• Anonym191

Arbetsgivare skickat in fel inkomstuppgifter till FK...

Jag har ett litet problem, eller jag tror i alla fall att det är ett problem. Jag är gravid i v.30 och ca 3 dagar innan jag berättade om min graviditet för min chef så berättade han för mig att jag skulle få en löneförhöjning från 135kr/h till 155kr/h från och med 2017-12-01. Sedan berättade jag om graviditeten och han ändrade sig inte om löneförhöjningen, sa hela tiden att det var ett muntligt avtal och han lovade och jag hade hans ord på att höjningen skulle gå igenom osv. Sedan skulle vi skicka in inkomstuppgifter till FK för beräkning av SGI, jag skrev då i min "nya" lön och att den börjar gälla 2017-12-01 och att det därför är den som FK ska räkna på.

NU, 7 dagar efter 2017-12-01 så kommer min chef och säger på ett väldigt otrevligt sätt att eftersom jag berättade om min graviditet så sent (berättade 2 månader innan pga ekonomiska problem på jobbet och jag skulle blivit av med jobbet pga "arbetsbrist" om jag sagt något då), så måste jag "bevisa mig" lite under december månad för att sedan kanske få höjningen från årsskiftet, jag går på FL 15e januari så lönehöjningen lär inte märkas mycket. Blir irriterad och ledsen över att han helt plötsligt kommer med detta besked och pikar mig om att jag "måste bevisa mig själv" pga graviditeten för att få höjningen jag blivit lovad både muntligen och skriftligen (till FK) när jag stressar halvt ihjäl mig för hans företag varje dag och har gjort i ett halvår, alltid fått beröm på jobbet och varit en som de inte klarar sig utan. Är detta verkligen rätt?

Sedan är det väl olagligt att skicka in felaktiga inkomstuppgifter till FK? När jag fick den lappen påskriven av chefen så stod det tydligt på den att lönen börjar gälla 2017-12-01 men nu gör den ju helt plötsligt inte det då han helt plötsligt sätter nya villkor och att jag ska bevisa mig innan jag eventuellt får höjningen. Jag skickade in lappen i mitten av november till FK med denna information på och nu har ju de tagit ett beslut om min SGI baserat på de uppgifterna. Vad ska jag göra? Kan detta falla tillbaka på mig på något sätt och vad ska jag i så fall göra för att förhindra det? Måste jag ändra inkomstuppgifter igen? Finns ju en chans att de nya inte hinner handläggas innan jag går hem 15e januari pga jul/nyår osv. Och är det verkligen ok av min arbetsgivare att göra såhär??

• Svar på tråden Arbetsgivare skickat in fel inkomstuppgifter till FK...
  • Anonym191

Rättelse: har inte jobbat där i ett halvår som det felaktigen står, jag har jobbat där i 1,5 år!

• Carambolan

Ringa facket är vad du ska göra. Det där är inte rätt någonstans. Ta hjälp av dem!

• Seven Costanza

Om pappret med den NYA lönen på är inskickat till FK så har du ju skriftligt bevis på att han lovat dig den nya lönen med start första december, så det kan han ju inte backa från nu, eller hur kan han tro det? Bara stå på dig och säg att ?angående det med min lön så räknar jag med den nya lönen från och med första december precis som du skrev på pappren som finns hos försäkringskassan? - då påpekar du indirekt att det ju finns skriftligt bevis på att lönen ska gälla från 12-01 så det kan han ju inte backa från nu när december redan startat. Helt befängt. Du är förstås inte med facket eller?

• Anonym191

Tack,

Är medlem i Unionen sedan i februari detta år. Är der bara att ringa och förklara samma sak som jag försökte förklara här, till dem? Eller ska man ställa mer konkreta frågor? Har aldrig ringt dem förut, även om det nog behövts flera gånger tidigare..

• Seven Costanza
    Anonym191 skrev 2017-12-07 16:41:12 följande:

Tack,

Är medlem i Unionen sedan i februari detta år. Är der bara att ringa och förklara samma sak som jag försökte förklara här, till dem? Eller ska man ställa mer konkreta frågor? Har aldrig ringt dem förut, även om det nog behövts flera gånger tidigare..

