Jag vill inte ha hembesök av barnmorska efter förlossningen, råd sökes!!
Jag och min kille väntar oväntat barn i v 18. Vi bor inte ens ihop än, men jag är väldigt mycket hos honom (mer än hemma hos mig själv i min lägenhet) så vi är i princip sambor i praktiken. Planen är att jag ska flytta in till honom innan förlossningen.
Vi har BF i maj. Hans bostad beräknas vara klar i mars vilket känns superstressigt. Min lägenhet är för liten för att bo i med mig, tidigare dotter och en nyfödd. Dessutom kommer pappan bli vansinnig om jag flyttar hem igen eftersom han ju också vill bo med bebisen.
Eftersom hans hus är för trångt i nuläget så är det akut att vi bygger ut och vi håller på, men det tar ju enorm tid. Jag har ställt kravet att EGET SOVRUM TILL ALLA eller särbos! Han tycker då att jag är en idiot som inte litar på att det är klart tills i mars och vi bråkar. Men tanken är som sagt att allt ska stå klart i mars (tänk om bebisen kommer för tidigt?!)
Av den anledningen vill jag verkligen inte ha hem en barnmorska som säkert kommer anmärka på en pågående renovering.... Jag tänker med damm, skräp, stök mm även om bebisen såklart inte kommer sova mitt i dammet givetvis! Men tänker ändå att en barnmorskas uppgift är ju att "kontrollera ev fel" förutom att titta på barnet. Jag är jätteorolig och vill därför absolut inte ha hembesök. Jag skäms ju också för hur det ser ut, hade absolut inte tänkt bo i renoveringskaos men barnet är som sagt helt oplanerat (jag har fått bekräftat av läkare att jag är infertil så därför inget preventivmedel). Uppenbarligen hade sjukvården fel.
I mitt län tillämpar man tidig hemgång (efter 6 timmar) och då står det på hemsidan att i kombination med tidig hemgång är det alltid barnmorskebesök. Men jag vet att de är väldigt stränga och man kan absolut inte stanna kvar på BB bara för att man vill utan folk har åkt ut hur sjuka/dåliga de än är sålänge de inte är dödssjuka typ. Så jag VET att de kommer skicka hem oss.
Hur blir jag av med hembesöken? Förstår att det låter som om jag är värsta skummisen men det är som sagt bara detta att jag mår dåligt över att hemmet inte är i ordning som gör att jag inte vill. Allt annat är jag inte orolig för.