Inlägg från: emc85 |Visa alla inlägg
  • emc85

Deppig över amning

Jag skulle råda dig att vända dig till amningshjälpen om du vill ha ett korrekt svar på din fråga. Finns telefon, sms och mailkontakt. De har även Facebook sida där du kan fråga. Min son ammade hela tiden från att han föddes tills han var lite över 2 månader, växte också otroligt mycket, så det var något han behövde. Så länge bebisen går upp i vikt och växer så kan man inte amma för mycket. Han maratonammade även hela kvällarna, sov bra på natten, så jag tror han åt upp sig inför natten. 30 ml ersättning är för lite för att påverka sömnen så mycket, tror nog snarare det var maratonamningen.

• emc85
    cyberbabe skrev 2017-12-09 11:43:48 följande:

På min BVC sa dem att det inte är bra att amma/mata så ofta som en gång i timmen, utan var tredje timme var det som gällde. Dem menade att om man matar så ofta så får aldrig barnets mage och tarmar vila, vilket inte är bra.

Den information du fått är gammal och felaktig. Bröstmjölk är lättsmält och det tar inte lång tid för den att lämna magen och gå vidare. Och att tarmarna skulle behöva vila är bara strunt, de jobbar jämt. Det som gäller är friamning och det betyder att man ammar på minsta signal från barnet, de kan vilja amma för mat men även för närhet och trygghet så att begränsa till varannan/ var tredje timma är helt fel. Går barnet upp i vikt, växer, är piggt och vaket när det är vaket och kissar/bajsar så har man en fungerande amning. Sedan trivs vissa barn bättre vid bröstet och är klistrade där från födseln, då får man lära sig att amma i sjal eller sele. Man kan inte lita på allt som står på nätet, amningshjälpen brukar hänvisa till babybaby och sagogrynet, där får man rätt information.
Svar på tråden Deppig över amning