• nikolean900

    Flyttat från Sverige väntar andra barnet med ny man - orolig

    Hejsan,


     


    Vet inte riktigt vart jag skall börja men ska försöka fatta mig kort. Har en dotter på 3,5 år separerade från hennes pappa för nästan exakt 1 år sedan. 


     


    Började träffa en man på jobbet som bor i ett annat land och efter 6 månader flyttade jag dit. Dottern bor med oss idag. Den här mannen hade fått diagnos att han inte kunde få egna barn på naturlig väg så vi skyddade inte oss jätte noga vilket mirakulöst resulterade i att jag blev gravid och nu väntar barn med honom. 


     


    Men nu börjar paniken infinna sig att jag ska bli mamma till ett till barn med en man som jag inte känt eller levt med speciellt länge. Har bott med honom sedan juli. Jag är så rädd att det skall sluta i en separation precis som med förra mannen. Den enda jag varit med innan denna man var pappan till min dotter och vi var tillsammans i 9 år. 


     


    En av anledningarna till att jag lämnade honom var för jag började få känslor för denna man och inte ville vara otrogen eller gå bakom hans rygg. 


     


    När vi fick reda på att jag var gravid så blev vi båda överlyckliga speciellt han som helt uteslutit att kunna få barn naturligt. Men även jag som var helt nyförälskad och svävade på små rosa moln. 


     


    Men att bo ihop dessa 5 månader har varit extremt påfrestande i mellan åt. Han är snart 40 och har ingen erfarenhet av barn och är van vid att gå ut och träffa kompisar och festa vilket verkar vara något av en mentalitet här. Addera det med att jag flyttade till ett land där knappt någon pratar engelska lämnade min lägenhet (mitt hem) som jag älskade och även mitt jobb som var helt fantastiskt. Så har det varit extremt tufft. 


     


    Nu har jag panik och tusen tankar far genom huvudet, hur väl känner vi varandra, kommer vi klara av ett långvarigt förhållande, hur kommer han klara av att ha en nyfödd. Han är bra med min dotter men att ställa om till att leva som en småbarns familj har inte varit helt smärtfritt för honom och han har emellanåt haft svårt att anpassa sig. 


     


    Sedan dyker massa dumma tankar upp om att jag kanske aldrig borde lämnat mitt ex då hade jag bott kvar i Sverige, i min lägenhet och haft kvar mitt underbara jobb samt alla nära o kära. Känner mig så extremt ensam och vet inte hur jag ska kommer ur dessa tankar. 

  • Svar på tråden Flyttat från Sverige väntar andra barnet med ny man - orolig
  • Pappa41

    Du flyttande utomlands och lämnade pappan till ditt barn kvar hemma i Sverige
    Jag förstår inte dig alls....

    Var inte ditt första barn din prioritet okej relationen fungerande inte men huvudstupa flytta till annat land för att "DU" fått känslor för en ny man.....

    Sen förstår jag inte ditt ex tillät han dig ta med hans barn och lämna landet??

    Jag ser bara egen egoism i de du gör så skulle inte ens vilja råda dig

  • Anonym (Ego)

    Hur fan kan man vara så jäkla ego och korkad att man gör som du?

    Först hindra din dotter att få en relation med sin pappa genom att flytta utomlands?

    Sedan blir du gravid och sitter hemma på kammaren, isolerad för att du inte har något kontaktnät??

    Och lägenheten hemma gjorde du dig av med? Du vet väl att man kan hyra ut i andra hand va?

    Antingen är detta en trolltråd, eller så förtjänar du all skit du kan få! Se bara till att skicka hem din dotter till sin far så att hon slipper betala priset för de korkade vad du gjort!

  • Anonym (agera nu)

    Om jag var du skulle jag flytta tillbaka. Det finns inget som tyder på att det nya förhållandet kommer att fungera, och prioritet måste vara barnen. Du kommer säkert ha många mycket tuffa år framför dig men det är helt nödvändigt att skapa en trygg miljö för barnen om du inte vill att de växer upp med en massa problem, du är i en mycket sårbar situation just nu. Om jag var du skulle jag
    1) arbeta med att förlåta mig själv
    2) prata med psykolog, om du inte kan eller har råd att gå i längre terapi så i alla fall möta en person som inte dömer dig som de flesta kommer att göra på ett internetforum
    3) Se till att du får en fungerande relation till din dotters pappa, så att ni åtminstone kan hjälpas åt. 
    4) Arbeta med att inse att förälskelser inte är det viktigaste i livet, det är sekundärt när man får barn. 
    5) Göra det bästa av situationen och ta till vara på det lilla i vardagen. 
    6) Flytta tillbaka dit  där du har nära och kära.

    Om du inte agerar är det stor risk att du går ner i skiten. Om du handlar rätt så kommer det här kanske vara en viktig livsavgörande händelse som gör att du blir en mycket bättre förälder och person. De allra flesta  gör vi så gott vi kan och har man inte fått lära sig trygghet och stabilitet som barn kan det vara lätt att repetera samma mönster när man själv blir förälder. Man är inte sämre människa för det, har bara mycket mer jobb att göra, personlig utveckling. Lycka till. 

  • annabellelee

    Men hur ska det bli för dottern, med en fosterfar som inte verkar så barnkär och en mamma som inte har något kontaktnät i det land där hon bor. Kommer hon inte att bli isolerad och rotlös? Vilken plan har du för att lära dig språket och etablera sig i landet? Vad händer om pojkvännen tröttnar på familjelivet, hur ska ni försörja er?

    Om någon av frågorna gör dig minsta nervös, åk hem, för då har du inte tänkt igenom det här ordentligt.

  • Selina02

    Dessutom, om du separerar nu, så måste du bo kvar i landet för barn nr 2, dvs du är fast i det nya landet.

  • Tow2Mater
    Selina02 skrev 2017-12-14 19:13:40 följande:

    Dessutom, om du separerar nu, så måste du bo kvar i landet för barn nr 2, dvs du är fast i det nya landet.


    Jag tror du försöker säga att när väl barnet är fött kan TS inte bara ta barnet och flytta med det till Sverige utan pappans medgivande.

    TS, kan pappan tänka sig att bo i Sverige?
  • Selina02
    Tow2Mater skrev 2017-12-14 19:47:59 följande:
    Jag tror du försöker säga att när väl barnet är fött kan TS inte bara ta barnet och flytta med det till Sverige utan pappans medgivande.

    TS, kan pappan tänka sig att bo i Sverige?
    Precis, menar det. Är nämligen i den situationen själv :/
Svar på tråden Flyttat från Sverige väntar andra barnet med ny man - orolig