Inlägg från: Anonym (Ambulanssjuksköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ambulanssjuksköterska)

När ringer du 112 ?

Anonym (Operatör) skrev 2017-12-10 04:24:46 följande:

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

Jag blir själv ganska chockad över hur det prioriteras på 112 (eller i vissa landsting annan organisation). Hur vissa larm öht kommer igenom någons bedömning att bli prio 1 tex. Att många ringer är ett problem, att dom hotar för att få en gul bil, men även att man ens kan med att skicka ut....
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 16:04:30 följande:
    Då är det sjuktransport med taxi. Fortfarande inte det jag talade om.
    Men du, Sverige har 20 landsting. Samtliga har olika regler för sjukresor, liggande eller sittande och löser detta på olika sätt. Så knip igen och lyssna på dom som vet vad de pratar om. 
    Ibland kör landsting liggande sjuktransport i egen regi, ibland är det taxibolag, eller både och, eller privat ambulansentreprenör. Ibland kör ambulans alla liggande sjuktransport, ibland finns det speciella fordon med längre kometens i bemanningen.
    Anonym (Höll på att dö) skrev 2017-12-11 10:06:51 följande:
    Nej jag hade inte kunnat ta mig till akuten på egen hand.
    Ambulanspersonalen lyckades bara med stort besvär och med hjälp av en granne få mig ur sängen och upp på båren. Det tog ett bra tag. Sedan blev det blåljustransport med sjukvårdande behandling under transporten och prio 1 (röd) på akuten och därefter fortsatt blåljustransport till ett större sjukhus. 

Men min granne, som var den som ringde SOS- hade svårt att få dem att skicka en ambulans. Sos tyckte att grannen skulle se om jag blev bättre med alvedon först (hade nära 42 C). Hur hon skulle göra för att få i mig alvedon hade de dock inget bra förslag på. Jag var nämligen närmast medvetslös. Så efter en timme kom ambulansen. Då var jag helt väck.

(Blodförgiftning)
    Ambulanspersonal brukar ha besvär om folk är stora. Annars har vi ganska enkla metoder för att förflytta från säng till bår. Även om patienten är påverkad. Men som Dame skriver, så kan ju alltid några anhöriga med god vilja släpa en medvetslös människa ut i en bil. Det GÅR! Även om det inte alltid är att rekommendera. Det finns ytterligheter åt alla håll. 
    Bibbidi skrev 2017-12-11 18:51:59 följande:
    I det fallet så var det lappen några dagar gammal, därför jag tänkte just där och då att det kanske inte var "akut akut". 
    Eller så hade det varit bra om personen fick tänka över sitt körkortsinnehav ett tag till....folk brukar vara benägna att må jättebra om inte är helt nyktra...
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-11 20:13:46 följande:
    Man kan väl bli åtalad och eventuellt dömd för vållande till annans skada eller vållande till annans död om man försöker hjälpa och gör fel? Vem vill råka ut för detta?
    Vad har du för bakgrund till det påståendet?
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 20:10:08 följande:
    Som du ser har jag aldrig sagt emot. Det jag pratar om finns INTE i Sverige med borde kanske finnas.
    Ser vad? 
    Det du beskrev från början finns i Sverige! Men du vill inte förstå!
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-11 21:05:18 följande:
    Varför ta risken?
    Varför inte gå en kurs och sen hjälpa en annan människa med några väldigt enkla saker, som ALLA kan lära sig. Inget komplicerat alls. 
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:12:37 följande:
    Nej, inga vita ambulanser.
    Nä, men diskussionen rör ju inte ambulanser! Du kallar det transportambulanser och det finns ingen sjukvårdspersonal i dom. För patienten har inget vårdbehov. Precis samma sak med den sjuktransport som finns på bilden. 

