• Anonym (Ts)

Vem ärver?

Min farmors bror har dött. Han hade inga barn och ingen fru. Inget testamente finns. De var totalt 7 syskon. Det är bara min farmor och en bror till som är i livet, plus massor med syskonbarn till övriga 4 döda syskon. Vem ärver? Bara syskonen eller även syskonbarnen (de avlidna syskonens barn)? Hur fördelas det?

• Svar på tråden Vem ärver?
  • Anonym (.)

Arvet fördelas lika mellan syskonen (levande och döda) och i de fall de inte finns kvar i livet får vars och ens barn dela på sin förälders andel.

• Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2017-12-08 18:40:20 följande:

Arvet fördelas lika mellan syskonen (levande och döda) och i de fall de inte finns kvar i livet får vars och ens barn dela på sin förälders andel.

Tack! Trodde det var så, men var osäker.
  • Anonym (Farmor)

Föräldern ärver.

• Regndamen
    Anonym (Farmor) skrev 2017-12-08 18:44:35 följande:

Föräldern ärver.

Ts skrev inget om en förälder, så det logiska borde vara att de är döda. Hur ska de kunna ärva?
  • Kasperina

Rent lagligt så är det föräldrarna som ärver, men om de är döda så fördelas arvet på deras arvingar, dvs syskonen.

• Anonym (Ts)

Förlåt, var otydlig. Min farmor är 93 år, så nej, inga föräldrar är i livet. :)

• Anonym (Farmor)
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-08 18:52:54 följande:

Förlåt, var otydlig. Min farmor är 93 år, så nej, inga föräldrar är i livet. :)

Aha, då missuppfattade jag dig. Då ärver syskonen. Syskonbarn delar på dött syskons andel. :)
Svar på tråden Vem ärver?