• Anonym (A)

Tvättmaskin eller diskmaskin? Vad hade ni valt?

Flyttar till en lägenhet utan tvätt eller diskmaskin, men finns plats för båda.

Det är 47 lägenheter i byggnaden, och vi kommer dela på 2 tvättmaskiner och 1 torktumlare.

Vi är 2 vuxna och 1 barn.

Om ni i min situation bara hade fått välja en av dem, vad hade ni då valt? Vad kan man inte leva utan liksom?

• Svar på tråden Tvättmaskin eller diskmaskin? Vad hade ni valt?
  • Carambolan

Jag hade definitivt valt tvättmaskin om tvättstugan är så illa rustad. Handdiska tar ändå bara nån kvart om dagen men att inte kunna tvätta ofta nog är sjukt drygt.

• elyse

Hm, svårt. Hur många av de 47 som har egen tvättmaskin vet ni ju inte, eller? Jag skulle nog satsa på det i alla fall, tvättmaskinen.

• Anonym (Madde)

Tvättmaskin. En diskmaskin kan man ju köpa i minimodell också som får plats ovanpå diskbänken om man verkligen inte vill diska för hand.

• BuoBä

Är ni vana vid diskmaskin och hur mycket bråk om disken skulle det bli utan?

Min man och jag hade gjort slut under första året som sambo ifall vi inte skaffat diskmaskin. Så för oss hade valet varit enkelt.

• Emmacecilia

Tvättmaskin och torktumlare uppepå, helt klart. Det är så mycket bråk i tvättstugor, och särskilt om det finns så få maskiner som ni kommer att få. 

• Aniiee

Tvättmaskin. Det är ett helvete att få tag på bra (eller ens några) tvättider i vårt hus, 50+ lägenheter och bara 2 tvättmaskiner! Hysteriskt dåligt. Och då är det ändå hyfsat generöst med tid, första passet börjar kl 7 och sista slutar kl 22.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Wildrat)

Diskmaskin vid inflytt och tvättmaskin så snart som möjligt.

• Anonym (A)
    BuoBä skrev 2017-12-11 00:02:03 följande:

Är ni vana vid diskmaskin och hur mycket bråk om disken skulle det bli utan?

Min man och jag hade gjort slut under första året som sambo ifall vi inte skaffat diskmaskin. Så för oss hade valet varit enkelt.

Aldrig haft diskmaskin innan. Det är bara jag som diskar, aldrig mannen.

Tvättmaskin har vi dock, men har aldrig varit utan så vet inte hur det är.

Diskmaskin känns mer som "lyx", inte något man egentligen behöver. Men tvättmaskin kanske också känns så när man levt utan ett tag.
  • BuoBä
    Anonym (A) skrev 2017-12-11 00:10:05 följande:

Aldrig haft diskmaskin innan. Det är bara jag som diskar, aldrig mannen.

Tvättmaskin har vi dock, men har aldrig varit utan så vet inte hur det är.

Diskmaskin känns mer som "lyx", inte något man egentligen behöver. Men tvättmaskin kanske också känns så när man levt utan ett tag.

I så fall låter tvättmaskin som det uppenbara valet.

Eller köp bättre begagnat och få råd med båda.
  • molly11

Tvättmaskin är viktigast. Då kan du tvätta när du vill och ibland är det akut att få tvätta rent vissa fläckar på en gång. Diska kan du göra när du vill även om du inte har en diskmaskin.

Svar på tråden Tvättmaskin eller diskmaskin? Vad hade ni valt?