• Anonym (Anonym)

Sjukskriven 75%- Jobba varje dag?

Hej!

Jag är sjukskriven 75%. Min arbetsgivare säger att jag måste jobba varje dag.

Stämmer detta och vart kan jag kolla upp det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sjukskriven 75%- Jobba varje dag?
  • Anonym (de brukar)

FK brukar vilja att man fördelar arbetstiden lika över veckans dagar, brukar vara ett krav

• Anonym (Mia)

Beror väl på vad du jobbar med. Men det är väl ganska förståeligt att arbetsgivaren vill bestämma när personalen  ska vara på jobbet.

Varför är du sjukskriven?

• Kantorskan

Jag jobbar också just nu 25%. När jag blev sjukskriven bad jag att läkaren skulle skriva i sjukintyget att det var bra för mig att jobba på andra tider än två timmar per dag. Då blev det så. Nu jobbar jag ca tre timmar tre dagar i veckan (jobbar 38,25 Tim/vecka) för jag har inga arbetsuppgifter som går att knö in på två timmar

• Anonym (O)

Det är oerhört svårt att få FK att godkänna annat än att man arbetar varje dag. För att jobba färre dagar än 5/v så krävs det läkarintyg på varför och sen gör FK bedömningen om det är tillräckliga skäl eller inte.

• cissi82

Jag jobbade 80% blev sjukskriven 50% så jobbade då 40%.
    Var redan innan schema ledig en dag i veckan så fick fortsätta vara det för fk. Annars sa min handläggare att jag skulle jobbat varje dag om jag inte varit schemalagd innan sjukskrivningen

• Anonym (Svea)

Hur ser ditt ordinarie arbetsschema ut? Varför vill du inte arbeta varje dag?

• Anonym (Majsan)

Vi har flera 25%are på mitt jobb.

Tanken är att man ska jobba varje dag.

Dessa medarbetare är påväg tillbaka efter sjukskrivning.

2timmar tillför inte arbetsplatsen något men för den sjukskrivna skapar det rutiner, ett socialt liv och kroppen kan anpassa sig sakta till jobbet.

• Anonym (Ellen)

Det beror helt på vad du är sjukskriven för och vad läkaren har ordinerat. Standard är att arbetstiden fördelas över veckans alla dagar. Men i vissa fall är det bättre för individen att arbeta koncentrerat i tex 2,5 dagar och vara hemma resten av veckan än att jobba lite varje dag. Tex vid fobier där man inte kan/orkar resa kollektivt fem dagar per vecka. Finns fler såna situationer. Men ytterst är det läkaren som bestämmer.

• Glinda från Oz

Som andra skriver är det 2 timmar/dag som gäller om du inte har ett läkarintyg på något annat som godkänns och det är svårt att få godkänt, jag fick inte det vilket betyder att jag inte kan jobba alls och får vara heltidssjukskriven istället. Det är ett väldigt stelbent system som inte är anpassat efter verkligheten.

• Anonym (Anonym)

Tack så mycket för alla svar! :)

Svar på tråden Sjukskriven 75%- Jobba varje dag?