Arbetsgivare skickat in fel inkomstuppgifter till FK...
Jag har ett litet problem, eller jag tror i alla fall att det är ett problem. Jag är gravid i v.30 och ca 3 dagar innan jag berättade om min graviditet för min chef så berättade han för mig att jag skulle få en löneförhöjning från 135kr/h till 155kr/h från och med 2017-12-01. Sedan berättade jag om graviditeten och han ändrade sig inte om löneförhöjningen, sa hela tiden att det var ett muntligt avtal och han lovade och jag hade hans ord på att höjningen skulle gå igenom osv. Sedan skulle vi skicka in inkomstuppgifter till FK för beräkning av SGI, jag skrev då i min "nya" lön och att den börjar gälla 2017-12-01 och att det därför är den som FK ska räkna på.
NU, 7 dagar efter 2017-12-01 så kommer min chef och säger på ett väldigt otrevligt sätt att eftersom jag berättade om min graviditet så sent (berättade 2 månader innan pga ekonomiska problem på jobbet och jag skulle blivit av med jobbet pga "arbetsbrist" om jag sagt något då), så måste jag "bevisa mig" lite under december månad för att sedan kanske få höjningen från årsskiftet, jag går på FL 15e januari så lönehöjningen lär inte märkas mycket. Blir irriterad och ledsen över att han helt plötsligt kommer med detta besked och pikar mig om att jag "måste bevisa mig själv" pga graviditeten för att få höjningen jag blivit lovad både muntligen och skriftligen (till FK) när jag stressar halvt ihjäl mig för hans företag varje dag och har gjort i ett halvår, alltid fått beröm på jobbet och varit en som de inte klarar sig utan. Är detta verkligen rätt?
Sedan är det väl olagligt att skicka in felaktiga inkomstuppgifter till FK? När jag fick den lappen påskriven av chefen så stod det tydligt på den att lönen börjar gälla 2017-12-01 men nu gör den ju helt plötsligt inte det då han helt plötsligt sätter nya villkor och att jag ska bevisa mig innan jag eventuellt får höjningen. Jag skickade in lappen i mitten av november till FK med denna information på och nu har ju de tagit ett beslut om min SGI baserat på de uppgifterna. Vad ska jag göra? Kan detta falla tillbaka på mig på något sätt och vad ska jag i så fall göra för att förhindra det? Måste jag ändra inkomstuppgifter igen? Finns ju en chans att de nya inte hinner handläggas innan jag går hem 15e januari pga jul/nyår osv. Och är det verkligen ok av min arbetsgivare att göra såhär??