För kallt i hyresrätt, vad kan man göra?
Hej!
Vi har haft alldeles för kallt i våran lägenhet en längre tid nu och jag klarar snart inte av det längre. Vi bor i en äldre hyresrätt, 2a på 80kvm som vi betalar 10600kr + el varje månad. Vi felanmälde att det var för kallt för ca 1 månad sen och det har fortfarande inte blivit någon skillnad. Hyresvärden säger att det alltid ska va minst 20 grader i lägenheten men vi brukar ligga på 15 och igår när jag kom hem var det bara 14. Jag har ledgångsreumatism och blir mycket dåligare i mina leder pga av det här. Funderar på att börja sova på jobbet men då kan jag inte umgås med min kille och vill inte lämna han själv i vår kalla lägenhet. Ringde till hyresvärden igår för att höra hur allt går och poängtera att jag blir sjuk av kylan och inte klarar av det mycket längre. I princip det enda jag fick till svar var att dom jobbar på det och att dom inte har nån aning om hur lång tid det kommer ta. Vad kan man göra? Jag orkar verkligen inte va i lägenheten längre jag fryser och blir helt stel fast jag har flera lager kläder, mössa och handskar hela tiden. Vad kan man kräva av hyresvärden? Hade ni betalt full eller nästan full hyra när det är såhär?