Ja ring dem och förklara att chefen skrivit på papper med ny lön som är inskickade till FK, men att nu när december månad redan börjat så försöker chefen ta tillbaka beskedet om ny lön. Säg att du misstänker att det är pga din graviditet och att du upplever dig diskriminerad, och fråga vad du/facket kan göra för att se till att den nya utlovade lönen blir utbetald nu för december så att det blir den som din föräldrapenning ska grundas på.
  • Anonym191
    Seven Costanza skrev 2017-12-07 16:39:59 följande:

Om pappret med den NYA lönen på är inskickat till FK så har du ju skriftligt bevis på att han lovat dig den nya lönen med start första december, så det kan han ju inte backa från nu, eller hur kan han tro det? Bara stå på dig och säg att ?angående det med min lön så räknar jag med den nya lönen från och med första december precis som du skrev på pappren som finns hos försäkringskassan? - då påpekar du indirekt att det ju finns skriftligt bevis på att lönen ska gälla från 12-01 så det kan han ju inte backa från nu när december redan startat. Helt befängt. Du är förstås inte med facket eller?

Han tror förmodligen att han kan göra så eftersom han själv är helt verklighetsfrånvänd och tror man kan göra vad man vill, han har sänkt anställdas arbetsgrad med 1 dags förvarning flera gånger och liknande. Som tur är så är jag med i facket!

Och får jag inte min nya lön så räknar jag med att få ut den retroaktivt. Denna lön är något som jag (och FK) räknat med då hela min januari-lön skulle varit baserad på 155kr/h och därmed 3200kr högre innan skatt än vanligt, vilket gör att detta ändrar mina förutsättningar en aning, även om jag såklart klarar mig ändå.

Jag skulle väl egentligen säga att detta måste snudda på diskriminering? Då han uttryckligen sa att det är pga med graviditet som jag nu måste bevisa mig ytterligare för att få det jag blivit lovad innan. Tror ni facket ser på det så också?
  • Seven Costanza
    Anonym191 skrev 2017-12-07 16:46:20 följande:

Han tror förmodligen att han kan göra så eftersom han själv är helt verklighetsfrånvänd och tror man kan göra vad man vill, han har sänkt anställdas arbetsgrad med 1 dags förvarning flera gånger och liknande. Som tur är så är jag med i facket!

Och får jag inte min nya lön så räknar jag med att få ut den retroaktivt. Denna lön är något som jag (och FK) räknat med då hela min januari-lön skulle varit baserad på 155kr/h och därmed 3200kr högre innan skatt än vanligt, vilket gör att detta ändrar mina förutsättningar en aning, även om jag såklart klarar mig ändå.

Jag skulle väl egentligen säga att detta måste snudda på diskriminering? Då han uttryckligen sa att det är pga med graviditet som jag nu måste bevisa mig ytterligare för att få det jag blivit lovad innan. Tror ni facket ser på det så också?

Ja du ska givetvis ha den nya lönen från 12-01 och din FP ska baseras på den. Du betalar för att vara med i facket så de bör absolut hjälpa dig med detta.
  • Lena

Han säger ju rakt ut att han diskriminerar dig för du är gravid. Var ärlig med det till facket. Klart de hjälper dig!

• Anonym191

Vad kan facket "göra" då? Eller ger de "bara" råd om vad jag ska säga/göra?

Precis, han sa något i stil med "nu när du sa till så pass sent om din graviditet, vilket inte var schysst mot mig, så kan du inte förvänta dig att jag kommer slänga runt löneförhöjningar hur som helst, utan nu vill jag se att du bevisar dig, att du fortfarande kan jobba på bra, så kan du nog få den till 2018-01-01"

Kände mig väldigt diskriminerad av detta, hade jag inte varit gravid hade jag fått den direkt utan tvekan..

• Seven Costanza
    Anonym191 skrev 2017-12-07 18:20:18 följande:

Precis, han sa något i stil med "nu när du sa till så pass sent om din graviditet, vilket inte var schysst mot mig, så kan du inte förvänta dig att jag kommer slänga runt löneförhöjningar hur som helst, utan nu vill jag se att du bevisar dig, att du fortfarande kan jobba på bra, så kan du nog få den till 2018-01-01"

Kände mig väldigt diskriminerad av detta, hade jag inte varit gravid hade jag fått den direkt utan tvekan..

