komma åt att hjälpa det barnet i mitten och det klättrade i och satte sig själv.

    Hade också den fördelen att behövde man klämma in någon vuxen bak var den platsen inte så illa. Var bara att slänga bältesstolen i bagaget. Hade varit mer spännande om den personen hade behövt klättra in i mitten :)


    Den varianten funderar jag på. Sätta det äldsta bakåtvända barnet i mitten, babyskyddet bakom föraren (pga att det vi har är lättast för mig att lyfta ur på förarsidan) och den framåtvända bakom passageraren. Skulle behöva provmontera, men inte så kul att stå ute och göra det nu i kylan :p kanske får bli framåt våren.
  • Zora

    De stolar som monteras med bälte, går dom att sätta längre ut mot dörren? Eller blir det konstigt med underförankringsbanden och säkerhetsbältet då? Eller är man låst att ja stolarna mitt för framsätesstolarna (om ni förstår vad jag menar)

  • cosinus
    Zora skrev 2017-12-06 21:38:55 följande:

    De stolar som monteras med bälte, går dom att sätta längre ut mot dörren? Eller blir det konstigt med underförankringsbanden och säkerhetsbältet då? Eller är man låst att ja stolarna mitt för framsätesstolarna (om ni förstår vad jag menar)


    Vi hade den ena bakåtvända stolen så långt ut mot kanten det gick, inte rak linje bakom framstolen. Det rymdes bättre så. En till fördel med att ha det äldre bakåtvända barnet i mitten var att det blev klart mest benutrymme där eftersom stolen hamnar lite längre fram när den hamnar mellan två framsäten än mot ett.
  • Zora
    cosinus skrev 2017-12-06 22:11:51 följande:

    Vi hade den ena bakåtvända stolen så långt ut mot kanten det gick, inte rak linje bakom framstolen. Det rymdes bättre så. En till fördel med att ha det äldre bakåtvända barnet i mitten var att det blev klart mest benutrymme där eftersom stolen hamnar lite längre fram när den hamnar mellan två framsäten än mot ett.


    Blir till att provmontera i vår. Hoppas vi lyckas få till det utan att behöva köpa nya stolar!
  • Lynxsa

    Vi kör också med äldsta sitter bakåt vänd i mitten, mellan bakåtvänd på höger sida och bebyskyddet på vänster. 4åringen klättrar över basen till bebyskyddet.

    Funkar bra. Volvo combi.

    Snart får mellantjejen hoppa upp i mitten och lillasyster ta höger sida och 4åringen åka i bältesstol vänster. Blir bra det

  • Magnefico

    Ring runt och kolla med flera verkstäder! Med tanke på hur enkelt det är att koppla ur en kudde så kan det omöjligt kosta mer än 2000 kr. Mindre verkstäder lite utanför städerna brukar vara betydligt billigare.

  • Zora
    Magnefico skrev 2017-12-28 08:34:42 följande:

    Ring runt och kolla med flera verkstäder! Med tanke på hur enkelt det är att koppla ur en kudde så kan det omöjligt kosta mer än 2000 kr. Mindre verkstäder lite utanför städerna brukar vara betydligt billigare.


    Förklaringen till att det skulle bli så dyrt var att dom är tvungna att byta hela säkerhetsbältespaketet också och det kostar...
Svar på tråden Tre bilstolar bak, möjligt?