• kmhp

Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?

Jag är vegan och har varit det i ca 3 månader och märker stor skillnad på min hälsa och välmående. Äter mycket nyttigare med massor av mer grönsaker, nötter, och rotfrukter och märker att jag fått bättre hy och fått en bättre livsstil. Jag bytte kost på en dag, gick från att äta all slags kött och mejeri produkter till att vara fullt ut vegan. Min anledning var att jag inte längre ville bidra till kött och mejeri industrierna eftersom då bidrar jag till slakten och utnyttjandet av djur.

Jag äter mer men måste dock tar jag kosttillskott med B12.

Det bästa av allt vore ju raw vegansk kost där alla näringsämnen är kvar i maten. Detta är ganska dyrt dock om man inte bara vill leva på rotfrukter och grönsaker vilket också inte ger dig alla näringsämnen.. Börja med att ha veganskt/lakto-ovo vegetariskt några gånger i veckan och få det låta kul med att äta vegetariskt. Gör man det för djurens skull är det lättare än för sin egen skull, informera gärna dina familjemedlemmar om vad dessa kött industrier gör med djuren och vad det gör med klimatet så är det nog lättare att fastna vid matvanorna.

Det går ju att veganisera det mesta. Använda havre/mandel/soya/ris mjölk istället för vanlig. Soya grädde istället för vanlig. Oatly?s fraiche istället för vanlig fraiche. Mycket är redan veganskt som havregryn, potatis, ris, pasta, grönsaker, bönor, nötter osv.

Hoppas detta hjälpte på något sätt.

Svar på tråden Vegetariskt eller ekologiskt eller icke processad mat?