Beklagar verkligen missfallen.
Jag har också varit med om flera graviditeter, några slutade i missfall och ett par gånger har det gått bra, och jag förstår att du har kämpigt. Kunde tidigare aldrig tänka mig hur påverkad man blir av missfall, både psykiskt och fysiskt. Men att din sambo inte verkar bry sig lika mycket som du behöver inte betyda att han är okänslig (eller jo, lite kanske, men ändå).
När jag fick missfall kände jag att det var något som drabbade OSS, min man och mig tillsammans. Det var ju vårt framtida barn som aldrig skulle födas. Men för honom hade graviditeterna ännu inte hunnit bli verkliga så han upplevde det mer som något hemskt som drabbade mig. Han stöttade såklart och tog hand om men jag kunde ändå känna mig lite ensam i allt det jag behövde gå igenom eftersom det var uppenbart att han inte tog så allvarligt på det.
Men en man känner inte graviditeten, lider inte av hormonomställningarna när man blir gravid och efter missfallet, behöver inte uppleva smärtan, oron och sorgen över vad som händer i den egna kroppen eller skuldkänslorna över att man inte kan förhindra det och skydda sitt ofödda foster. Tror att graviditeten för män generellt blir verklig senare, när den är mer påtaglig. När de kan se magen växa, känna fostret röra sig därinne och framförallt när barnet är ute.
Om din sambo har fullt upp med sina egna krämpor och bekymmer kanske han inte har så mycket ork över till dig. Det är själviskt av honom, men kan ju komma av genuin depression eller oförmåga snarare än av att han är en skitstövel.
Det är dock lite oroväckande inför att ni eventuellt skulle få barn tillsammans: kommer han vara lika upptagen med sig och sitt om du får problem efter förlossningen eller blir sjuk senare?
Försök säga till honom att han måste ta sig i kragen och styra upp sina problem så att han kan finnas där för dig innan du klarar att gå igenom en graviditet till. För du behöver honom och ni behöver vara två både om graviditeten, oron som följer flera missfall och att skaffa barn när allt väl går vägen (för det kommer det att göra till slut - du har ju lyckats bli gravid fyra gånger, det är en bra början!). Förstår han inte det skulle jag fundera allvarligt på om det är rätt att fortsätta försöka bli gravida tillsammans.