Jen Jen skrev 2017-12-20 05:48:07 följande:
Tack för svar Riuna! Är inte så ofta jag hinner skriva här. Håller med, tror det är bäst både för oss föräldrar och för sonen att få svar så fort som möjligt varför han beter sig som han gör. Vi har nu fått en tid för samtal med barnpsykolog och logoped då sonen inte ska närvara. Vi får se vad det leder till. Vad har din son fått för hjälp/stöd efter han fick diagnos? Jag känner igen mig i känslan över att misslyckas i sin uppfostran. Jag är väldigt känslig för hur andra stirrar och ibland kommenterar när sonen får sina utbrott och inget hjälper för att lugna ner honom. Försöker undvika att vara själv med honom och hans tvillingbror (som är bra mycket lättare att lugna ner men ändå så klart kräver en hel del uppmärksamhet) när det är mycket folk runtomkring som när man ska handla t ex. men det går ju inte undvika alla sådana situationer.
Har ett annat anonymt nick idag - men är Riuna :)
Min son utreddes när han var 6 år gammal. Förskoletiden gick okej även om det var jobbigt, men när han började förskoleklass så blev det fullständig katastrof. Han kunde inte sitta stilla, fick hemska utbrott, kastade saker, andra barn blev rädda, de fick hålla fast honom med mera.
När utredningen var klar fick ha direkt en resursperson som var med honom hela dagarna. Han är smart och har lätt för att lära men klarade inte att vara i grupp, så resursen hade egen undervisning, ibland med 1 eller 2 barn till vilket fungerade. Han fick även äta avskilt från stora matsalen för matsalsmiljön var så stressande. Han fick möjlighet att gå upp och rör på sig om han inte klarade att sitta stilla, fick lektioner i korta pass. Så höll det på hela lågstadiet med anpassad skolundervisning, inga problem att lära sig det han skulle.
Vi föräldrar har fått gå på kurs om ADHD och lärde oss att sätta gränser på rätt sätt och lägga ner vissa saker. Vi lärde oss att förbereda för att hjälpa honom med övergångar från olika aktiviteter. Vi lärde oss att värna hans sömn och mat och stimuli för att han skulle orka. barn med ADHD tex är inte hyperaktiva för att de är pigga egentligen utan för att de försöker väcka igång hjärnan att orka med tillvaron. Så när tillvaron blir lugnare och mer förutsägbar kan hjärnan fokusera bättre på det som ska göras. Så hyperaktivitet och utbrott är ett uttryck för att man inte orkar med situationen, tex i en affär eller i gruppen på förskolan eller kraven vid matbordet.
När han var 8 år fick han börja med medicin mot ADHD och det var som en dröm! Då fick vi en unge som svarade i princip normalt på vanlig fostran och gick att ha med i vanliga miljöer. Gradvis kunder resursen i skolan avvecklas, utbrotten blev färre och färre och upphörde sen helt, han klarade av vanliga lektionspass, klarade att äta i matsalen, började få kompisar igen. Från mellanstadiet hade han ingen egen resurs, men en person till klassen som var för honom och några till som behövde lite extra stöd.
Ungefär så är det nu också, han är 12 år nu. Men det märks att han är känsligare för stress, då kan han inte kontrollera sig lika bra. Han vet om sina svårigheter och vi är noga med att han vet att han är älskad och uppskattad trots att han har svårigheter, att vi vet att han kämpar med sig själv, att han gör sitt bästa. Och vi kan se till att kompensera honom för yttre krav genom att göra det lugnare hemma så han ska orka tex i skolan.
Jag kände precis som du ofta att jag var misslyckad och undrade vad andra tänkte om mig som förälder. Idag går jag rakryggad och vet att jag och sonen gör vårt bästa med de förutsättningar vi har. Men vi gjorde som du när han var mindre, tog inte med honom till situationer som han inte kunde hantera. När han blev ltie större kunde vi säga till honom att själv känna efter när det blev för mycket och då gå undan och kanske kolla på Ipad. Vi följe också med på kalas för att förebygga att han agerade ut och aldrig mer blev bjuden. Föräldrarna brukade uppskatta att vi var ärliga med det.