Inlägg från: Anonym (Ambssk2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ambssk2)

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2017-12-14 19:29:37 följande:

... om man inte riskerar att åka dit för att man var snäll och har gjort det som andra inte ville göra ..... varför inte.

Men jag är väldigt förosäkrad ..... är rädd för diskussioner i efterhand .... 

FEGIS!!!!!
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 16:39:49 följande:
    Så vem tar smällen? Ambulansen?
    Vi kan ju inte kräva ut personnummer. Finns inga personuppgifter så kan ingen faktura skickas. Det där är olika i Sverige. På vissa ställen kostar det nada. På andra fakturerar man när pat åker med, på vissa ställen skickas det alltid faktura oavsett vad som händer med patienten. 
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 21:40:37 följande:
    Det kan jag göra.

Han skriver inga saker som jag uppfattar som konstigt. t.ex.

Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen ? information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! Har personen tappat orienteringen gradvis? Vet inte vad det är för dag osv. 

Precis så är det.

Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

Exakt, hjälmen skyddar inte. Den ska altid av när motorcyklisten är medvetslös.

Men i Sverige lär man kanske inte ut det i första hjälpen kurserna - alltså hur man gör. I andra länder där första hjälpen kursen är krav för att få körkort är det obligatoriskt att ha engenomgång och träning på hur man tar av hjälmen.

Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar. Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus. Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den som är skadad till att återgå till ett normalt liv igen. 

Ja, så kan det vara. Dessutom kan det vara snö och is på vägarna. Därför undrar man ju som hjälpare hur det fungerar med ambulanshelikoptrarna till en skadad med hjärtestopp och stark blödning. 

Brutet bäckenet skriver han ingenting om. Där kan det finnas livsfarliga blödningar. 

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/
    Herregud....hjälmpen sitter kvar, om patienten andas, tills personal som KAN ta av korrekt är på plats. Andas patienten dåligt eller inte alls, går liv före lem. Aspirera lär patienten göra med eller utan hjälm om det sker, och då är det ju läge att ta bort den för då har patienten med bra andning ändrats till en patient med dålig andning. Plättlätt!!! Men du fixar ju inte att tänka på helheten, att lätt förändra tankebanan, att en patient kan gå från urakut till inte akut, från ok till död. Du är för enkelspårig helt enkelt. OCH vet du vad, DU SKA VARA DET! Du ska bara göra mkt enkla åtgärder och inte förstöra mer än du gör nytta. Du är LEKMAN, du har INGEN praktiskt erfarenhet (nä, att hålla en droppåse räknas inte). SOS operatören talar om, du ska INTE RÖRA mer än absolut nödvändigt. För du är ju rent livsfarlig om du nån gång skulle råka komma först! Precis livsfarlig! 
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 19:28:35 följande:
    Hmm, okej.

men ni har numret på den som ringde och kanske namnet. 
    Men det var ju inte det som frågas efter. Det är patienten som får fakturan. Inte den som ringer. 
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 22:34:06 följande:
    Jag har kanske ibland ett annat tänk. Du förstår mitt tänk?

Men kan det hända dig som första hjälpare? För att du var snäll?

Men har du läst det med Lanzinger och Norge. Han har stämmt både operatören och sjukhuset och även norska staten gav honom rätt.

www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/alpint/article11700626.ab

Kräver en miljon för förlorad fot
    Lanzinger stämmer norrmän efter den otäcka skadan

Österrikaren Matthias Lanzinger föll illa under ett världscup-lopp i Oslo i fjol.
    Så illa att läkarna på Ullevål tvingades amputera bort hans vänstra fot.

Nu kräver Lanzinger sjukhuset och arrangörerna på en miljon kronor.
    Du blandar ju friskt bland äpplen och päron. Det var inga lekmän som tog hand om skidåkaren. En arrangörsmiss om hur man planerat akuta omhändertaganden....
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-16 23:23:13 följande:
    Visst ska du inte röra mer än absolut nödvändigt.

Men just det med aspiration och tyst aspiration är plötsligt och det tar en viss tid att ta av hjälmen. 

Men visst ska man KUNNA detta, men just därför lär man sig ju detta.

