• Immie

Gått upp 12kg v.23 BM rådde att gå ner?

Hejsan!

Är gravid med vårt första barn, innan graviditeten hade jag en övervikt på ca 10kg pga. en knäskada som gjorde att jag inte kunde träna ordentligt - men åt fortfarande lika mkt =p

Fram till v.14 mådde jag Jätte illa så var tvungen att äta på något Hela tiden och det enda jag inte mådde illa av att dricka var mjölk så gick upp mycket i början pga det. Lagom när illamåendet lagt sig kom foglossningen och nu i v. 23 har jag gått upp 12kg.

Var hos barnmorskan i måndags och fick näst intill en utskällning, hon rådde mig att gå ner i vikt - nu, mitt i graviditeten. Jag vet inte vad jag ska göra för att gå ner heller eftersom jag inte kan träna pga. svår foglossning, kan väl gärna inte dra ner på maten allt för mycket?

Men är det verkligen vettigt att gå Ner i vikt under graviditeten, är 12kg+ i denna veckan helt sjukt eller blåste hon upp en storm i ett vattenglas? Fick en riktig föreläsning om kost och träning osv. tilläggas ska att jag läst både näringslära och legat på elitnivå när det gäller träning, alltid förutom sista två åren varit väldigt vältränad.

Hon fick mig verkligen att känna mig Ännu fulare och obekvämare än jag redan gör. Vad säger ni - är jag bara känslig? /:

• Svar på tråden Gått upp 12kg v.23 BM rådde att gå ner?
  • Anonym (..)

Gå ner i vikt under en graviditet är inget som rekommenderas. Men, beroende på ditt bmi så rekommenderar man olika viktuppgång. Ex bmi över 30 rekommenderar man en viktuppgång på max 5 kg. Men helst ska man stå still i vikt om möjligt. Detta pågrund av ökade risker under graviditet och förlossning. Barnet Kan också få ökad risk för diverse hälsoproblem.

Men. Det ursäktar inte bm om du känner dig påhoppad. Men viktigt också att informera om risker.

Hoppas du få må bra under din resterande tid av graviditeten :)

• Anonym (Värden)

Vet inte vad du hade för värden i övrigt, men jag har nog också legat ungefär som du i vikt och aldrig fått skäll. Det jag skulle vara uppmärksam på vid snabb viktuppgång dock är havandeskapsförgiftning (men då är det ju vatten du binder). Det kan du ju inte "banta bort" oavsett...

• Anonym (Äsch)

Jag är i vecka 33 och har gått upp ha 20 kg. Oroa dig inte!

• Trebarnsmamma83

Jag har under mina graviditeter gått upp 40 kg (!) varje gång. Det har tagit ungefär 9 månader att gå ner dem sen igen. Väger runt 65kg när jag blir gravid och dryga 100kg under förlossningen. Min barnmorska har aldrig sagt något om det. Visst det är säkert inte nyttigt och kan säkert ge komplikationer, men som sagt, inget hon tagit upp med mig. Har aldrig hört någon annan heller som blivit tillsagd att gå ner i vikt under pågående graviditet. Som någon skrev ovan så har några vänner fått rådet att försöka att inte öka i vikt men det har de gjort ändå =)

• Lena

Kan du inte simma eller ha vattengympa tex? Att röra sig på något sätt är bra oavsett.

Nedgång i vikt är helt onödigt men minskad uppgång är bra.

• nevermind

Tur att de har lite koll eftersom så många kvinnor blir superfeta sen aldrig går ner i vikt, och skyller det på barnen...

Men. Den här bm lät ju nästan bara elak.

• EpicNurse

Det är hennes jobb att hålla koll på gravida kvinnors hälsa under graviditet. Och väger man mycket redan innan graviditeten så är det rekommendera att bara gå upp några kilon. Antagligen därför hon blev orolig.

Men gå ner i vikt bör du inte göra. Det är dock viktigt att hålla koll på vad du stoppar i sig. Försök äta nyttigare. Alltså bara lite socker och fett i maten och minimera godis/chips/efterrätter. Det är trots allt inte bra för bebisen om mamman går upp för mycket i vikt.

Sen att någon annan gick upp 30-50-70 kilo när de var gravida och det gick såå bra för både mamman och barnet så är det farligt och något man absolut ska undvika

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • annabellelee

Simma? Vattengympa? Ät näringstätt, alltså inga tomma kalorier utan nyttig mat.

Du bör inte gå ner, utan begränsa uppgången. Men bm bör ge dig kloka råd, inte skälla.

• Anonym (Öv)

Att gå upp 20-30 kg är helt ok och inget konstigt om man från början är smal. Har man däremot övervikt när man blev gravid så ska och behöver man inte gå upp så mycket i vikt. Det enda man då i princip behöver lägga på sig är den vikt som bebis mm väger. Extra fett och vätska som smala oftast lägger på sig är nåt som en överviktig inte behöver lägga på sig.

Var smal med första och gick upp 20 kg, vilket försvann nästan direkt. Andra gången så gick jag endast upp 8 kg men då vägde jag också 12 kg mer när jag blev gravid. (Åt som tidigare samtidigt som man bytte bort cykel mot bil)

Så om det inte finns någon annan orsak till att du redan gått upp 12 kg, så försök nu istället hålla denna vikten genom ändrad kost och motion.

Svar på tråden Gått upp 12kg v.23 BM rådde att gå ner?