• Anonym (Varför köper hon hem hela tiden)

Orolig för min mamma - Tar alltid med sig mat ifrån hennes resa

Hej!

Jag bor i ett eget och min mamma bor ensam. Hon har varit bortrest i ett annat land, ca tre timmar härifrån.

Jag vet inte varför, men hon tar med sig mat ifrån det landet. Jag är orolig eftersom maten kan väl knappast klara sig så väl behållet. Det är ju en bra väntetid innan man skall på flyget, och sedan är själva flygresan lång, fast det kanske i för sig väldigt kallt på själva flygets bagage, men att vänta på flyget, och sedan kommer man till Sverige, och då har min mamma suttit på bussen i ett par timmar för att komma hem. Och sedan skall hon ända vägen till sin bostad. Det är en bra bit, innan maten ruttnas, eller åtminstone samlar på sig bakterier.

Hon kan ju bli allvarlig sjuk, och det kanske inte finns någon där som kan se efter henne. Jag kan inte vara där hela tiden, tyvärr och därav min oro. . Men jag blir så orolig, att jag sa flera gånger till henne att vänligen släng bort maten för säkerhetens skull. Jag har hört så mycket att bakterier samlar på sig så snabbt till mat om man inte är försiktig. Jag är så orolig.

Jag kan inte bara ta maten och slänga det, det är ju lite väl elakt. Jag vill helst att hon skall göra det själv. Men jag är så orolig att hon skall få på sig en massa sjukdomar.

Är det bara jag som överreagerar eller har ni själva tagit med mat ifrån era resor till andra länder. Hur allvarligt är det?

Hur lätt samlar bakterier på sig, på mat om man inte är försiktig?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Orolig för min mamma - Tar alltid med sig mat ifrån hennes resa
  • smulpaj01

Varför tar hon med sig mat? Från vilket land och vad är det för mat? Nåt som inte finns i Sverige?

• Tow2Mater

Vilken sorts mat handlar det om? Det är ju skillnad mellan t ex mjölk och mjukost i tub...

smulpaj01 skrev 2017-12-06 19:04:33 följande:

Varför tar hon med sig mat? Från vilket land och vad är det för mat? Nåt som inte finns i Sverige?

Hon tog med sig vindruvor, vita ost och någonting annat som jag inte kommer rikrigt ihåg. Något med mjölkprodukt, tror jag att det var i alla fall.

Hon var i Turkiet.

• Anonym (Cissi)

Vad för slags mat är det? Vi har ungefär så långt att resa (5-6 timmar) till släkten där vi firar jul och brukar ha en del mat med oss. Det som är känsligt fryser vi in och packar in ordentligt. Det brukar fortfarande vara fruset när vi kommer fram, och då har det ändå legat i en varm bil hela vägen.

Anonym (Cissi) skrev 2017-12-06 19:15:51 följande:

Vad för slags mat är det? Vi har ungefär så långt att resa (5-6 timmar) till släkten där vi firar jul och brukar ha en del mat med oss. Det som är känsligt fryser vi in och packar in ordentligt. Det brukar fortfarande vara fruset när vi kommer fram, och då har det ändå legat i en varm bil hela vägen.

Min mamma är inte så försiktig, hon får för sig att det klarar sig ändå, och lägger maten bland sina kläder i resväskan.

Jag la märker till det när hon packade upp maten, och jag blev genast fundersam om det ens klarade sig och kände direkt att det är något hon måste slänga för säkerhetens skull.

Jag är väldigt orolig för min mamma.

Maten kan väl knappast klara sig.

• Anonym (Cissi)
    Lena skrev 2017-12-06 19:27:45 följande:
    Vindruvor och ost klarar sig utmärkt.

Just vad jag skulle skriva! Att göra ost var ju ett sätt att konservera mjölk på, på den tiden det inte fanns kylskåp. Inte för att en uppskuren ost blir så rolig att äta när den legat framme länge, men några timmars resa lär den klara.
  • Anonym (Madde)

Din mamma kanske trots allt besitter tillräcklig kunskap för att veta om maten står sig eller inte? Varför skulle hon inte veta sånt, hon är ju din mamma alltså mer erfaren? Och mat samlar inte på sig bakterier om den inte kommer i kontakt med bakterier. Jag antar att osten var inpackad på något sätt och inte bara låg där bland hennes använda kläder? :)

• Åsa

Låter inte som någon fara. Vindruvor som ser ok ut är ok (har du aldrig själv ätit halvtorra vindruvor som råkat bli liggande?). Mjölkprodukter som blivit dåliga smakar illa och skulle man få för sig att äta dem ändå så är de inte giftiga. Skillnad om hon släpat med sig köttfärs, färsk fisk eller liknande.

