• Anonym191

barnmorska?

Hej!
    Är gravid i v.30 nu, och har haft samma barnmorska sen början av graviditeten. Haft en komplikationsfri graviditet hittills. Detta är mitt första barn.

Det känns (får en känsla av) som att barnmorskan "ska" fråga och göra saker som hon inte gjort dock.. jag är alltså i v.30 och har vart där ett flertal gånger. Inte en enda gång har hon frågat hur jag känner inför förlossningen, känt hur bebis ligger eller liknande. Tycker jag ser trådar då och då om folk som vet redan i v.26 eller liknande hur deras bebis ligger, och tillsammans med BM/läkare har de en plan på snitt OM inte bebis vänder sig etc. Men min barnmorska har inte pratat om detta alls? Det enda vi pratar om när jag är där är hur jag mår i stunden och vad jag ska tänka på för att de besvären ska lätta, sedan tar hon blodtryck, mäter magen, blodsocker etc.

Jag kanske har helfel, det kanske ska vara så! Men det känns som att alla andras barnmorskor är mer ingående och planerande än vad min är. Jag är sådan som gillar kontroll, jag vill gärna veta på ett ungefär hur läget ligger till, om bebis ligger bra eller inte, vad de tror kommer hända, jag vill vara med i processen och gärna ha en ungefärlig plan ifall att.

Hur har era barnmorskor varit som ni haft? Har ni pratat mycket om detta? Det kanske är för tidigt för att prata om eller liknande?

• Svar på tråden barnmorska?
  • Carambolan

Det där du nämner om att känna efter hur bebisen ligger och att prata om förlossningen har mina bara gjort under de allra sista besöken. Alltså typ vecka 36-41. Jag har tre barn och hade olika bm varje gång.

• Tino
    Anonym191 skrev 2017-12-09 22:32:41 följande:

Hej!

Är gravid i v.30 nu, och har haft samma barnmorska sen början av graviditeten. Haft en komplikationsfri graviditet hittills. Detta är mitt första barn.

Det känns (får en känsla av) som att barnmorskan "ska" fråga och göra saker som hon inte gjort dock.. jag är alltså i v.30 och har vart där ett flertal gånger. Inte en enda gång har hon frågat hur jag känner inför förlossningen, känt hur bebis ligger eller liknande. Tycker jag ser trådar då och då om folk som vet redan i v.26 eller liknande hur deras bebis ligger, och tillsammans med BM/läkare har de en plan på snitt OM inte bebis vänder sig etc. Men min barnmorska har inte pratat om detta alls? Det enda vi pratar om när jag är där är hur jag mår i stunden och vad jag ska tänka på för att de besvären ska lätta, sedan tar hon blodtryck, mäter magen, blodsocker etc.

Jag kanske har helfel, det kanske ska vara så! Men det känns som att alla andras barnmorskor är mer ingående och planerande än vad min är. Jag är sådan som gillar kontroll, jag vill gärna veta på ett ungefär hur läget ligger till, om bebis ligger bra eller inte, vad de tror kommer hända, jag vill vara med i processen och gärna ha en ungefärlig plan ifall att.

Hur har era barnmorskor varit som ni haft? Har ni pratat mycket om detta? Det kanske är för tidigt för att prata om eller liknande?

Vi började prata förlossning kanske i v 30-32 ca. Känner att jag kan styra över besöken själv lite. Jag sa att jag ville prata förlossning och fick komma på en timmes besök kring de veckorna. Och då pratade vi bara förlossning. Kanske kan du på nästa besök säga att du vill prata mer om förlossning osv.? Klart du ska få prata om det om du vill. Stå på dig. :) gällande hur fostret ligger kollade vi det först i v 35.
  • HannaA11

Jag är i vecka 27 och sist jag träffade barnmorskan (v 24) så tog hon prover, lyssnade på bebisens hjärta och navelsträngsflödet och så pratade vi om huruvida vi ville gå på föräldra- och amningskurserna som börjar om ett litet tag. Vi har ännu inte mätt magen (ska göra det nästa gång) och vi har inte diskuterat förlossning eller känt hur bebisen ligger ännu. Jag tror (mitt första barn så ingen superkoll på just detta) att det är för tidigt att avgöra redan i v 30 om bebisen ligger rätt, tror att det tar några veckor till innan de fixerar sig. Du kan ju dock själv ta upp dessa frågor och frågor om förlossning om du känner att det känns osäkert?

Jag passade på att fråga lite om vart jag vänder mig om något skulle hända då sjukhuset jag hör till inte tar emot prematurer, jag är dock inte rädd för att föda för tidigt (och tillhör ingen riskgrupp) utan är bara nyfiken och vill ha lite koll.

• ninjamamman

Det finns ingen som helst mening med att känna fosterläge i v 30 då bebisen kan hinna att ändra läge ett flertal gånger innan förlossningen. Först i v 36 görs ett vändningsförsök om bebisen ligger med rumpan nedåt. Och förlossningen pratar man oftast om något senare än v 30.

• Snuttis2

Min barnmorska diskuterade absolut frågeställningarna du nämnder men min minnesbild är att det skedde först senare i graviditeten!

• Anonym191

Okej! Då vet jag, var mest en fundering ska dit igen 2 januari, blir då v. 33+6, antar att vi kommer prata mer då kanske då det ändå börjar närma sig mer då är bara så orolig för för tidig födsel utan att vara "förberedd" (kontrollfreak Hah) men tack för svar!

• Earthdancer

Sedan tycker ju jag att om man undrar över saker så bör man själv ställa frågor :) Barnmorskor är inte tankeläsare

• Anonym191

Självklart, har frågat henne saker också. Men jag trodde att det var standard att de tog upp sådana saker, speciellt med förstföderskor som inte är erfarna eller liknande. Men som jag förstår det av svaren här så lär hon göra det snart! Ska ju dit i v. 34 så

Svar på tråden barnmorska?