• Grodmamma123

Gå till skolan/ på disco efter feber?

Är så tveksam idag. Mina barn, 7 och 11 år, har varit hemma från skolan med feber hela veckan. De hade feber (strax över 38) igår eftermiddag, men har varit feberfria sedan igår kväll. Den ena har lite hosta, och den andra har inga symtom. Ikväll är det skoldisco och de vill så gärna gå. Jag har sagt nej, men behöver lite input. De är hemma från skolan idag eftersom de hade feber igår.

Hur hade ni gjort (förutsatt att febern inte kommer tillbaka under dagen förstås, då är det ju givet). Vill ju inte riskera att smitta ngn som då blir sjuk över jul...

• Svar på tråden Gå till skolan/ på disco efter feber?
  • Annita

Jag har en "regel" hemma, och det är att har man varit hemma från skolan så är man hemma på kvällen också. Inga aktiviteter, inte gå på café eller bio, inte leka med kompis etc. Mina barn skulle inte fått gå på discot. Dels av princip, och dels av hälsoskäl. Hade de feber igår ska de väl vila idag också. Smittorisken kanske inte är så stor, iofs.

• Riuna
    Grodmamma123 skrev 2017-12-15 11:41:38 följande:

Är så tveksam idag. Mina barn, 7 och 11 år, har varit hemma från skolan med feber hela veckan. De hade feber (strax över 38) igår eftermiddag, men har varit feberfria sedan igår kväll. Den ena har lite hosta, och den andra har inga symtom. Ikväll är det skoldisco och de vill så gärna gå. Jag har sagt nej, men behöver lite input. De är hemma från skolan idag eftersom de hade feber igår.

Hur hade ni gjort (förutsatt att febern inte kommer tillbaka under dagen förstås, då är det ju givet). Vill ju inte riskera att smitta ngn som då blir sjuk över jul...

När jag var barn hade jag alltid regeln att var man för sjuk för skola så vara man också för sjuk för att leka med kompis eller annan aktivitet. Samma regel har jag haft för mina barn.

Trist såklart att missa discot eller nåt annat kul som man vill göra, men det kommer nya chanser.

Tror inte att risken att smitta nån är så stor, snarare att man tröttar ut sig så snart efter att man varit sjuk. Och så liksom principen, att är man sjuk så är man. 
Svar på tråden Gå till skolan/ på disco efter feber?