Inlägg från: Anonym (löjligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (löjligt)

Kan min man vabba för att skola in på dagis?

Anonym (?) skrev 2017-12-11 18:22:41 följande:
    Visa källan då. Det kan du såklart inte göra eftersom du LJUGER. 
    Någon källa kommer du inte att få eftersom påståendet är fel och inget som Försäkringskassan har skrivit på sin hemsida. 
  • Anonym (löjligt)

Det går att din man vabbar under tiden barnet skolas in på förskola. Jag blev sjuk under min föräldraledighet och min sambo fick vabba i någon månad, sedan skolades barnet in på förskola. Han var med på förskolan under ca.10 dagar och fick ersättning (VAB) för denna period. Detta var 2015 men antar att samma regler gäller fortfarande. 

• Anonym (löjligt)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:34:57 följande:
    Jo, Det står på en hemsida. Bara att gå in och läsa.
    Varför kan du inte länka för att bevisa att dina påståenden stämmer? 
  • Anonym (löjligt)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:37:49 följande:
    Reglerna för vab har blivit mycket strängare nu än de var förr.

Men visst kan han vabba och hoppas att inge bli påkommen med fusk. Men det är ju isåfall en risk ts och hennes man väljer att ta.
    Men du kan inte länka till dessa stränga regler? 
  • Anonym (löjligt)
    Cadencee skrev 2017-12-11 18:39:43 följande:
    Hur kan det vara fusk när ts är sjukskriven? Förskolan är inte ordinarie vårdare under inskolningsperioden eftersom mamma eller pappa ska vara med/vara tillgänglig.
    Det är inte fusk utan något som man har rätt till om man har oturen att bli sjuk under sin föräldraledighet. 
  • Anonym (löjligt)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 18:35:54 följande:
    Nej, det är fortfarande föräldrapenning som gäller vid inskolning. Ts ska ha vanlig inskolning.
    TS man ska ha inskolning, inte TS. Då har han rätt att ta ut VAB eftersom TS kommer att vara sjukskriven. 
  • Anonym (löjligt)
    Anonym (Tjafs) skrev 2017-12-12 19:36:01 följande:
    På den här sidan: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab
    står det: Du kan få ersättning för VAB i max 120 dagar per år. De sista 60 dagarna kan du bara få ersättning för om barnet är sjukt och inte om barnets ordinarie vårdare är sjuk.
    vilket indirekt betyder att du KAN få ersättning om barnets ordinarie vårdare är sjuk i max 60 dagar. 

FKs nya hemsida är verkligen fullständigt omöjlig att hitta information på...
    Och vad vill du ha sagt med detta?  Du svarar TS som skriver att den skumma tomten inte har några källor på sina påståenden (vilket han ju inte har) så menar du alltså att hon har fel och att källorna finns? 
Svar på tråden Kan min man vabba för att skola in på dagis?