• Anonym (Halvmåne)

Någon som börjat dejta direkt vid skilsmässa / separation?

Fråga som rubriken lyder till er som kommit från en lång relation. Skaffade ni en "rebound" direkt? Eller var ni singlar länge? Började ni dejta många olika?

Bu, bä, erfarenheter?

• Svar på tråden Någon som börjat dejta direkt vid skilsmässa / separation?
  • Anonym (Anonin)

För mig så träffade jag en kille bara ett par dagar efter mitt 5åriga förhållande tog slut av slump. Vi träffades ett par gånger och nu två och ett halvt år senare väntar vi varat första barn tillsammans :)

Jag var redan kanske ett år innan mitt och mitt ex avbrott redan färdig, så för mig kändes det ganska naturligt och inte alls jobbigt att börja "leva" igen. Och nej jag tycker inte att det är fasligt mot ett ex att börja datea/leta rebound direkt efter, det beror ju helt på hur förhållandet sett ut sista tiden.

• Butterfly83

Jag börja dejta typ 6 månader efter att min ex flyttat ut. Vi var tillsammans i nästan 10 år. I mitt fall var äktenskapet i mycket dåligt skick ett år innan separationen. 
    Jag tror det varierar ganska mycket från person till person och från fall till fall när man är färdig att börja dejta. Själv tog jag beslutet när jag träffade min ex med sin nya flickvän och det gjorde inte ont. Förstås är jag ledsen för att vårt äktenskap misslyckades osv. men jag var inte svartsjuk eller bitter för att han hittat en ny. För mig visa det att jag kommit över honom och var färdig att gå vidare. Glad

• Anonym (Halvmåne)

Jag kommer från en 15 år gammal relation där de ca 9-10 första åren var bra och de senaste 5-6 åren varit dåliga. Relationen har de senare åren präglats av aggressivitet, kontrollbehov med inslag av våld och tvång. De allra sista ca 3-4 åren helt utan fysisk närhet.

Nog är jag färdig med relationen men jag är också skadad av den. Jag har väldigt svårt för fysisk närhet. Jag kan hoppa högt om någon lägger en hand på min arm eller axel till exempel. Om män kommer nära, alltså ställer sig nära till exempel när man tar en kopp kaffe på jobbet, så tar jag ett steg bakåt.

Nu finns det en man som jag känt länge, han har länge funnits i bakgrunden. Vi har aldrig på något sätt rört varandra men det finns något där, utan tvekan. Han tar nu ett litet steg fram. Det här är svårt för mig att hantera. Förmodligen sänder jag väldigt dubbla signaler till den här mannen. Jag är i alla fall inne på att ses men väldigt, väldigt försiktigt.

• Butterfly83
    Anonym (Halvmåne) skrev 2017-12-07 07:50:00 följande:

Jag kommer från en 15 år gammal relation där de ca 9-10 första åren var bra och de senaste 5-6 åren varit dåliga. Relationen har de senare åren präglats av aggressivitet, kontrollbehov med inslag av våld och tvång. De allra sista ca 3-4 åren helt utan fysisk närhet.

Nog är jag färdig med relationen men jag är också skadad av den. Jag har väldigt svårt för fysisk närhet. Jag kan hoppa högt om någon lägger en hand på min arm eller axel till exempel. Om män kommer nära, alltså ställer sig nära till exempel när man tar en kopp kaffe på jobbet, så tar jag ett steg bakåt.

Nu finns det en man som jag känt länge, han har länge funnits i bakgrunden. Vi har aldrig på något sätt rört varandra men det finns något där, utan tvekan. Han tar nu ett litet steg fram. Det här är svårt för mig att hantera. Förmodligen sänder jag väldigt dubbla signaler till den här mannen. Jag är i alla fall inne på att ses men väldigt, väldigt försiktigt.

Tråkigt att höra att din senaste relation var så dålig. Jag har ingen egen erfarenhet av sådant men jag kan tänka mig att det satt djupa spår. Obestämd

Trevligt att du i alla fall kan se dig försöka även fast det väldigt väldigt försiktigt. Glad

Vet den här personen något om ditt tidigare förhållande?
  • Anonym (Halvmåne)
    Butterfly83 skrev 2017-12-07 17:46:32 följande:

Tråkigt att höra att din senaste relation var så dålig. Jag har ingen egen erfarenhet av sådant men jag kan tänka mig att det satt djupa spår.

Trevligt att du i alla fall kan se dig försöka även fast det väldigt väldigt försiktigt. 

Vet den här personen något om ditt tidigare förhållande?

Nej, han vet ingenting. Jag har lite av totalnoja för kroppskontakt så jag inser ju att det kan bli lite svårt... å andra sidan, har han inte tålamod med att det måste gå sakta så är han ju fel för mig ändå.
  • Rödtjärnens Anna

Blev tillsammans med en kille direkt efter jag separerat ifrån ett 14årigt förhållande.

Ser jag tillbaka var jag bara så j-a sugen på att bli uppvaktad, ligga med någon och slippa bo tillsammans med någon.

Ser inget negativt i att göra som jag gjorde (hade inga barn att ta hänsyn till).

Förhållandet var väl inte det bästa, och vi höll ihop i ca ett år. Sen tog det fyra månader så blev jag ihop med en ny, denna gång hoppas jag att det varar livet ut (idag 3,5 år senare är vi sambos och har en 4 månaders son).

• Anonym (B)

Tog slut för 4 veckor sedan efter ett 10 år långt förhållande. Var på dejt förra veckan.

• Anonym (B)

Vissa behöver dejta direkt för att släppa loss och vissa behöver mer ensamhet. Jag tror inte det är så bra att gå in i ett förhållande för snabbt dock.

Svar på tråden Någon som börjat dejta direkt vid skilsmässa / separation?