Deppig över amning
På min BVC sa dem att det inte är bra att amma/mata så ofta som en gång i timmen, utan var tredje timme var det som gällde. Dem menade att om man matar så ofta så får aldrig barnets mage och tarmar vila, vilket inte är bra.
På min BVC sa dem att det inte är bra att amma/mata så ofta som en gång i timmen, utan var tredje timme var det som gällde. Dem menade att om man matar så ofta så får aldrig barnets mage och tarmar vila, vilket inte är bra.
Vilket århundrade hade du småbarn?...
TS: I den ålder som ditt barn är nu är det väldigt vanligt att de vill maratonamma och det är för att öka produktionen. Amma på! Jag vet hur trött man blir av det, men det brukar lugna sig efter några dagar även om det känns som en eeeevighet mellan det håller på.
När barnen blir 3-4 månader brukar de ha lärt sig att äta mer effektivt, så då äter de kortare stunder och mer sällan.
Så man ska låta sitt barn skrika tills dom där 3 timmarna har gått?! Fick du barn på 70-talet eller? Då var det strickt var tredje timme som gällde men idag ammar man när barnet signalerar att det är hungrig, det kan vara allt från 10 min till flera timmar.
Till TS, det är helt normalt att amma ofta och speciellt på kvällen. Det kan kännas jobbigt men tänk på att det är sån kort tid av ditt liv, om några månader kommer amningen att glesas ut och stabiliseras.
Då har du en BVC-sköterska som inte kompetensutvecklat sig sen tidigt 80-tal.
De riktigt små barnen ammar inte ofta för att mjölken inte räcker utan det är deras sätt att lägga in en beställning för framtiden.
Sen finns det såklart de som har för lite mjölk, men då är det inte bara på kvällarna eller i vissa perioder som barnet vill amma ofta, och det märks också på viktuppgången.
Det här är rena dumheterna. Enda sättet att se om barnet får tillräckligt i sig är på tillväxtkurvorna.
Marathon amning och amning stup i kvarten I vissa perioder är helt normalt för bebisar och absolut inte skadligt. Läs på lite i nån amningsblogg(typ sagogrynet?) om friamning eller vänd dig till en amningsmottagning om du vill ha mer korrekt information.
Det är däremot sant att det kan dröja längre till nästa matning/uppvak om man ger ersättning då bebisen omsätter bröstmjölk fortare än ersättning. Men vill man fortsätta amma så ska man vara lite försiktig med att introducera för mycket ersättning då det kan störa produktionen och leda till att man får för lite mjölk I längden
Babyhjälp skulle det naturligtvis stå, vi pratar ju inte om bandy ;)
Här kommer saxat direkt från sidan du nämner, babyhjälp om amning
Det är viktigt att man är uppmärksam på om barnet visar tecken på att det vill amma. Fingrar i munnen eller handen i munnen, skrik eller sökande med munnen är tecken på att barnet vill amma. Låt barnet suga så ofta och länge det vill. Nyfödda barn äter ofta, normalt mellan sex och femton gånger per dygn. Det bör inte gå mer än fyra timmar mellan varje amning så sover barnet länge så bör det väckas för att ammas.
Återigen så ser man att barnet inte får i sig tillräckligt på tillväxtkurvorna. Däremot är det barnets sätt att ÖKA din mjölkproduktiom när det i perioder ammar mer intensivt/oftare