• millan92

Kandidatexamen i arbetsvetenskap vilken titel får man?

Jag är intresserad av att söka till en utbildning till hösten i arbetsvetenskap man ska efter detta få en examen i arbetsvetenskap men undrar om det är samma sak som personalvetare eller vad kallar man sig efter en sådan utbildning??

• Svar på tråden Kandidatexamen i arbetsvetenskap vilken titel får man?
  • Carambolan

Nej, vill du bli personalvetare ska du läsa personalvetenskap inte arbetsvetenskap. Personalvetare studerar personalfrågor, kompetensförsörjning, ledarskap, etc. Arbetsvetenskap är en lite flummigare vetenskap som fokuserar mer på strukturer på arbetsmarknaden, maktförhållanden, människors arbetsvillkor etc.

Båda ger dig titeln filosofie kandidat inom respektive huvudområde, inga skyddade yrkestitlar.

• millan92
    Carambolan skrev 2017-12-07 21:49:32 följande:

Nej, vill du bli personalvetare ska du läsa personalvetenskap inte arbetsvetenskap. Personalvetare studerar personalfrågor, kompetensförsörjning, ledarskap, etc. Arbetsvetenskap är en lite flummigare vetenskap som fokuserar mer på strukturer på arbetsmarknaden, maktförhållanden, människors arbetsvillkor etc.

Båda ger dig titeln filosofie kandidat inom respektive huvudområde, inga skyddade yrkestitlar.

Jag vill inte gå ett personalvetaeprogram utan vill läsa just arbetsvetenskap jag har jämfört innehållet på dom olika utbildningarna och har lockats mer av arbetsvetenskapen men skulle vara kul att veta vilken titel man får sen om man skulle kunna kalla sig personalvetare efteråt
  • Carambolan
    millan92 skrev 2017-12-07 21:55:08 följande:

Jag vill inte gå ett personalvetaeprogram utan vill läsa just arbetsvetenskap jag har jämfört innehållet på dom olika utbildningarna och har lockats mer av arbetsvetenskapen men skulle vara kul att veta vilken titel man får sen om man skulle kunna kalla sig personalvetare efteråt

Din titel blir filosofie kandidat i arbetsvetenskap. Läser man inte en legitimationsutbildning brukar man vanligen få sin titel med jobbet och inte med studierna
  • Carambolan

Som arbetsvetare är det ju till exempel troligt att du blir utredare, analytiker, ombudsman eller liknande.

• Anonym (Roxan)

Varför vill du kalla dig personalvetare när du int

Svar på tråden Kandidatexamen i arbetsvetenskap vilken titel får man?