• Anonym (Hjälp)

Hur göra slut med Borderline tje?j

Jag har en flickvän sen drygt 7 månader tillbaka och de har varit lite Si och så. Hon har borderline och jag Älskar henne. Jag har älskat henne, jag vet inte vart mina känslor för henne är. Vi bor på olika håll och i olika städer och har tidigare pratat om att flyttat ihop. När jag inte nämnt de nu på ett tag så flippar hon att jag inte vill, jag har heltids jobb hon jobbar då och då ibland och förväntar sig att jag ska skriva varje dag och väldigt ofta hela tiden. På samma tider som vanligt, om något i "våra" rutiner inte följs så flippar hon och då tror hon jag är otrogen med någon. Eller tänker lämna henne. De är så mycket mer... Jag brukade umgås väldigt flitigt med några vänner innan henne, nu gör jag inte det. Hon har aldrig träffat dem men jag får aldrig tid för dem för de är bara jobb och sen henne som gäller. Så förväntar sig iallafall hon att de ska vara. De är alltid jag som ska komma och hämta henne när vi ses. Jag som ska åka till henne. Hon har social fobi så kan inte åka tåg eller ta sig hit själv då hon saknar körkort också.

Jag vet inte hur mycket jag orkar, för säger jag något så klagar jag på henne när hon hör något annorlunda eller är off men skulle jag göra minsta lilla som att ta senare lunch på jobbet utan att skriva till henne då flippar hon. Jag tror inte jag orkar. De är så mycket mer som jag vet är fel och som fått mina känslor för henne att svalna. Men hur säger man de till henne? Hon har sagt att hon inte vill leva om vi gör slut. Hur ska jag göra. Hennes familj vet ju att hon mår dåligt men inte alls hur illa de faktiskt är med henne för de tiger hon om.

• Svar på tråden Hur göra slut med Borderline tje?j
  • Anonym (Border)

Hon verkar knepig men det är hennes personlighet och har inget med hennes diagnos att göra.

Du gör slut som du hade gjort med vilken tjej som helst. Ring och gör det nu så är det klart sen.

• Anonym (Hjälp)

Om det vore så enkelt. Jag har jätte dåligt samvete som att jag gjort något fel varje gång vi tjafsar. Och de blir ofta. Jag hade ju sagt att jag skulle komma imorgon. Och vi skulle ses under helgen. Vi har sagt att vi ska fira jul ihop, och hon har köpt julklapp. Hon och jag har köpt saker ihop som vi delat på. Men senast har jag betalat för allt, mat, bensin ja allt.

Om de tar slut då vet jag att jag lagt ut mer än henne och borde alltså inte ha dåligt samvete. De är så mycket skit... Vilket är synd, för jag hade verkligen starka känslor för henne.

De jobbiga är bara att göra slut även fast de är så de borde vara

• Anonym (Border)

Går hon i terapi?

För i så fall kan ni hitta tillbaka när den är klar och hon är frisk.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Border) skrev 2017-12-07 21:17:36 följande:

Går hon i terapi?

För i så fall kan ni hitta tillbaka när den är klar och hon är frisk.

Hon går hos en terapeut och en arbetsterapeut. Tror dem håller på och utreder om hon även har Aspergers. Jag är bara rädd att de är jag som kommer hamna där. Men jag tycker ju om henne den hon innerst inne är, om de är hon. De är hoten om att hon tänker ta livet av sig som skrämmer mig att berätta för andra eller göra slut.
  • Anonym (Borderline = ett barn)

Du ska aldrig känna att du ansvarar för hennes egna val och handlingar och beteende. Hon får skylla det på Borderline social fobi depression eller vad hon vill, men det ligger inte på dig.

Skriv till henne att du behöver prata. Ring och säg åt henne LYSSNA. Sen förklarar du. Och antingen visar hon respekt och empati som man gör i kärlek, eller så är hon självisk och tänker bara "jag jag jag" och att det inte ger henne det hon ville och du får massa skit för din uppoffring att ringa och säga sanningen, då är det bara att klicka henne och skriva ett sms. "Berätta hur du mår för dina föräldrar" sen om hon skriver massa saker tillbaka ignorera. Du har gjort det bästa man kan. Respektfull och empatisk. Duger inte det för henne är det inte ditt problem.

Du förtjänar kärlek. Det du beskrev som hon gör är varken en sjukdom eller synd om, det är bara en självupptagen unge som inte är redo att vara vuxen.

• Anonym (Hjälp)

Känns faktiskt väldigt bra att få höra de här från andra. Och att kunna få ut de här. För jag har inte sagt något till någon.

• Arjahi

Som nära anhörig till en borderlineperson är det svårt att känna att man räcker till. Man gör allt och lite till, ändå är det fel och för lite. Tyvärr kommer det aldrig att kunna blir bättre.
    Jag rekommenderar att du försöker avveckla relationen med henne.

• Fru Nyckelpiga

Ring och gör slut. Omedelbart! Det kommer aldrig bli bättre!

Sedan blockar du henne överallt. Du svarar INTE på hennes samtal och pratar INTE med henne- varken nu eller i framtiden. Du försöker INTE ta reda på via era gemensamma kompisar hur hon mår eller har det. (förmodligen hittar hon snart en ny)

OCH DU är INTE ansvarig vad som än händer med henne eller vad hon än hotar dig med. Det är hennes liv och hennes ansvar- inte ditt! Så fly nu och titta inte tillbaka!

Det tjänar inget till att vänta eller att DU lider av hennes gränslösa beteende. Tyvärr.

Lycka till!

• Anonym (Tilda)

De med borderline misshandlar ofta sina partners psykiskt, de är inte medvetna om det själva och det gör det extra farligt. Du har redan börjat ställa in ditt liv, rättar dig efter henne och hon hotar med att ta livet av sig om du inte gör som du vill. Det är såhär nerbrytningen börjar, spring medan du kan.

Prata med hennes föräldrar först om du känner dig orolig, vet du vart hon går i terapi kan du försöka få tag i hennes psykolog. Psykologen har tystnadsplikt, men du får prata och berätta att du är orolig. Efter det här har du gjort vad du har kunnat, du är inte ansvarig för hennes hälsa. Att hota med att ta livet av sig är vanligt vid borderline, jag tycker inte du ska ta det så seriöst.

• Anonym (Border)
    Anonym (Tilda) skrev 2017-12-08 02:52:39 följande:

De med borderline misshandlar ofta sina partners psykiskt, de är inte medvetna om det själva och det gör det extra farligt. Du har redan börjat ställa in ditt liv, rättar dig efter henne och hon hotar med att ta livet av sig om du inte gör som du vill. Det är såhär nerbrytningen börjar, spring medan du kan.

Prata med hennes föräldrar först om du känner dig orolig, vet du vart hon går i terapi kan du försöka få tag i hennes psykolog. Psykologen har tystnadsplikt, men du får prata och berätta att du är orolig. Efter det här har du gjort vad du har kunnat, du är inte ansvarig för hennes hälsa. Att hota med att ta livet av sig är vanligt vid borderline, jag tycker inte du ska ta det så seriöst.

Självmordsstatistiken när det gäller kvinnor med borderline diagnos är skyhög.
    Nästan var 5:e kvinna.

Men detta är ändå inte ts ansvar eller skuld om så skulle ske.
Svar på tråden Hur göra slut med Borderline tje?j