• Åsa

Till en annan gång kan du ju som en snäll gest skicka med mamma en liten mjuk kylväska. 

• Anonym (...)

Antar att hon inte bor i Sverige då du skriver att hon är i ett land e timmar bort och Turkiet ligger betydlig längre bort en tre timmar.

Men ja, den sorts mat kam bli dårlig såvida den inte förvarats kallt/kylt.

• Anonym (men)

Men din mamma har väl gjort detta tidigare eller? Och hon lever fortfarande? Tror inte det är någon som helst fara.

• Anonym (Andas)

Andas djupt!

Inte mer än att man luktar på osten för att veta om den klarat sig (vilket den troligtvis har!). Så länge den är inpackad så klarar den sig.

Utifrån trådstarten tänktw jag först att det var tillagad mat som hon drog med sig och sånt kan ju dra på sig bakterier på annat sätt. Frukt och ost, kryddor, grönsaker skulle jag inte oroa mig för.

Kött och fisk däremot. Det skulle jag akta mig för.

• Anonym (JW)

Låter som att du överdriver otroligt. När vi var små tog mamma alltid med sig mat för oss när vi reste utomlands - köttbullar, falukorv, kassler, smör, ost osv. och det var aldrig några problem.

I somras åt jag yoghurt som stått i en kasse i hallen 3-4 dygn (glömde den där) och det var heller inga problem.

• Klaralokghdy

Det finns något enstaka skadligt ämne som kan bildas i viss mat för att den är för gammal och inte luktar eller smakar, och det är enbart farligt för foster. Slappna av och försök släppa din bakterieskräck.

• Anonym (får man?)

Får man äns ha mat med sig på Flyget? Färskvaror? Skall det inte vara konserverad?

• Anonym (MS)
    Anonym (får man?) skrev 2017-12-07 02:38:26 följande:

Får man äns ha mat med sig på Flyget? Färskvaror? Skall det inte vara konserverad?

Man får ha med sig på flyget allt som inte innefattar vätskor, sen är det en annan femma om man får föra det med sig in i Sverige förbi tullen. Just gällande Turkiet så är det inte ett EU-land och där får man egentligen inte föra in djurprodukter, alltså kött eller mejeri. Oavsett om det är konserverat eller inte. Ubdabtag är typ kakor och dyl. som kan innehålla ägg och mjölk, men då ska dessa ha bakats så att det har hettats upp.
    Anonym (...) skrev 2017-12-06 21:18:11 följande:

Antar att hon inte bor i Sverige då du skriver att hon är i ett land e timmar bort och Turkiet ligger betydlig längre bort en tre timmar.

Men ja, den sorts mat kam bli dårlig såvida den inte förvarats kallt/kylt.

Beror ju mellan vilka städer man flyher, drygt 3.5h mellan Stockholm och Istanbul.
  • Anonym (MS)
    Anonym (Varför köper hon hem hela tiden) skrev 2017-12-06 19:12:21 följande:

Hon tog med sig vindruvor, vita ost och någonting annat som jag inte kommer rikrigt ihåg. Något med mjölkprodukt, tror jag att det var i alla fall.

Hon var i Turkiet.

Frukt blir ju inte oftast dåligt så snabbt, och skulle det bli det så är den ju inte så aptitlig. Äter hon dåliga vindruvor då lär hon ju äta dålig frukt annars också, mer än när hon rest.

Ost kan ju bli dåligt, men är den välpacketerad (menar inte med kyla, men i försluten förpackning typ) så brukar det inte vara någon fara. Speciellt inte hårdost, kan hålla rätt länge (dagar, veckor) i rumstemperatur.

Du kan nog slappna av.
  • Anonym (herregud)

Så gott som den största delen frukt importeras!! Det är inte direkt så det odlas bananer, vindruvor eller apelsiner i Sverige! Ostar lagras i månader! Kom igen för i helvete! Förr före kylskåpet kom förvarade man smör i skafferiet..

Svar på tråden Orolig för min mamma - Tar alltid med sig mat ifrån hennes resa