• LillaMarie

    Var i Danmark för insemination, någon mer?

    Jag och min sambo var i Danmark för vår första insemination med donerade spermier i lördags. Undrar om någon sitter i samma båt?

    Det är så mycket funderingar och känslor som snurrar i huvudet.

    Hur tidigt kan man testa, någon som vet?

    Kan man testa med clear blues ?testa tidigt test? långt innan bim?

    Skulle bli så tacksam att höra om fler i samma situation och kankse någon som kan svara på lite av mina frågor ??

  • Svar på tråden Var i Danmark för insemination, någon mer?
  • ChansTillLiv

    Jag har tyvärr inte så många svar att ge, men kliniken borde väl ha alla svar kan man tänka? Jag tycker klinik är jättebra alternativ om t.ex kvinnan i ett par har svårt att bli gravid, annars går det ju att lösa på annat sätt om man är öppen för att prova privat donation

  • Kasperina

    Jag var i Danmark för snart 6 år sen och gjorde en insemination med donerade spermier. Resultatet sitter bredvid mig i soffan just nu
    Graviditeten som sådan är precis som vilken graviditet som helst, så det är inte högre eller lägre chans att plussa tidigt med andra tester.
    Med det sagt valde jag att enbart testa med det test jag fick med mig från kliniken och på testdagen (dagen före faktiskt, TD var 15 februari) för att inte riskera att snöa in på testberoende.
    Ett tidigt test kan man ju ändå ta om man vill det, men glöm inte att ett negativt resultat i det läget inte betyder något.


    ChansTillLiv skrev 2017-12-09 12:56:24 följande:

    Jag har tyvärr inte så många svar att ge, men kliniken borde väl ha alla svar kan man tänka? Jag tycker klinik är jättebra alternativ om t.ex kvinnan i ett par har svårt att bli gravid, annars går det ju att lösa på annat sätt om man är öppen för att prova privat donation


    Märkligt nog är insemination med donerade spermier ytterst sällan en lösning man väljer om kvinnan i ett par har svårt att bli gravid...
  • ChansTillLiv
    Kasperina skrev 2017-12-09 13:40:41 följande:

    Märkligt nog är insemination med donerade spermier ytterst sällan en lösning man väljer om kvinnan i ett par har svårt att bli gravid...


    Sant. Jag har donerat till flera ensamstående och lesbiska, men hittils inte till ett straight par
  • LillaMarie

    Kasperns : Så härligt att höra, ?sitter i soffan bredvid mig?, då underbart så jag blir tårögd! Jag hoppas vi får sån tur med. Jag undrade mer för just som du säger att man är nyfiken och jag är nog på god väg att bli beroende, vill så gärna ha ett plus!

    Plussade du på första försöket eller hur många försök krävdes för dig?

  • LillaMarie

    Chanstillliv: min sambo har inga spermier så av den anledningen valde vi donator och insemination på klinik. Jag har en son sedan tidigare och enligt alla undersökningar ska jag vara ?frisk? om man säger så.

  • LillaMarie

    Förresten vill jag bara tala om att jag är ny här och inte begriper mig på hur man gör för att se om man fått svar eller så än. Tacksam för era svar : )

  • ChansTillLiv
    LillaMarie skrev 2017-12-11 21:37:58 följande:

    Chanstillliv: min sambo har inga spermier så av den anledningen valde vi donator och insemination på klinik. Jag har en son sedan tidigare och enligt alla undersökningar ska jag vara ?frisk? om man säger så.


