När ringer du 112 ?
Jag har ringt SOS utan att veta hur många skadade det var och vilka skador de hade. Gjorde jag fel anser du?
Jag har ringt SOS utan att veta hur många skadade det var och vilka skador de hade. Gjorde jag fel anser du?
Ett konkret exempel är att du ALLTID bör/ska ta ut en MEDVETSLÖS person ur en bil respektive rekommenderas det.
Du ska ALLTID ta av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist.
Men den kan ha skador som medför en förlamning.
En bilist som du har tagit ut ur en bil kan teoretiskt dö efter att du har lagt den i t.ex. stabilt sidoläge.
Vad händer då?
Alla detaljer behöver du inte ha.
Men du måste kunna svara på:
- Vad som har hänt (bilolycka)
- var det har hänt (gata, motorväg ... km beteckning, körriktning)
- hur många skadade
- vilka skador de har
- vara kvar (övriga frågor).
- vem du är ingår int i dessa "5 W frågor" - officiellt - men de kommer ändå att fråga dig efter namn och telefonnummer!
INNAN du ringer 112 ska du förstås kolla efter de skadade och - vid behov - starta med livsräddande åtgärder.
HLR, ta ut medvetslösa, ta av hjälmen på medvetslösa motorcyklister, åtgärda livsfarliga blödningar, ....)
Är det flera på plats ringer en och den andra bryr sig om de skadade.
Det låter nästan som en skämt.
Hjälmen ska ALLTID av om personen är medvetslös.
Om personen inte är medvetslös bestämmer den själv om försthjälparen bör ta av den.
Så har vi lärt oss det och jag har ladrig träffat någon annan som sagt något annat.
Antal skadade ser man ju när man går fram till bilen.
Viktigast är att göra livsräddande åtgärder innan man ringer 112 t.ex. påbörja HLR, ta av hjälmen på MEDVETSLÖSA motorcyklister, tryckförband vid starka blödningar etc.
Sen kan man ju automatiskt svara på dessa 5 W frågor.
Hjälmen ska av innan du ringer 112! Det ska man alltid göra genast om man är ensam!
Annars ringer någon 112 och svarar på deras frågor - hur många skadade, vilka skador, var är olyckan, vad har hänt osv.
Att plåstra ett mindre sår eller hämta ett täke ur sin bil kan göras efter att ringa 112. 112 har ett standardiserat system där de fyller in saker för att skicka rätt utrustning till plats (helikopter, brandkåren, ambulans ...)
Att ringa 112 i onödan respektive ge fel informatiojn kan ibland medföra problem. Dessutom kan kanske en person som verkligen behöver en helikopter (hjärtinfarkt t.ex.) inte få den.
Svårt fel!
RING ALDRIG 122 OM DU INTE VET VAD SOM HAR HÄNT!
Prata med experter!
(Det fanns till och med diskussioner om vem som ska betala en utryckning som blev orsakat av "fel". Vad jag har förstått så var det dock den skadade som ska betala om första hjälparen har ringt - om den inte vill åka med).
Det är ju problem som även TS pratar om. Folk ringer utan konkret anledning!!
Om du är osäker gör ingenting utan åk vidare!
Du behöver t.ex. inte ringa om det inte finns någon som är skadad.
Exempel: Har en bil vältad och personen kliver ut och är uppenbarligen oskadad behöver/bör du inte ringa. Personen kan ringa själv!
Det är okej att åka vidare och säga hej då efter att ha väntat någon minut. Personerna ringer ofta till anhöriga eller bilfirmor ... eller vill ha hjälp med bärgningen. (Så har jag gjort tidigare).
Idag skullel jag även erbjuda en "Bodycheck" till personen om den vill ha det. I alla fall i D och A.
Viktigt är att påbörja livsräddande åtgärder omedelbart. Varje minut räknas!
En annan kan säkra olycksplatsen (sätta upp varningstriangeln, ringa 112 osv.) medan du kör livsräddande åtgärder.
Annars ringer du efter att ha genomfört livsräddande åtgärder (tagit av hjälmen på en MEDVETSLÖS motorcyklist, tagit ut en person ur en bil och startat HLR (första ronden), osv.)
Ringer du själv polisen efter en olycka med enbart lätta skador på bilen ska du betala en avgift (gäller A) och i D diskuterades det tror jag. Vet inte vad som gäller i S. Oklart även om vad som händer om nu en "hjälpare" ringer på en av bilisternas önskemål ....
Vi är egentligen i EU.
I EU kan det inte finnas så stora skillnader mellan medlemsstaterna (min åsikt).
Man har många gemensamma standarder i t.ex. byggbranchen.
Hur kan det vara att allt är tvärtom vid olyckor??
EU bör lösa det!
1. Har du någon gång försökt ta kontakt med Röda Korset i Tyskland eller Österrike för att ge rekommendationer till de som läser respektive måste läsa första hjälpen kurser angående vad som ska läras ut hur de ska bete sig i Sverige eller Norden?
2. Är det okej att inte stanna för den som är här som turist? Är det okej att den inte ringer 112 eller inte ens går fram till en bil som har råkat ut för en olycka?
3. Är det okej om jag försöker sprida information till expeter angående detta? Att de t.ex. lär ut att man inte ska hjälpa en skadad utanför tyskspråkiga området? Att man t.ex. inte ska ta ut medvetslösa bilister ur bilen eller röra dem osv.?
Jag kan tänka mig att fram för allt akutläkre och akutsjukvårdare inte vill ha att folket blir förosäkrat i sina hemländer. Målet är tydligen att ALLA ska ge första hjälp efter bästa förmågan. ALLA är skyddade av lagen och VARJE medicinsk korrekt åtgärd de gör är positiv och kan rädda liv eller minska uppehållstiden på sjukhuset.
4. Skulle det vara (juridisk) okej om man själv inte väljer att blanda sig in vid olyckor i Sverige? Det är ju korrekt att det inte finns någon juridisk skyldighet att hjälpa. Man kan ju tippsa någon annan som sen ringer och uppger sitt namn och sin adress til SOS. I vissa äranden kan det ju bli farligt för den som vill hjälpa t.ex. blanda in sig vid bråk mellan 2 berusade.
- Svåra obotliga hjärnskador efter 8 min utan syre
- en person ligger kanske där i 5 min
ALLTID först till personen och ta hand om den dvs. genomföra livsräddande åtgärder!
Finns ingen tid att diskutera med SOS ...
Sen ringer man!