• Zsaza

    Amma eller inte amma? Det är frågan..

    Hej!

    Har en liten kille på 9,5 vecka som jag helammar. Han går upp finfint i vikt (en riktig liten knubbis), kissar bra osv. Ur ett rent objektivt perspektiv fungerar amningen kanon, och har gjort från första stund. Trots detta funderar jag på att sluta amma, och behöver lite input från er.

    Min lille kille äter ungefär 1 gång i timmen när han är vaken, vilket han generellt sett är om vi är hemma. Han ammar allt från 6-7 minuter till maratonpass på 40-50 minuter, men standard är väl cirka 15 minuter. Han sover på sin höjd 20 minuters pass under dagen, om vi inte är ute och går och han slocknar i vagnen. På nätterna sover han längre, så där funkar det bra.

    Vart klämmer då skon? Jo, jag känner mig så otroligt låst. Som en mjölkcentral som aldrig får någon chans till återhämtning. Jag förstår att det kan vara såhär med såpass små bebisar, men det här har gjort mig otroligt deppig. Jag gråter över att jag inte får möjlighet att göra något annat än att vara lillkillens källa till mat, jag blir grön av avund på sambon som har betydligt mer frihet och jag blir matt av att jag är den enda person som duger att trösta även när det inte ammas.

    Detta leder även till att tålamodet tryter de gånger amningen krånglar, t.ex. när lillen är kvällstrött, när det sprutar mjölk överallt och när han meckar med tuttarna i offentliga miljöer. Jag gråter, han gråter osv.

    Innan han kom till världen hade jag noll prestige kring amningen och var fast besluten att göra det som jag och bebis mådde bra av. Men nu sitter jag här och har dåligt samvete över att jag inte njuter av att amma mitt barn, att jag eventuellt ska beröva honom detta osv. Samtidigt så vill jag att han ska ha en glad mamma. 

    What to do? Blir det bättre? Är det värt att kämpa? Är det inte värt att kämpa?

  • Svar på tråden Amma eller inte amma? Det är frågan..
  • Annelie 76

    Du måste inte amma. Det går precis lika bra att ge ersättning. Men, det kommer bli bättre. Det kommer bli längre mellan matningarna och sömnen kommer bli bättre. Om du vill kan du lära dig amma i bärsjal eller sele (ergonomisk sele EJ babybjörn). Då blir du lite mindre låst. Men du måste inte alls amma om du inte vill.

  • BuoBä

    Håller helt med Annelie 76. Är det pest så sluta!

    Men jag vill även instämma i "det blir bättre"-kören. Barnet kommer börja äta effektivare och brösten slutar bli sådär vrålfulla så det läcker och sprutar. Då är det rätt praktiskt att alltid ha lagom varm mat med.

    Jag tyckte aldrig det var särskilt kul att amma, men det funkade bra och var som sagt praktiskt. Ibland när det kändes extra slitigt hade jag nerräkning till 6-månadersdagen när vi skulle kunna börja med riktig mat, men det slutade med att jag delammade till 10 månader.

  • Zsaza

    Åå vad skönt att höra att det blir bättre i alla fall. Det är säkert mest i mitt huvud som jag har fått för mig att jag "måste" amma. Jag och sambon har pratat en del ikväll, funderar på att ge det året ut, och om jag fortfarande mår kass pga amningen så struntar vi i det och börjar ge honom ersättning. 

    Hm.. vi har en ergonomisk sele, kan man amma i den alltså? Hade ju varit en idé, måste jag omedelbart undersöka. De deppiga tankarna kanske lättare lite om jag inte känner mig så himla låst hela tiden...

  • Frmid

    Vår dotter fick ersättning nästan från start då amningen inte alls funkade. Jag upplevde de första månaderna precis som du beskriver fast med ersättning då, värma ersättning i tid och otid, sitta i soffan hemma och mata mer eller mindre hela tiden. När vi skulle ut skulle nappflaska, lagom varmt vatten med i termos samt pulver i rätt dos osv. Höll mig helst hemma där i starten.

    Så det är inte säkert du tycker byte till ersättning är mindre besvärligt :) däremot fick hon bättre inrutade rutiner när hon blev lite större och allt blev enklare ju mer vi vande oss vid hur mkt som ska med och när hon vill ha.

  • BuoBä

    Det måste inte vara antingen eller heller. Ni kommer ha en etablerad amning till nyår, så vill du mys- eller hobbyamma i kombination med flaska så är det mycket möjligt att det funkar. Eller amma huvudsakligen men låta pappan ge en flaska då och då när du behöver andrum. Hitta det som passar er.

  • Snuttis2

    Förstår att det känns jobbigt men det blir ju bättre så småningom! Vill inte verka kras men jag tycker absolut inte att du ska ge upp än , han är ju bara nio veckor !

    Sen det du beskriver med evigt snuttande, regelbundet ätande , närhet osv - lika mkt som det handlar om mat så handlar det om det enorma behov av dig som han har just nu för att bygga trygghet!

    Det kommer du inte komma ifrån bara för att du skulle vägra honom bröstet!

    Du väljer självklart hur du vill göra men var försiktig med att neka honom närheten som amningen ger för det finns vetskap om att det skapar otrygga barn när de blir äldre!

    Lyssna gärna på Pampers barnvagnspromenader (podd) med Hallin hon avrundar detta ganska konkret o tydligt där!

  • Anotherone

    Jag känner så igen mig! Men det BLIR bättre!

    Första tiden var man typ livegen och oavsett var jag var i huset om lillen pep så ropade man dit mig eftersom det första man testar hela tiden är att mata.

    Fick panik vissa dagar då jag tyckte att jag bara satt i soffan och levererade mjölk hela dagarna, kom inte längre än till brevlådan!

    Men vill du amma så kämpa på, det kommer glesa ur och du hinner göra annat mellan varven.

  • Anonym (Mamma till 2)

    Det är bara en kort tid!

    Jag ammade min första tills han var 10 månader, och de första veckorna ÄR jobbiga, även psykiskt. Men det blir bättre!

    Nu med tvåan så har inte amningen funkat, och jag är såå ledsen för det...

    Han var dålig när han föddes, hamnade på neo, när vi väl kom hem så var det ingen ro... Fick inte igång amningen riktigt, och nu några månader senare, ratar han bröstet.

    Jag älskar att amma, och är riktigt förtvivlad över att det inte funkade.

    Jag blir grön av avund på dig, haha!

    Men du ska göra vad som känns bäst för dig. Du kan ju också pumpa ur bröstmjölk.

Svar på tråden Amma eller inte amma? Det är frågan..