Inlägg från: Maximus08 |Visa alla inlägg
  • Maximus08

Fördelning vid separation

Hej. 
    Vi har kommit till den tråkiga punkten att vi ska separera. Ett antal frågor dyker då upp, som jag inte lyckats att googla på. Tänkte om någon här kan vara behjälplig med råd och tips. 
    Vi har en villa med 50/50 ägandedel. 
    Vi kommer att göra en vinst.
    Vi har gjort en hel del renoveringar på huset under årens lopp, där sambons föräldrar varit väldigt hjälpsamma ekonomiskt. 
    Nu när vi pratar försäljning så hävdar sambon att, "jamen självklart är det ett förskott på arvet" så alla de pengarna ska jag ha tillbaka. 
    Jag kan å andra sidan tycka att, vi kanske inte skulle gjort de renoveringarna i den utsträckningen om vi nu inte haft det extra tillskottet. Jag tänker initialt, att det är pengar vi fått tillsammans för att fixa med huset, så kontentan bör bli att vi även delar vinsten lika. 
    F.d. sambon tycker det är helt befängd idé och kan inte alls förstå mitt tankesätt. 

Här blir jag fundersam om det är jag eller sambon som bör tänka om? 
    (Det finns inga skrivna eller muntliga överenskommelser/begränsingar gällande gåvorna). 

Skulle vara enormt tacksam för input. 

• Svar på tråden Fördelning vid separation
  • Maximus08

Först. Intressant iakttagelse att ni tror att det är en kvinna som skrivit inlägget...

Varför jag tyckte att det kändes märkligt att sambon skulle ?ha tillbaka? pengarna dennes föräldrar givit oss, är ju för att det gick till renovering av villan. Det är ju inte så att vi på nåt sätt ?satt sprätt? på pengarna på semester osv...

Sambon hävdar alltså att hen vill ha tillbaka alla gåvopengarna, vilket skulle i praktiken medföra att det då, indirekt blir jag som skulle på nåt märkligt sätt, tagit det som ett lån. Kan inte riktigt förlika mig med det tankesättet. Tänkbart skulle i så fall vara att jag betalar tillbaka hälften av det som vi fått från sambons föräldrar, till min sambo. Max.

• Maximus08

Kontantinsatsen kom från vinst av tidigare försäljning av bostadsrätt (som också var bådas).

• Maximus08

Kontantinsatsen kom från vinst av tidigare försäljning av bostadsrätt (som också var bådas).

• Maximus08
    Anonym (12345) skrev 2017-12-17 10:53:52 följande:

Det skrev du 45 minuter tidigare.

Råkade posta igen efter att telefonen varit avstängd...
  • Maximus08

Från gåvogivaren har det talats i dessa termer "Det är roligare att kunna ge er nu, när ni behöver det, och inte att ni behöver vänta på pengarna" Att pengarna kommer från sambons föräldrar råder det ingen tvekan om. Pengarna har i vissa fall inkommit till sambons konto, som sen har gått ut till renovering. I andra fall, har gåogivaren betalat en faktura. Hade sambon köpt tex en tavla för pengarna, hade det ju inte varit någon tvekan om vems tavlans rättmätige ägare var, men nu gick pengarna in i vårt gemensamma hus, vår gemensamma renovering och dröm. Att nu i efterhand börja komma med "att ska ha tillbaka" dom pengarna är riktigt magstarkt... Men, vi har inte på långa vägar diskuterat detta klart, och jag hoppas att vi kommer fram till en vettig lösning. Tack så jättemycket för allas input i detta. Det, och med mer påläsning av sambolag mm har givit mig mer kunskap. 

Svar på tråden Fördelning vid separation