Vår 4-åring beter sig hemskt
Är i vanliga fall bara en som brukar läsa andras trådar men känner att jag nu själv behöver skriva av mig, höra om det finns andra i samma situation (hur ni agerar/agerat) och eventuella tips.
Vår nyblivna fyraåring har alltid varit en glad, viljestark, påhittig kille med ett häftigt humör, det har pendlat snabbt och dramatiskt. Hans personlighet är helt annorlunda än lillasyster, som nyss fyllt två, även om hon också kan vara rätt så envis och häftig i humöret. På något sätt känns han känsligare än henne. Vi har alltid gett honom uppmärksamhet, skämmer bort honom på en ?lagom nivå?, gosar osv. Vi har gjort/gr vårt bästa för att vara bra föräldrar.
Men nu till problemet. Inte nog med att syskonen nu bråkar konstant, (59 minuter av 60), både verbalt, knuffas och kallad varandra dumma saker (känns ändå som att detta är vanligt mellan syskon som det är nära mellan i ålder. Problemen har även dykt upp rätt nyligen, första 1,5 åren hon fanns ägnade han inte en avundsjuk blick på henne utan älskade henne från första stund - nu tar han igen det..), men hans humör har gått från dramatiskt till helt fruktansvärt. Han börjar skrika för minsta lilla grej och klarar inte en enda motgång. Ett exempel på ett scenario (av många) under en dag/kväll efter förskolan:
Han börjar rita vilket han verkligen gillar. Helt plötsligt kan en penna hamna fel och då öser han ner alla pennor på golvet och skriker. Jag försöka prata lugnt med honom och säga att det inte gör något, eller plocka upp dem. Det är då han hoppar på mig och slåss. Sparkar med knytnävar och fötter allt han har. Skriker att jag är dum och kastar lego. Jag säger att vi inte beter sig så, att man inte får slå någon annan. När detta hände tidigare ikväll sa han då ?jag hoppas att du drunknar och dör, att du kommer under vattnet och drunknar? + massor av högt skrik, smäll i dörrar osv. Jag säger igen och på skarpen att så säger man inte, och att den man säger det till blir väldigt ledsen då. Och försöker behålla lugnet. Men känner såklart inombords att det gör ont, får ont i magen. (Kan tillägga att jag vid sådana här tillfällen testa allt möjligt. Både att bli jättearg, ignorera osv, känns som att han är ute efter en reaktion. Men får han ingen fortsätter det)
Han har ingen respekt för när vi säger nej. Om han och lillsystster tex försöker ta en kaka eller riva ut något ur garderoben och jag säger nej så slutar hon. Han gör motsatsen och sliter upp kakburken och molar in kakor i hela munnen. Jag tar bort burken och då skriker han att jag är dum osv.
I många fall handlar det om att han inte får som han vill. Att han inte får en bulle (kan vara fem min innan maten) och tjaten eskalerar totalt. Eller att han själv tycker att han misslyckas. Och det är ett annat problem. Som som förälder även är väldigt svårt och hjärteskärande att se sitt lilla barn tampas med.
Han har oerhört höga krav på sig (vi har aldrig styrt in honom på de tankarna utan förklarar jämt och ständigt hur viktigt det är att bara ha kul, försöker leka bort det). Nu har det gått så långt att han inte ens vill springa med andra killarna på förskolan. När jag hämtade idag var alla lite småsvettiga i håret för de hade kört någon slags springtävling/hinderbana i stora rummet. Han hade dock inte varit med utan bara tittat på (även om han är väldigt fysisk av sig och älskar att springa - snabb är han också, och klättra). Förstod på en gång att det var för att han var rädd för att förlora. Vid middagen berättade han att det var orättvist att han aldrig vann. Förklarade igen att det inte spelar någon roll och rätt som det är, om man bara har kul, kan det hända att man vinner något i bara farten... osv. Då blev han väldigt arg igen.
Och så en stund senare är allt bra. Tex när han fick sätta sig ned med pappa och spela sitt nys tv-spel. Bör tillägga att han även kan vara riktigt snäll och lugn. Har då inga problem att koncentrera sig under lång stund, sitter gärna och bygger pärlplattor eller ritar, eller tränar på bokstäver, pysslar. Kramar sin lillasyster. Känns som den ?riktiga han? innan den där lilla djävulen flyger in...
Det här var bara några exempel. Jag vet att fyra kan vara en känslig och ?trotsig? ålder men jag kan inte avgöra om det här är ?normalt? beteende. Eller om vi kanske bör ta hjälp och gå och prata med någon? BUP? Det tär så på oss. Mycket tid varje dag går till sådant här tjafs och lillasyster hamnar i skymundan.