Det finns en lag som styr hur en ambulans ska var utrustad och vem som skall jobba på den. Läst den? Annars gör det, så klarar bilden för dig!
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:47:44 följande:
    Du har fortfarande inte förstått! Det jag berättade om finns INTE i Sverige! Det finns lik ande varianter i en del kommuner.
    Och berätta då för oss, hur vet du det? Beskriv exact vad som är sååå fantastiskt med de vita bilarna i Norge och vad det är som fattas för att de ska vara lika fantastiska i Sverige!
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:53:37 följande:
    Hur jag vet det står i inlägg 51.
    "Jobbade en sväng i Norge nu i somras och där har de börjat med transport ambulans/vit ambulans som görs av vanliga transporttörer. Kravet är att personen inte behöver vård under transporten (de kan på sin höjd få syrgas under transport om det är något de använder till vanligt). De gör oftast transport till äldreboenden/sjukhem, omsorgsboenden eller till hemmen för de som har hemtjänst/hemsjukvård. Väldigt effektivt."

Precis den uppgiften har sjuktransporten på bilden jag visade. Och även sjuktransporter i andra delar av Sverige. Så, du vet inte vad du pratar om när du hävdar att denna funktion som i Norge kallas Transportambulans och är vit (vad nu färgen har för betydelse) inte finns i Sverige. 
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 22:00:29 följande:
    I den kommunen i Norge jag refererar till heter det inte transportambulans. Och nej, det finns inte den typen i Sverige.
    Nähä....men den är vit, för de var ju viktigt!

JO, det finns. Hur vet du att den inte gör det? Berätta! Om du noterar mitt nick, så kan det vägleda dig till att förstå att jag VET, då jag jobbar nära sjuktransporter. Då jag ofta beställer sjuktransporter till patienter som inte har ett vårdbehov men behöver ligga ner under transporten till sjukhus. 
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 22:05:59 följande:
    Det finns liknande ja.

Och du jobbar väl förstårs på alla ambulansföretag i hela hela Sverige. En dag här och en dag där. Kan inte bli speciellt.mycket kontinuitet i ditt arbete.
    Nope, men på några och jag pratar inte för hela Sverige! Som jag redan skrivit. Jag säger att det finns likadana funktioner i Sverige som de har i Norge. Du beskriver vita bilar i Norge som något unikt! Sorry, men det är inte ett dugg unikt, bara löjligt av dig att påstå detta. Dom är lika effektiva i Sverige. Och kör runt på patienter utan vårdbehov, som behöver ligga under transport. Och kan få syrgas. Vad är det som skiljer menar du?
    Ewald01 skrev 2017-12-17 20:29:05 följande:

Har inte Uppsala en ambulanshelikopter med akutläkare?

Varför fick de här t.ex. en ambulanshelikopter?

För att SOS ofta larmar ut ambulanshelikopter på olyckor. Sen får man avgöra om den skall fram eller inte. Kan hända att den tar patienten trots att nåt större vårdbehov inte finns, för att frigöra markbundna resurser. Inte säkert patienten var svårt skadad. (orkar faktiskt inte titta på alla dessa fulfilmade filmer. USCH säger jag bara)
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:01:43 följande:
    EXAKT! Invasiv åtgärd!

Men hur vill du åtgärda detta utan läkare om bara den kan? Men i vissa fall tillkopplas ngn akutläkare?? Hur vill du åtgärda detta på plats - om du inte har ngn läkare??

www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar dig mellan sekunder till timme om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
    Man behöver göra en CT först! Hur fan ska du annars veta VAR du ska borra?Och att det är pga hjärnskada patienten är medvetslös...man gör ju inte saker i blindo!
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:15:55 följande:
    Ja,

men vi har ju nyligen sagt att det är ovanligt med helikopter i Sverige och Norge.

...även med läkare.

Men vad som skickas av SOS beror ju på vad första hjälparen bedömer på telefon ... och hur man BÖR göra bedömningar lärs ju i kurser - i alla fall i vissa länder.
    Inte jag! Och iom att jag JOBBAR med det här så VET jag! Alla landsting har inte. Men flertal som har långa transportsträckor. Det finns i vissa landsting läkarbilar dessutom. Men det skiljer sig åt i Sverige! 