ALLA lär sig det när de tar körkort. Därför KAN man det. (Funkade ju bra hos mig när jag tränade respektive gjorde).

ALLA bilister kan det egentligen. Kolla vid 0:48

Kolla vid 0:40 
    LÄGG NER!!!! Det är galenskap på riktigt!!!!!!!!!!!!!!! Du lever i en drömvärld och tror att kommer du nånsin på en olycka så kommer det vara precis som på filmen! Och då kommer du gå bet, skitbet! Du kommer fixa nada, för du kommer stå förstenad och inte veta vad du ska göra i röran! Alla intryck, allt kommer förstöra för dig! Så LÄGG NER!!!! Du är galen!
  • Anonym (Ambssk2)
    Aikido skrev 2017-12-17 09:42:36 följande:
    Oavsett vad du tycker och tänker om den gode Ewald går det aldrig att förutsäga hur man reagerar i en skarp situation. Ungefär som med soldater. Hur mycket taggtråd de än käkat och hur mycket kätting de än skitit under sin utbildning vet man inte hur de reagerar i sitt första skarpa läge.

Kanske blir Ewald dagens hjälte när han kommer först till en olycksplats. Kanske snubblar han i sin iver över att få hjälpa till över sina egna fötter och förpassar sig själv till en av de hjälpbehövande. Det kan vi omöjligt förutsäga.
    Ewald kommer stå och grunna på, vad var det nu dom skrev....var det si eller så? Sen svimmar han när han ser blod. Har träffat tillräckligt många lekmän på olycksplatser, så jag känner igen dom där....
  • Anonym (Ambssk2)
    Aikido skrev 2017-12-17 10:12:18 följande:
    Man vet aldrig vem som blir hjälte eller vem som blir paralyserad. Jag vet vad jag talar om för jag har sett Under belägring. Där var det kocken som blev hjälte helt otippat. Eller Alien. Där var det ju en kvinna som räddade dagen. En kvinna... vem hade anat det?

Jag såg den här underhållande filmen för lite sedan och kom genast att tänka på Ewald.

Ja just det, vi får ju hålla oss på den nivån, för det är ju där Ewald är! Kolla på film! Man lär sig ju massor!
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-19 21:20:26 följande:
    Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Såga upp eller borra upp skallbenet.

Men det är ju en åtgärd som borde göras direkt på plats så snabbt som möjligt och därför krävs det akutläkare/ läkare!!
    Jodu, borra lite varsomhelst, utan att veta om det verkligen ÄR det som är problemet. Borra på vänster sida och blödningen sitter på höger, lyckat...
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2017-12-20 20:27:26 följande:
    Om den sitter i en bil?

Då måste du ta ut personen.

Eller hur vill du göra det i en bil?

Varför vrida fram och tillbaka? Det är bara risker med att vrida flera gånger. 

Absolut, det är vridningen som är det sämsta för huvudet och nackskador. Det är en självklarhet. Men även grova skakningar (alltså flytta huvudet upp och ner) kan vara mycket farliga. 

Jag har ju sagt att man ska vara försiktigt med att lägga i stabilt sidoläge, men då måste man kunna hantera aspiration och tyst aspiration.

Varför ska man skita i aspirationen när man kom fram att så många dog just på grund av detta.
    Istället för att vrida och vända i onödan, för att få ut personen, skulle jag luta huvudet framåt, samtidigt som man bibehåller greppet. Gräv i munnen om nödvändigt. 

Vem pratar om grova sakningar? Inte jag! 

Har jag påstått att man ska skita i den? Men jag lovar, du märker om nån börjar kräkas om du sitter och håller fri luftväg. 

Folk dör av kräkning före nån kommer fram. Inte när nån sitter brevid dom och håller i dom med händena i närheten av struparna. 

Lägg inte ord i min mun jag inte sagt! Det är du som inte har koll för du kan inte se helheten och har inte basic medicinsk utbilding utan tar lösryckta delar och sätter ihop dom till något som blir en farlig sanning för dig!

Du vrider och vänder hellre på en patient och riskerar förlamning, för att förhindra att någon kräks och aspirerar. Något vi inte ens vet om patienten öht kommer att göra. Du utsätter på det viset patienten för betydligt större risk för skada! 
  • Anonym (Ambssk2)
    Anonym (Inte-1-till-tråd) skrev 2018-01-01 16:12:29 följande:

TS jag svarar på din fråga om du svarar på min.

