Inlägg från: möjligt |Visa alla inlägg
  • möjligt

Bebis med atopiskt eksem, hjälp!

Hur ofta badar ni bebisen? Såna små behöver egentligen inte bada duscha särskilt ofta(undantaget extrema bajsolyckor) och vatten är något av det värsta för känslig hud. Har själv haft väldigt känslig hud både som barn och vuxen och för mig funkar det att totalt gå över till parfymfria tvätt/skölj medel och duscha bada vid faktiskt behov inte bara för sakens skull

• möjligt

Vad blev du/han testade för i pricktestet? Vet att både tomat och apelsin kan ge just kliiga exem

Har du varit utan mjölk/ägg i 10 veckor och det inte är någon skillnad så låter det ju osannolikt att det är det som är problemet så du kan ju fråga om du kan börja igen?

• möjligt
    pernillab skrev 2017-12-07 14:21:45 följande:

Vi testade för katt, hund och soja. Tomat och apelsin har jag också slutat med helt, i samband med att jag blev mjölk och äggfri, haha.  

Jo, läkaren sa faktiskt till mig på senaste besöket att ta tillbaka ägg och mjölk i kosten, mjölk har jag inte startat med än då jag tyckte att det ställde till hans mage något fruktansvärt (har provat att provocera vid ett tillfälle och stackarn grät konstant) men ägg har jag ätit lite av den sista veckan och det har faktiskt gjort hans hy värre.. så nu planerar jag att utesluta det helt igen för att se om det är det som gjort hans hy sämre. Är ju en hel djungel att försöka ta reda på om det beror på något eller om det helt enkelt bara är eksem 

Usch lider med er! eksem är skitjobbigt!

Har du hört dig för om du kan få lite mer systematisk hjälp med kosten för att utesluta överkänsligheter?

Kanske hos en dietist?

Det bli ju annars lätt att man blir helt knäpp och projicerar och drar förhastade slutsatser. Att han en dag eller två mår lite bättre/sämre kan ju bero på tusen saker och då kan det hjälpa att ha nån som hjälper till att skapa lite systematik i testandet????
  • möjligt
    LFF skrev 2017-12-07 14:27:27 följande:

Ja, utan kortisonet när de är pyttiga så funkar det helt enkelt inte. Om det funkar med varannan dag, kör varannan dag tills dess att vädret blir varmare i vår. Även om det kan vara stora temperatusväxlingar även på våren så är det ändå bättre med huden än på hösten/vintern av någon udda orsak. Tror det kan ha med solljuset att göra.

Mina killar har inte visat på något på pricktestet (värsta tiden när vi gjorde det eftersom vi var tvungna att inte smörja med kortison i en vecka). Det var möjligen en liten reaktion på pälsdjur men inget mer än så.

Nu när de är 4 år och eksemen har blivit bättre för varje år, men den torra huden består så varje höst får vi ett nytt recept på Miniderm och kortison. Förra årets kortisontub är nästan oanvänd så detta år blev det bara Miniderm. Med det vill jag säga att det finns hopp och han behöver inte vara överkänslig mot olika saker heller utan bara känslig helt enkelt. 

Håller med här

Ibland är det svårt att tro men höst och vinterluften kan ställa till med ett helsicke
Svar på tråden Bebis med atopiskt eksem, hjälp!