Nej, det beror inte bara på vad inringaren säger. SOS har riktlinjer. Dom skickar ju för fan ut hela arsenalen på nån som åker förbi och ser en bil i diket och inte stannar. 
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:21:47 följande:
    Men det är mer den "amerikanska metoden" vad jag förstår - "Load and go".

I Europa kör man ofta "Stay and play" - alltså läkare på plats omgående om första hjälparen larmar in en viss situation t.ex.

Därför ska man ju helst kunna bedöma tillståndet "på fältet"
    Men LÄGG AV!!!!! Man kör inte alls stay and play om patienten är kritsikt sjuk, då är det load and go! Som erfaren ambulanssjuksköterska (dvs JAG) så ser man det snabbt, då vill jag inte ha nån wannabe lekman som står och stör mig och ska "lämna rapport" om en massa för tillfället ovidkommande saker. Vi jobbar strukturerat och vet precis vad vi absolut måste åtgärda och vad som kan vänta. 
    Ewald01 skrev 2017-12-17 22:04:54 följande:
    Den som kommer först till en olycksplats. Alltså i princip alla. Men i vissa länder är det obligatoriskt för bilister att gå igenom en kurs för att få körkort. Alltså borde egentligen alla bilister klara av vissa situationer.

Men visst, viss vill inte, är rädda, glömde hur man gör, vill ite bli ansvariga osv.
    Du går en kurs för att få körkort....ja, visst. Det har du talat om för världen 73 gånger nu, minst. 
    Men sen då? 25 år senare när man hamnar på sin första olycka? Minns man? Har man uppdaterat sig? 

Klara av vissa situationer? Hur vet du hur du reagerar? Skydda dig själv, larma och rädda dom som räddas kan med enkla basic åtgärder. Det är ju pinsamt å dina vägnar att du ens överväger att en lekman ska borra i ett huvudet, även om du själv inte kan tänka dig att göra det. Att lekman ska intubera, sätta nackkrage, och åka runt med tornique....du är pinsam, ja, den mest pinsamma på FL just nu!
    Ewald01 skrev 2017-12-17 21:49:21 följande:
    Visst!  Om du är på plats!

Men just det är "definierat" i räddningskedjan. Hur den "bör" se ut.

Första hjälparen är ofta avgörande. Gör den inte sitt jobb klarar sig inte patienten.
    Men visst, vad SOS larm skickar ut avgör de själv. Men man kan ju dokumentera vilken situation första hjälparen larmar in.
    Du menar väl ändå inte att lekman ska använda uttryck som stay and play eller load and go. Hur tänker du då? Som att du skulle kunna loada patienten? Och hur playar du på plats? Mer än att ge fri luftväg och skapa lugn och ro och lägga på en filt? 

Jodu, i din drömvärld räddar du världen och alla patienter överlever, för det skulle INGEN ha gjort om inte just DU var där!
    Ewald01 skrev 2017-12-17 22:27:23 följande:
    Nej, det används av vissa experter.

Jag har ju kommit till olycksplatser ... och ofta är det verkligen så att du kan åka vidare direkt.

Du behöver inte rädda världen .... 

... men intressant att fundera hur man ska agera om det verkligen behövs ngn gång.
    Vissa experter? Det är ett vedertaget uttryck inom Sveriges hela ambulanssjukvård och troligen i en stor del av världen. 

Men du tror du ska rädda världen, den dagen du plötsligt står där med en stor rejäl olycka. Kan tala om för dig, att du tänker alldeles för mkt. Rikta in dig på basic detaljer, flytta ingen i onödan, skapa en fri luftväg, andas dom inte, blås in luft, ev starta HLR. Stoppa en blödning genom att trycka. Lägg på en filt, håll lugn. Thats it! Kan du inte stanna där?
Svar på tråden När ringer du 112 ?