• Fru Ve

9-månaders vaken flera timmar på natten

Någon mer med samma problem? Vår 9-månaders somnar på kvällen, sover några timmar. Sen vaknar han pigg och somnar inte om på 2-3 timmar. Vi har försökt lägga honom vid 20-tiden då han är trött och sen vid 22 när vi vill sova vaknar han och kan då vara uppe till 01. Ibland vaknar han också kanske vid 4-5 och är vaken ett par timmar då dessutom. Vi blir helt slut. Och han är ju supertrött och vill sova mycket på dagen sen såklart. Har större barn som ska till skolan på morgonen så vi kan inte sova då heller tyvärr.

Det enda som hjälper något sånär är att han får sova någon timme vid 18-tiden och sen håller vi honom uppe till 22-23. Men det innebär att vi inte har en lugn stund på hela dagen eller kvällen egentligen. Nån som har idéer?

• Svar på tråden 9-månaders vaken flera timmar på natten
  • viseversa

Vad gör ni när han vaknar? Berätta exakt hur ni agerar? Tänder ni lampor? Ger mat? Lyfter upp honom? Är han ledsen eller glad när han vaknar?

• emmap

Dottern gjorde sä! Frustrerande som f*n, men det gav sig. En period var det mer intensivt och därefter nån gång då och då. Man testade allt när de begav sig men vi har suttit uppe många nätter och lekt.

• cosinus

Min ena hade en sådan period. Jag hade en säng utan ben i ett rum där det förutom hans spjälsäng inte fanns något alls. Helt tomt och stängd dörr.

Så när han vaknade på natten och var vaken fick han krypa runt bäst han ville medan jag halvsov. Oftast var det inte så roligt så han kom tillbaka till mig rätt fort. Ibland hittade jag honom i fotändan på morgonen, någon gång på golvet, någon gång på en kudde som hamnat på golvet.

Var inte värt försöka få honom att somna om, alla aktiva ansträngningar fick honom bara mer vaken. Men att vara tråkig och sova själv löste problemet så tillvida att dels fick man själv halvsova under tiden och dels kom han som sagt oftast tillbaka relativt fort dör det blev för tråkigt. Höll i sig 1-2 månader typ.

• Fru Ve

Vi samsover. Försöker vara så tråkiga som möjligt då han vaknar, dvs låtsas sova. Men han kryper runt och river oss, nyper oss, drar i håret etc så det är inte lätt. Han är glad och verkar pigg :( ifall han verkar hungrig får han välling.

• möjligt

Som du skriver så har ni ju egentligen redan hittat en lösning som funkar, tupplur vid 18 läggdags vid 22-23.

Det är ju inte alls omöjligt att det ändrar sig av sig själv med tiden men kan det inte vara värt att bara köra på det ett tag för att få sova?

• Almina

Har det alltid varit likadant? Annars kanske det är en fas som snart går över. Vår son hade liknande vid 10 månaders ålder, att han plötsligen vaknade på natten och var vaken ett par timmar. Det varade kanske några veckor. Sen blev det "som vanligt" igen, att han vaknade ofta, men somnade om snabbt.

Hur sover barnet på dagen?

• Ittan

Har läst någonstans att om man lägger bebisen förtidigt har de inte hunnit utsöndra tillräckligt med sömnhormon (glömt namnet) då blir det som en tupplur och de vaknar vid 22-tiden och är för pigga för att somna om eftersom de har för låg halt av hormonet i kroppen i förhållande till att de sovit några timmar och känner sig pigga. Bebis kropp har inte ställt in sig på natt än. Testa att försöka hålla vaken till ca 21.00. Då får ni en stund egentid innan läggdags, plus att bebis hinner få mer av sömnhormonet och när bebis vaknar har kroppen förhoppningsvis utsöndrar tillräckligt av hormonet.

• Fru Ve
    Ittan skrev 2017-12-14 21:21:37 följande:

Har läst någonstans att om man lägger bebisen förtidigt har de inte hunnit utsöndra tillräckligt med sömnhormon (glömt namnet) då blir det som en tupplur och de vaknar vid 22-tiden och är för pigga för att somna om eftersom de har för låg halt av hormonet i kroppen i förhållande till att de sovit några timmar och känner sig pigga. Bebis kropp har inte ställt in sig på natt än. Testa att försöka hålla vaken till ca 21.00. Då får ni en stund egentid innan läggdags, plus att bebis hinner få mer av sömnhormonet och när bebis vaknar har kroppen förhoppningsvis utsöndrar tillräckligt av hormonet.

Tack för alla svar! Låter rimligt detta då min son verkar tycka det är en "tupplur" när han somnar mellan 19-20 =( Igår fick han sova lite vid 18-tiden och var sen vaken till 22. Det är lite trist då vi får noll barnfri tid men är ju bättre det än att vara vaken halva nätterna. Det kommer ju att bli bättre också vet jag av erfarenhet. Våra andra två barn var krångliga med sömnen till de var 1-1½ år, det blev bättre gradvis. Men frustrerande är det!
Svar på tråden 9-månaders vaken flera timmar på natten