• alissss

    Läskiga Overklighetskänslor

    Hej! Jag är en tjej på 14 år, och alla som ser detta inlägget snälla läs hela!! Och någon kanske känner igen sig. Jag har ett otroligt stort problem. För några veckor sedan så fick jag världens Overklighetskänslor som nu idag är helt obeskrivliga och värre. Jag har OCD sen innan och tvångstankar och ångest. Nu har jag dom mest hemska och konstigaste känslorna så att det inte ens går att beskriva känslan oavsett vad jag skriver eller säger! Men jag kan försöka förklara på ett ungefär! Jag känns bara som att jag är något, känns som att jag aldrig har varit i min kropp, konstigt att jag är en egen person, vill inte vara jag, känns som jag är någon annan samtidigt, känner inte igen mig själv inuti kroppen! inuti!, och jag vill inte vara jag, känns ej att jag har funnits innan, känns konstigt att jag kontrollerar mig själv, som om jag aldrig gjort det förut, jag bara är, går runt och bara känner att jag är i fel kropp, inget medvetande om hur det är att vara i min kropp, känner inte igen att vara i min kropp, inget medvetande om att jag är jag, kollar på mig själv utifrån kroppen, ALLT är främmande,känner mig inte som en egen person, trivs inte i min kropp, vågar ej prata eller röra mig, allt känns konstigt, känns konstigt och obehagligt att jag är jag och att jag kontrollerar mig, rädd att vara en egen person, känner inte igen att vara jag, helt black out, känner mig som en helt annan person, lär känna mig utanför kroppen som 2 personer, känner inte att det är jag längre! Ej förmågan att kunna vara en egen person, kollar på någon annan person när jag är i mig själv, känns som jag kollar på mig som en främmande människa, kan ej vara i mig själv, vet verkligen inte hur det är, vet ej hur det är att vara en person/ egen människa!! Det är så obeskrivligt! Jag är rädd för att vara ensam i mig själv, och rädd att vara en egen person, glömt hur det är att vara en människa eller person! SNÄLLA kan någon hjälpa mig! Skriv i kommentarerna om ni känner igen er eller vet exakt vad detta är! Jag är rädd och mår så jävla dåligt över detta! Är helt rädd och deprimerad! När jag vaknar på morgonen känns allt bara läskigt och jag känner inte igen mig alls! Och hur jag har varit innan? Går hos BUP men det går lite långsamt men ska göra en kbt- behandling, jag vill typ inte leva längre pga dom här hemska känslorna! Jag orkar verkligen inte mera längre! SNÄLLA HJÄLP MIG NÅGON!!! Tack i förhand :(

  • Svar på tråden Läskiga Overklighetskänslor
  • Stella88c

    Jag tycker du ska ringa och prata med någon som kan om de här. Kan du ringa till BUP? Eller kanske någon ungdomsmottagning eller liknande. Det finns hjälp att få. Ta hand om dig, varm Kram

  • alissss

    Hej! jag går i terapi hos BUP, men ville se om någon visste eller kände igen sig, så att jag kan känna mig lite lugnare! Tack så mycket ändå för att du tog din tid och skrev något! Tack för dina ord. Kram <3

  • meicc

    Låter krasst men känslor är bara känslor, och tankar är bara tankar. Bara för att du känner det såhär nu betyder inte att det ÄR så. Jag tror att den lilla grundkänslan skrämmer dig och ger dig obehag och ångest som i sin tur spär på overklighetskänslorna vilket ger en ond spiral.

    Du kanske är en ångestbenägen person, sådana är ofta väldig känsliga och lyhörda för olika signaler. Och detta kan man verkligen vända till sin fördel och göra till en styrka när du blir äldre.

    Jag tror absolut inget farligt kommer hända, och jag tror att du är en jättegullig fin person. Var snäll mot sig själv och försök att inte bli rädd när du känner så, utan bara acceptera det och skit i det! Det kommer säkert ebba ut med tiden. <3

  • Anonym (Eva)

    Nu är du ung och då händer mycket med huvudet. Det är inte färdigutvecklat. Jag brukar beskriva det som psykisk växtvärk. Jag upplevde konstiga saker med mitt psykiska mående i tonåren och uppåt 25-årsåldern. Ett tag trodde jag att jag var psykiskt sjuk. Hjärnan utvecklas nog inte riktigt i takt med annat och det är rörigt att vara tonåring. Det blir bättre. Vad jag önskat då var att veta att det blir stabilare med åldern. En sak som hjälpt mig enormt är att sluta med gluten och socker. Eftersom du är ung ska du inte laborera med att utesluta saker men godis och fika kan man alltid dra ner på. Än idag får jag som adhd när jag äter godis.

Svar på tråden Läskiga Overklighetskänslor