Inlägg från: Ano5 |Visa alla inlägg
  • Ano5

För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?

Hej!

Vi har haft alldeles för kallt i våran lägenhet en längre tid nu och jag klarar snart inte av det längre. Vi bor i en äldre hyresrätt, 2a på 80kvm som vi betalar 10600kr + el varje månad. Vi felanmälde att det var för kallt för ca 1 månad sen och det har fortfarande inte blivit någon skillnad. Hyresvärden säger att det alltid ska va minst 20 grader i lägenheten men vi brukar ligga på 15 och igår när jag kom hem var det bara 14. Jag har ledgångsreumatism och blir mycket dåligare i mina leder pga av det här. Funderar på att börja sova på jobbet men då kan jag inte umgås med min kille och vill inte lämna han själv i vår kalla lägenhet. Ringde till hyresvärden igår för att höra hur allt går och poängtera att jag blir sjuk av kylan och inte klarar av det mycket längre. I princip det enda jag fick till svar var att dom jobbar på det och att dom inte har nån aning om hur lång tid det kommer ta. Vad kan man göra? Jag orkar verkligen inte va i lägenheten längre jag fryser och blir helt stel fast jag har flera lager kläder, mössa och handskar hela tiden. Vad kan man kräva av hyresvärden? Hade ni betalt full eller nästan full hyra när det är såhär?

• Svar på tråden För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?
  • Ano5
    Amidina skrev 2017-12-07 09:22:28 följande:

www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/fragor-och-svar/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten/

Där står vem du kan kontakta utöver hyresvärden och hyresgästföreningen (även om du inte är medlem där).

Tack så mycket måste kolla in där ordentligt! :) Vet knappt vad en hyresgästförening eller nåt sånt är så måste verkligen läsa på och förhoppningsvis kanske få hjälp av nån!
  • Ano5
    Femhenist skrev 2017-12-07 11:20:29 följande:

HALLÅ!!! Gör inget dumt nu! Man kan inte själv göra en mätning och sedan bestämma att betala mindre hyra, för så jävla dumt fungerar det inte i ett civiliserat land. MEN, så länge hyresvärden inte ens bemödar sig med att komma till dig för att göra en mätning så borde du kunna deponera hyran hon länsstyrelsen. Googla på deponering av hyra länsstyrelsen och sedan ditt län så får du mer information. När hyran väl är deponerad så meddelar du hyresvärden om vad du har gjort och att du kommer fortsätta att göra så tills allt är utrett och klart.

...och även om en egen mätning inte är värd ett jota i juridisk mening så kan det ju vara intressant för dig själv. Temperaturen skall vara 20 grader i "vistelsezon", minst 1 meter ovanför golvet och lika långt från vägg. Man bör dessutom mäta på flera platser och inte för nära fönster där ska dra in luft, men som kan göra det missvisande.

Hyresvärden har satt upp termometrar i bägge rummen så de kan alltid se vår temperatur på deras datorer. De säger att de inte har "glömt bort oss" utan att de ser varje dag i sitt system att vi har alldeles för kallt.
Svar på tråden För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?