Orolig för min mamma - Tar alltid med sig mat ifrån hennes resa
Hej!
Jag bor i ett eget och min mamma bor ensam. Hon har varit bortrest i ett annat land, ca tre timmar härifrån.
Jag vet inte varför, men hon tar med sig mat ifrån det landet. Jag är orolig eftersom maten kan väl knappast klara sig så väl behållet. Det är ju en bra väntetid innan man skall på flyget, och sedan är själva flygresan lång, fast det kanske i för sig väldigt kallt på själva flygets bagage, men att vänta på flyget, och sedan kommer man till Sverige, och då har min mamma suttit på bussen i ett par timmar för att komma hem. Och sedan skall hon ända vägen till sin bostad. Det är en bra bit, innan maten ruttnas, eller åtminstone samlar på sig bakterier.
Hon kan ju bli allvarlig sjuk, och det kanske inte finns någon där som kan se efter henne. Jag kan inte vara där hela tiden, tyvärr och därav min oro. . Men jag blir så orolig, att jag sa flera gånger till henne att vänligen släng bort maten för säkerhetens skull. Jag har hört så mycket att bakterier samlar på sig så snabbt till mat om man inte är försiktig. Jag är så orolig.
Jag kan inte bara ta maten och slänga det, det är ju lite väl elakt. Jag vill helst att hon skall göra det själv. Men jag är så orolig att hon skall få på sig en massa sjukdomar.
Är det bara jag som överreagerar eller har ni själva tagit med mat ifrån era resor till andra länder. Hur allvarligt är det?
Hur lätt samlar bakterier på sig, på mat om man inte är försiktig?
Tack på förhand!