Det räcker säkert att facket ringer upp din chef och säger att det verkar vara oklarheter mellan chefen och dig angående ifrån när den nya lönen gäller och att det naturligtvis är så att det muntliga besked om ny lön och de papper han skrivit under och skickat in till FK är det som gäller, så säger bara att de ringer för att dubbelkolla att chefen är införstådd med att lagen säger att han måste hålla att den nya timlönen ska gälla från och med 1/12.
  • Annelie 76
    Anonym191 skrev 2017-12-07 18:20:18 följande:

Facket kan dra arbetsgivaren inför domstol i värsta fall. Men innan det kommer det vara förhandlingar där han påminns om lagar och regler.
  • Anonym191

Drar mig egentligen lite för att ringa dit om det betyder att de kommer ringa min chef.. vi är endast 2 ordinarie anställda + chefen, litet företag, jobbar som administratör och sitter aldrig mer än 10 meter från min chef, träffar honom dagligen och har väldigt nära kontakt (tyvärr?), han är VD och startade företaget för 9 år sedan, han har gått in i väggen för länge sedan pga detta företager och ekonomin och gör vad som helst för att rädda det då han "blev av" med sin familj pga det. Det var en kollega till mig som tidigare i år gick in i väggen vilket innebar att det blev lite som föll mellan stolarna så att säga, saker som inte blev gjorda som vi trodde blivit gjort etc, hon sjukskrev sig tills hon fick reda på att hon var gravid och då sa hon upp sig istället. Min chef pikar hela tiden (fortfarande, detta ägde rum i mars detta år ungefär) om henne och hur man inte kan lita på folk osv, och när hon slutade och han insåg vilka problem det ställde till för hans företag så åkte han hem till henne, hotade med att orosanmäla till SOC och att han skulle se till att hon aldrig fick ett jobb i denna branschen igen. Han är alltså minst sagt instabil. Orkar inte spendera hela sista månaden med pikar och dålig stämning och skitsnack 8h om dagen, men det kanske är tvunget ändå..

• Anonym191

Drar mig egentligen lite för att ringa dit om det betyder att de kommer ringa min chef.. vi är endast 2 ordinarie anställda + chefen, litet företag, jobbar som administratör och sitter aldrig mer än 10 meter från min chef, träffar honom dagligen och har väldigt nära kontakt (tyvärr?), han är VD och startade företaget för 9 år sedan, han har gått in i väggen för länge sedan pga detta företager och ekonomin och gör vad som helst för att rädda det då han "blev av" med sin familj pga det. Det var en kollega till mig som tidigare i år gick in i väggen vilket innebar att det blev lite som föll mellan stolarna så att säga, saker som inte blev gjorda som vi trodde blivit gjort etc, hon sjukskrev sig tills hon fick reda på att hon var gravid och då sa hon upp sig istället. Min chef pikar hela tiden (fortfarande, detta ägde rum i mars detta år ungefär) om henne och hur man inte kan lita på folk osv, och när hon slutade och han insåg vilka problem det ställde till för hans företag så åkte han hem till henne, hotade med att orosanmäla till SOC och att han skulle se till att hon aldrig fick ett jobb i denna branschen igen. Han är alltså minst sagt instabil. Orkar inte spendera hela sista månaden med pikar och dålig stämning och skitsnack 8h om dagen, men det kanske är tvunget ändå..

• Anonym191

Fick min löneförhöjning i december som utlovat, dock inte helt frivilligt från chefens sida. Men jag sa till honom ordentligt att så här gör man inte helt enkelt. Ett muntligt avtal är lika mycket avtal som något annat och ska följas trots graviditet. Nu är lilla tjejen 5 månader gammal, har inte hört något från chefen sen dagen jag gick hem och jag börjar nästan undra om det finns något företag kvar (med tanke på att det höll på att gå i konkurs varje månad när jag jobbade där)

• Norisen

Heja dig!! Det lönar sig alltid att stå upp för sig själv :) hoppas det löser sig med jobb efter mammaledigheten och att lillan (och du) mår bra :)

Svar på tråden Arbetsgivare skickat in fel inkomstuppgifter till FK...