De som ringer in och är icke respektfulla mot 112 som nödnr utan tror ni är en telefonväxel eller taxiservice eller kommer med nonsens-frågor - är de till majoritet utländska svenskar? Eller "inhemska" svenskar?
    Förlåt om jag lägger mig i, men jag är HELT övertygad om att det är fulla inhemska svenskar som står för majoriteten av de samtalen.
    Däremot kan jag se ett visst överskott vad gäller onödiga larm som genererar i en ambulans bland icke inhemska. Ofta pga språksvårigheter. 
  • Anonym (Ambssk2)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 19:45:44 följande:
    Det där är en flera år gammal artikel och vi har fortfarande kvar vg-region rimmar dåligt om de är så otroligt missnöjda. Vissa områden sköter sig själva när det gäller prioritering sen om det är bättre är ju frågan efter de artiklar som presenterades om sjukvårdens larncentral under hösten..

Sen har vi inget att göra med att hitta sjukhus vi bedömer om det behövs ambulans och prio på körningen sen är det ambulansen som tar över när de är på plats.

Och jo jag hävdar fortfarande att jag kan avgöra andning genom mina frågor till personen på plats och även genom att lyssna själv.

Har du hört en agonala andning? Andning hos en person som fallit från hög höjd och har blod i lungorna? Strokeandning? Hört skillnad på andning där tungan fallit bak och skillnaden när man öppnar luftvägarna genom att böja huvudet? Andning hos en person med krampanfall? Det har jag via telefon man kan avgöra mycket genom att lyssna och ställa rätt frågor.

Sen säger vi inget alls om huruvida du lagt en person i stabilt sidoläge eller inte innan du ringer. Men du fördröjer hjälpen om du som du säger ska ta reda på allt innan du ringer men det kommer jag inte heller säga något om för jag kommer inte ens bry mig om att fråga det nör vi pratar. Jag är upptagen med mina frågor och få ut rätt hjälp för att dividera vad du gjort eller inte innan du ringt.
    Fast 1 april har ni inte kvar prioriteringen av vårdbehovs samtalen inom VG regionen. 
  • Anonym (Ambssk2)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 20:02:08 följande:
    Man vet aldrig vad som händer, än så länge ge är den kvar..har lärt mig under åren att inget är säkert förens det väl är genomfört.

Nu har jag inte jobbar på ett tag pga föräldraledighet men jag tror Skånes övergång varit bra, jag gillar upplägget att vi tar initiala och överlämnar till regionens ssk så som vi haft med dalarna länge och svarar inte ssk fullföljer vi.

Sen får vi se hur det blir framöver med tanke på alarmeringsutredningen.
    Vet att de har svårt att rekrytera ssk tänkte söka, men vill se hur det fungerar när det är igång. Den här gången ska dom igång, dom lär inte ge sig med tanke på hur de blev blåsta sist
  • Anonym (Ambssk2)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 21:34:14 följande:

Stora viten mot SOS Alarm

Vidare finns ett krav på att 95 procent av dom här samtalen skall besvaras av en sjuksköterska inom 8 sekunder, men detta uppnås endast i mindre än 5 procent av samtalen. Om detta avtal bryts så utdöms vite. Och i Västra Götaland är vitena höga. Förra året handlade det om drygt 2,6 miljoner kronor.

? Vi är väldigt missnöjda med det sätt som SOS Alarm har hanterat vårt krav på sjuksköterskor, så det är klart att vi ser över möjligheterna att hantera detta på ett annat sätt, säger Bengt Asplén vid AmbuAlarm.

Brist på sjuksköterskor

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sos-alarm-saknar-kompetens

Ha ... sjuksköterskor inom SOS larm 

Men okej, har man ett enkelt system behöver man kanske inga sjuksköterskor. Behövs det en ambulans ska den i regel vara på plats inom 15 minuter.

Finns inget enkelt i att bedömma vårdbehov över telefon. Och NEJ det finns ingen regel om 15 minuter.
Svar på tråden När ringer du 112 ?