• Avenia

    Känslomässig stress och medicin mot det

    Jag har länge varit stressad och det börjar ge kroppsliga symtom, både på hjärta och motorik. Vill inte ha antidepp då jag provat flera sorter innan och mådde aldrig bättre. Jag blev bara likgiltig. Jag skulle hellre vilja ha något ångestdämpande/lugnande att ta vid behov men läkarna vill prompt få mig på antidepp fast jag inte är deprimerad. Jag blir bara väldigt stressad ibland och vill då på jobbet kynna ta något för att undvika att hjärtat börjar rusa och att allt gungar. Vad finns det för medicin som funkar mot detta? Hur har ni andra fått det utskrivet? Jag är rädd för att bli beroende och skulle aldrig ta höga doser eller göra det till en daglig vana.

  • Svar på tråden Känslomässig stress och medicin mot det
  • AndreaBD

    Börja med att gå till en läkare. Du kan säkert få något, antigen ångest-dämpande en kortare tid och/eller antidepressiv medicin mera långfristig. Men du måste i alla fall gå till en läkare.

  • FruNyfiken

    Jag har utmattningssyndrom, inte depression, och har problem med hjärtklappning. Först dygnet runt, nu vid stresspåslag. Jag borde äta betablockerare, men det är inte kompatibelt med astmamedicin, så jag äter två olika blodtrycksmediciner. Det har fått mina hjärtklappningar att minska radikalt. Men sedan måste ju något förändras i arbets- och/eller privatliv. Det går inte att äta medicin mot stress och fortsätta som vanligt. Men jag skulle också vägra äta antidepressiva då jag inte är deprimerad!

  • Avenia
    FruNyfiken skrev 2017-12-09 22:54:46 följande:

    Jag har utmattningssyndrom, inte depression, och har problem med hjärtklappning. Först dygnet runt, nu vid stresspåslag. Jag borde äta betablockerare, men det är inte kompatibelt med astmamedicin, så jag äter två olika blodtrycksmediciner. Det har fått mina hjärtklappningar att minska radikalt. Men sedan måste ju något förändras i arbets- och/eller privatliv. Det går inte att äta medicin mot stress och fortsätta som vanligt. Men jag skulle också vägra äta antidepressiva då jag inte är deprimerad!


    Inget behöver ändras, det är gamla saker som triggar mig. Ingen terapi skulle heller funka. Jag behöver lära kroppen att behålla lugnet kan man säga.
  • Pentra

    Förutom en pressad tillvaro så kanske du nu även lider av magnesiumbrist. Vid magnesiumbrist så blir man mer lättstressad och får hjärtrytmrubbningar och oroskänslor. Magnesiumbrist utlöser även bl.a. depression och ångest. Och, vid stress, depression och ångest så dras magnesium ur kroppen, och det hela blir till en ond cirkel. Givetvis så kan man inta magnesium oralt, men ett bättre sätt är att ta varma bad, några gånger i veckan, med epsomsalt eller magnesiumklorid. Magnesium upptas nämligen väldigt bra genom huden. (Magnesium måste ligga i balans med kalcium och D-vitamin.) Även omega-3 är bra. Och, meditation hjälper också till att komma i balans igen. ... Men naturligtvis så måste du även se om din tillvaro, minimera stressfaktorerna och finna stunder för egentid där du bara sysselsätter dig med sådant som bringar dig harmoni och sann glädje. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Avenia
    Pentra skrev 2017-12-09 23:26:51 följande:

    Förutom en pressad tillvaro så kanske du nu även lider av magnesiumbrist. Vid magnesiumbrist så blir man mer lättstressad och får hjärtrytmrubbningar och oroskänslor. Magnesiumbrist utlöser även bl.a. depression och ångest. Och, vid stress, depression och ångest så dras magnesium ur kroppen, och det hela blir till en ond cirkel. Givetvis så kan man inta magnesium oralt, men ett bättre sätt är att ta varma bad, några gånger i veckan, med epsomsalt eller magnesiumklorid. Magnesium upptas nämligen väldigt bra genom huden. (Magnesium måste ligga i balans med kalcium och D-vitamin.) Även omega-3 är bra. Och, meditation hjälper också till att komma i balans igen. ... Men naturligtvis så måste du även se om din tillvaro, minimera stressfaktorerna och finna stunder för egentid där du bara sysselsätter dig med sådant som bringar dig harmoni och sann glädje. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Ska öka på magnesiumet. Har läst om det och det verkar som om alla tillskott inte är bra. Det ska vara en viss typ av magnesium. Har börjat med d-vitamin eftersom jag nog har brist. Ska köpa epsomsalt också.
Svar på tråden Känslomässig stress och medicin mot det