• Göttfaktiskt

Uppdatering av julbordet?

Hej! Har ni några tips på något nytt och fräscht som skulle passa på ett julbord? Något som traditionellt inte "ska" vara på ett julbord men som ni känner skulle addera till gamla hederliga julbordet med kallskuret, janssons och köttbullar etc...
    Mvh!

• Svar på tråden Uppdatering av julbordet?
  • Minimalen

Jag har växt upp med baconrullader. Ta en skiva bacon skär en bit stark ost (tex cheddar) lägg den i ena änden av baconet och rulla ihop. Lägg tätt ihop i en ugnsfast form och stoppa in i ugnen. Ca 200 grader tills de fått en lagom färg. Man kan göra dem mindre genom ta halva skivor och mindre ost. Brukar vara strykande åtgång på dessa.

• Göttfaktiskt

Låter spännande! Gjorde faktiskt grönkålssalladen förra julen:) samt en silltårta (men den kanske förekommer på andras julbord också)

• Glinda från Oz

Jag är mycket för att ta med det jag gillar med julbordet, som Janssons, ugnsbakad lax och ägghalvor så lägger jag till saker som passar med det som romsås, sallad med granatäpple och skaldjur. Traditionella saker som brysselkål kan man smörsteka och ha mandel i, jag tycker ananas och annan exotiskt-sig frukt passar bra som efterrätt.

Vill du kan du också hämta inspiration från Finland, USA och andra länder som gör sitt julbord lite eller helt annorlunda.

Det enda jag har på julbordet fast jag inte gillar det är skinka.

• sextiotalist

Långkål, en halländsk rätt. Grönkål som man förväller i skinkspad, hackar och sedan stuvar med grädde

• Tow2Mater
    Glinda från Oz skrev 2017-12-09 20:49:56 följande:

Vill du kan du också hämta inspiration från Finland, USA och andra länder som gör sitt julbord lite eller helt annorlunda.

Min mor har alltid finsk kålrotslåda (jag är inte förtjust i den).

Jag ska också ha amerikansk bananpudding, i två olika utföranden. Jag vet inte vilken jag gillar bäst, så ska göra två.
  • Anonym (H)

Anklår eller gåslår.

Svar på tråden Uppdatering av julbordet?