• Krullet89

En fundering kring ledighet

Hej!

Jag har en fundering.

Jag är idag i v 27 o har senaste 3 v varit sjukskriven 50% av olika anledningar. Idag var ja hos läkaren o då förlängdes detta till mitten av januari då är jag i v 32. Min chef anser att jag kan omplaceras o jobba admin efter detta o fram till förlossningen. Men en del av sjukskrivningen är att ja inte kan sitta eller stå längre stunder. Min läkare säger att för att sjukskriva mig 100% efter v 32 måste ja ha svåra bäcken smärtor o i princip hoppa på kryckor. Då är min fundering. Om ja blir omplacerad till admin arbete men inte klarar av att utföra det jobbet. Kan min läkare sjukskriva mig då lr kan hon tvinga mig att ta ut föräldrar ledighet (som man för 60 dagar innan) ? Är det meningen att man ska behöva ta ut dom dagarna för att man inte orkar jobba lr hur fungerar det?

• Svar på tråden En fundering kring ledighet
  • Anonym (Okänd)

Om en läkare inte kan intyga att man inte kan jobba så får man bita ihop och jobba, eller ta ut semester/komp etc. Eller kanske föräldraledigt om man väljer det. Du har ju alltid rätt att vara sjukskriven utan läkarintyg i vad är det, 7dagar?

Du kommer vara sjukskriven på 50% efter v32 också? Vad blir det, 4 arbetstimmar om dagen? Du säger att du inte kan stå och sitta längre stunder, det fungerar inte med att varva ståendes och sittandes med pauser för att röra på sig lite extra?

• Seven Costanza

Angående sjukskrivning vet jag inte men själva ledigheten före förlossningen har du rätt till fr.o.m när det är sex månader kvar, utan att det påverkar din SGI (såvida du inte redan är inne i någon SGI-skyddande åtgärd, kolla med FK). Blir ju dock obetald ledighet om du inte blir sjukskriven/tar FP/semester/komp men ledig har du rätt att vara.

Svar på tråden En fundering kring ledighet