• Pollyx

    Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?

    Hej!

    Efter att ha sett ett par dokumentärer och läst litegrann samt hört argument i olika forum så känns det relevant att göra lite ändringar i min och familjens kost. Men vilken är den viktigaste ändringen att göra för hälsan?

    Helst känns det som jag på en gång skulle vilja äta vegansk (eller åtminstone vegetarisk) samt ekologisk och icke (lite) processad mat. MEN, det är en för stor omställning, särskilt som det är nog klurigt att få hela familjen att äta även om man håller sig till typ korv, köttbullar, pasta, mejeriprodukter osv. Och då är grönsaker, baljväxter o frukt än svårare. (Tror att vi kanske har en liten med selektiv ätovilja eller var det heter.) Så, var börjar man? Tips? ????

  • Svar på tråden Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?
  • Pollyx

    Tack för era tankar! Jag har nog tänkt byta ut ett livsmedel i taget. Eller, en handfull åt gången kanske. Typ sojadryck istället för mjölk? Vegetarisk korv istället för kycklingkorv vi äter nu kanske... Men då har jag även hört nåt rykte om att sojaprodukter innehåller massa otrevligheter. Nån som har tankar om det?

    Vegetariska/vegansk fördigrätter, processat o klart från ica typ, är det ändå bättre än att köpa köttfärs o äta hemlagad köttfärssås? Hur skadad är den vegetariska processade maten?

  • Pollyx

    Men vad dricker man istället för mjölk då, eftersom mejeriprodukter tydligen ska va så dåligt? Havredryck? ????

    Närodlat är bra. Väljer gärna det i butiken.

    Efter att ha sett snart 3 dokumentärfilmer som visar hur dåligt det är med kött och mejeriprodukter känns det inte så kul att rulla de där egna köttbullarna längre.... Samtidigt har jag för få alternativ för att fylla upp hela familjens matbehov med vegansk kost. Så tänker att jag byter ut några saker i taget. Mot det vegansk.

    Hur tänker du med portionsstorlekar Aniiee?

    Ingen i familjen är överviktig, om det var det du tänkte på?

  • Pollyx
    dream on skrev 2017-12-13 23:17:26 följande:

    Våra ungar älskar linssoppa och blomkålssoppa. Tricket heter stavmixer och ha i en slurk (havre)grädde så det blir krämigt! Ett annat tips är att servera frukt och grönsaker i stavar eller låta ungarna stansa ut dem med pepparkaksformar så känner de sig delaktiga. Morot- och gurkstavar är väldigt poppis. Gör vegovarianter på rätter de känner igen. Vi har haft mycket glädje av Lisa Bjärbos ?Mera vego?. Enkla och bra recept på vegmat för hela familjen. Plättar matade med röda linser är tex en favvo här.


    Åh, ja soppa! För egen del gör jag gärna soppa på bra livsmedel från växtriket och även grytor m.m. Men barnen äter det knappt. Vad gör man! Har provat lite olika, men ett av barnen låter bli maten om det inte innehåller typ korv, köttbullar, fiskbullar eller pasta... Har till slut lyckats få i det barnet lite grönsaker genom att trixa en hel del... Serveras tex morotssoppa går barnet hungrigt istället.... Därför jag funderar på typ vegetarisk korv osv.... Alla i familjen måste ju få i sig mat....
  • Pollyx

    Tack för alla svar! Så glad att ni ides svara :) jag ska ta med mig detta, och vi ska jobba på att få in mer vegetarisk och vegansk i våra vardagsmåltider. Blir nog att testa o se om barnen dricker tex havremjölk eller nåt av de andra alternativen, då mjölk konsumeras mycket i vårt hus just nu. Annars får vi kanske börja ha mjölk bara till gröt o liknande... Och så ska jag klura på bra alternativ till kött, korv o liknande. :) Butternutpumpa är tex supergott med grillolja i ugn, istället för kött i ugn. Men då äter inte barnen det, så har lite att klura på i recept och inköp.

Svar på tråden Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?