    Jo men det kan jag förstå, jag blev bara förvånad om kliniken inte sagt hur tidigt ni kan testa om graviditeten fäst. Om det vill sig illa och den inte fäst, skulle ni vara öppna för iden om privat donation?
  • Milbis

    Jag och min flickvän går till en privat klinik i Oslo. Vi köpte tre strån plus en barnrätt av en donator från european sperm bank. Första försöket i november funkade inte och förra måndagen inseminerades jag igen. Ska ta gravtest den 20e. Hoppas så mycket att det tar denna gång, det är ju inte billigt direkt och väntan är helt olidlig. Min person på kliniken säger att det är bra att vänta med test till BIM då det är vanligt att man blir gravid men att det inte blir något av, och då är det ju ännu tråkigare när mensen kommer när man trott att det var något där.

  • Milbis

    Min flickvän och jag går till en privat klinik i Oslo. Vi köpte tre stån och en barnrätt från en dansk donator genom european sperm bank. Inseminerades första gången i november men det funkade inte. Vi gjorde andra försöket förra måndagen och jag har BIM den 20e. På kliniken säger de att man gärna ska vänta med gravtest till BIM då många blir gravida men att det inte blir något, så om man testar positivt tidigt så är det vanligt att få mensen ändå och då är ju besvikelsen större. Men väntan är ju olidlig.

  • Milbis

    Sorry, var inte meningen att skriva 2 svar men trodde första inlägget försvann så skrev ett nytt i all hast :) Är ny medlem så förstår inte riktigt hur allt fungerar här. Försökte redigera min profil men familjeliv har bestämt att det inte går och att jag är 47 år?? Jag är 30 thank you very much. Någon som vet hur man ändrar det? Sorry för OT.

  • ChansTillLiv
    Milbis skrev 2017-12-13 23:17:27 följande:

    Sorry, var inte meningen att skriva 2 svar men trodde första inlägget försvann så skrev ett nytt i all hast :) Är ny medlem så förstår inte riktigt hur allt fungerar här. Försökte redigera min profil men familjeliv har bestämt att det inte går och att jag är 47 år?? Jag är 30 thank you very much. Någon som vet hur man ändrar det? Sorry för OT.


    Jag har också märkt att många profiler är satta till 47 år. Märkligt!
  • Toritori

    Hej! Vad spännande! Men förstår att väntan är påfrestande. Jag och min sambo åker till Köpenhamn första gången på Tisdag för insemination. Vilken klinik var ni på? Håller tummarna för er och oss. 

  • Kasperina
    LillaMarie skrev 2017-12-11 21:36:29 följande:

    Kasperns : Så härligt att höra, ?sitter i soffan bredvid mig?, då underbart så jag blir tårögd! Jag hoppas vi får sån tur med. Jag undrade mer för just som du säger att man är nyfiken och jag är nog på god väg att bli beroende, vill så gärna ha ett plus!

    Plussade du på första försöket eller hur många försök krävdes för dig?


    Jag hade turen att plussa på första försöket, men den slutade som MA
    Jag väntade två cykler innan jag gjorde ett nytt försök, och då blev jag gravid med dottern på första försöket igen.

    Min bästa kompis vars dotter är ett år äldre än min plussade på 4:e försöket.

    Hur har det gått för er?
  • Toritori
    Milbis skrev 2017-12-13 23:00:56 följande:

    Jag och min flickvän går till en privat klinik i Oslo. Vi köpte tre strån plus en barnrätt av en donator från european sperm bank. Första försöket i november funkade inte och förra måndagen inseminerades jag igen. Ska ta gravtest den 20e. Hoppas så mycket att det tar denna gång, det är ju inte billigt direkt och väntan är helt olidlig. Min person på kliniken säger att det är bra att vänta med test till BIM då det är vanligt att man blir gravid men att det inte blir något av, och då är det ju ännu tråkigare när mensen kommer när man trott att det var något där.


    Hej! Jag och min sambo har också köpt tre strån från European Sperm Bank och ska snart göra vårt första försök i Köpenhamn. Spännande! Hur har det gått för er? x 
  • Nolix

    Sambon och jag har köpt två strån från Cryos för heminsemination som förmodligen kommer ske 8-9 januari :D

Svar på tråden Var i Danmark för insemination, någon mer?