• Sassa4

Behöver råd ang järntabletter

Hej!

Skulle behöva era åsikter angående järntabletter. Det är ingen idé att fråga min barnmorska för enligt henne så måste jag äta dom.

Jag har haft en grymt jobbigt graviditet med fruktansvärt illamående och problem att äta. Haft det hela vägen till vecka 18. Nu när jag äntligen mår bättre så måste jag börja äta järntabletter och dessa gör mig så otroligt illamående! Det är inte värt det! Jag orkar inte börja må illa igen när jag haft det så himla länge innan. Jag har testat duroferon och niferex och jag mår lika piss av båda.

Nu har jag bytt till hemofer och jag har ätit ca 3 st om dagen och i början gick det bra. Sen efter ca en vecka så började jag bli ruskigt illamående om kvällarna. Och då slutade jag med hemofer och illamående gick över efter några dagar.

Idag fick jag mod till mig att testa igen. 60 min efter intag så kom ett riktigt sug av illamående i magen och jag blir liggande i soffan och känner sån hopplöshet.

Jag är i vecka 23 nu och jag har faktiskt inte varit hos barnmorskan än på flera veckor, så jag vet inte hur mitt järnvärde är nu, men kan ju knappast vara bättre.

Mitt järnvärde var sist 132 i hb och järnförråd var 14. Det var tydligen pga mitt järnförråd som jag behövde börja med järntabletter.

Men vad tror ni? Kan jag klara av resten av graviditeten utan järntabletter baserat på dom siffrorna? Eller är 14 i järnförråd fruktansvärt illa så jag skadar barnet på något sätt?

• Svar på tråden Behöver råd ang järntabletter
  • Anonym (M)

Kan inte svara på siffrorna men vill tipsa om en ny järntablett som jag fick denna graviditeten, fixade inte heller de andra och den heter Sideral forte. Känner INGENTING av den. Tydligen tas den upp på något annat sätt i kroppen. Dyr är den men verkligen värt det för mig att slippa må illa o bli förstoppad.

• Anonym (Livia)

Tar du tabletterna i samband med mat?

• Sassa4
    Anonym (M) skrev 2017-12-12 11:22:01 följande:

Kan inte svara på siffrorna men vill tipsa om en ny järntablett som jag fick denna graviditeten, fixade inte heller de andra och den heter Sideral forte. Känner INGENTING av den. Tydligen tas den upp på något annat sätt i kroppen. Dyr är den men verkligen värt det för mig att slippa må illa o bli förstoppad.

Kanske kan vara värt att testa. Har du ätit hemofer innan?
  • Sassa4
    Anonym (Livia) skrev 2017-12-12 11:26:37 följande:

Tar du tabletterna i samband med mat?

Ja det gör jag.
  • Anonym (mm)

Mår du dåligt av niferex? Den har ju en kapsel som går ner till tarmsystemet och magen slipper tabletten.

• Anonym (M)
    Sassa4 skrev 2017-12-12 12:23:29 följande:

Kanske kan vara värt att testa. Har du ätit hemofer innan?

Ja jag testade först niferex och det gick inte alls, sen hemofer som var mycket bättre än niferex men mådde ändå illa. Denna märker jag inte alls av, plus att man kan äta/dricka vad man vill som inte påverkar järnupptaget.
  • Anotherone

Sideral åt jag i början av graviditeten men sen tyckte inte min barnmorska att det räckte så då skulle jag ta niferex. Förslagsvis till kvällen eftersom man kan bli bubblig i magen och må illa men då sover man igenom det liksom.

Jag mådde aldrig illa av niferex, däremot så blev jag sjukt hård i magen. Så jag tog niferex varannan dag och ferronol (flytande) varannan dag och det gick bra!

• citrontankar

Usch, vad jobbigt det låter! Jag mår också illa och blir helt hoptjorvad i magen av alla sorters järntabletter. Har mycket låga järnvärden redan nu i v. 8 och fick rekommenderat SiderAL forte av min bm och har ätit dem i 1,5 vecka nu. Märker ingenting av dem och är så glad över att (förhoppningvis) ha hittat ett alternativ för mig! Varning för priset dock! Hoppas du hittar ett sätt som funkar för dig.

• Sassa4
    citrontankar skrev 2017-12-14 09:20:35 följande:

Usch, vad jobbigt det låter! Jag mår också illa och blir helt hoptjorvad i magen av alla sorters järntabletter. Har mycket låga järnvärden redan nu i v. 8 och fick rekommenderat SiderAL forte av min bm och har ätit dem i 1,5 vecka nu. Märker ingenting av dem och är så glad över att (förhoppningvis) ha hittat ett alternativ för mig! Varning för priset dock! Hoppas du hittar ett sätt som funkar för dig.

Tack! :) Jag får testa dessa trots priset :) äter du 1 st om dagen?
Svar på tråden Behöver råd ang järntabletter