• winterchild

Missfall vs D-vitaminbrist viktigt!

Med egen erfarenhet av två tidiga missfall vill jag uppmärksamma er som är i samma sits på vitamin D:s roll. En man på ett engelskt forum uppmärksammade mig på detta då hans fru haft flera tidiga missfall och det visade sig att hennes nivå av D-vitamin var mycket lågt, när hennes värde höjdes till över 60 upphörde hennes missfall. Jag gick och testade D-vitamin  genom ett blodprov och mycket riktigt var mitt värde alltför lågt. Påbörjade en stark kur (man bör ta minst 2000 IE/dag, gärna mer i början och helst i flytande form,  t ex Holistic droppar i olivolja). När mitt värde var uppe i ca 60 avlöpte kommande graviditet utan något som helst problem. Viktigt att känna till är att den dos av D-vitamin som flera grav-vitaminer innehåller är alldeles för låg nivå för att motverka ett missfall!
    Nu beror inte alla missfall på en låg D-vitamin nivå men tycker att detta helt klart är värt att testa då det ändå hjälpt många med mf och alltmer forskning belyser detta ämne.

"Ny forskning visar att vitamin D3 kan hjälpa kvinnor som försöker bli gravida efter ett missfall. Den har anti-inflammatoriska fördelar som kan bistå embryot under de tidiga stadierna av sin utveckling, genom att minska aktiviteten hos naturliga mördarceller och T-celler, två faktorer i moderns immunsystem som är kända för att bidra till återkommande missfall. Dess effekter är mycket lik en naturligt förekommande cellulär substans som produceras för graviditeten. Vi rekommenderar att våra patienter mellan 2000 och 4000 IE per dag. (Dr Braverman)"

Svar på tråden Missfall vs D-vitaminbrist viktigt!