• Anonym (TS)

Pappan till mitt barn missbrukar

Efter några veckors misstanke om otrohet har jag till min stora fasa kommit på min sambo med att han missbrukar. LSD och gräs.

Vi fick barn i september och planerade livet ihop. Nu raserar allt mitt framför ögonen på mig och jag känner mig förkrossad.

Jag vill självklart inte vara med honom längre, det går ju inte med tanke på vårt barn. Jag undrar bara hur allt ska gå till rent praktiskt? Ska jag bara slänga ut honom (han kommer bli galen)? Ska jag kontakta någon myndighet? VAD SKA JAG GÖRA? Eftersom det är ett barn inkopplat blir ju hela situationen mycket mer komplicerad. Hjälp.

• Svar på tråden Pappan till mitt barn missbrukar
  • Eliinlee

Är/var i samma skit. Vi fick gå till familjerätten. Ska han få träffa barnet så måste han lämna pisseprov

• Anonym (samma här)

Är i samma situation ska träffa familjerätten snart, dock har pappan till barnet inte hört av sig eller träffat sitt barn

• klyban

LSD är mer eller mindre helt omöjligt och missbruka, och av farmakologiska skäl.

Hur tedde sig konsumtionen av cannabis som gjorde det till missbruk?
    Gick inte till jobbet, inte tog ansvar eller vad?
    Frågan för förstå vidden av konsumtionen, och spåren av denna.

hur många meter var det?
  • Gynekologstol

Hur vet du att han missbrukar? Har han misskött sin föräldraroll vid något tillfälle, till exempel genom att inte göra saker som han borde göra?

Om vi talar om att röka en joint på fredagen när barnen har lagt sig så ser jag inte problemet. Hade du blivit lika upprörd om han till exempel hade tagit några öl på en julfest?

Myten om att allt bruk är missbruk är falsk, glöm inte det.

• Anonym (Usch)
    Gynekologstol skrev 2017-12-16 13:02:58 följande:

Hur vet du att han missbrukar? Har han misskött sin föräldraroll vid något tillfälle, till exempel genom att inte göra saker som han borde göra?

Om vi talar om att röka en joint på fredagen när barnen har lagt sig så ser jag inte problemet. Hade du blivit lika upprörd om han till exempel hade tagit några öl på en julfest?

Myten om att allt bruk är missbruk är falsk, glöm inte det.

Skulle hellre se min sambo ta ett par öl alla dagar i veckan än att han röker på en fredag när barnen somnat.
    Inte bara pga att det är olagligt och därav är en stor risk utan mest för att effekten av pårökta människor är extremt vidrigt och obehagligt.
    De långvariga skadorna efter lång tids bruk verkar aldrig försvinna dessutom utan dom blir tröga och obehagliga 24/7.
  • klyban
    Anonym (Usch) skrev 2017-12-16 13:28:23 följande:
    Skulle hellre se min sambo ta ett par öl alla dagar i veckan än att han röker på en fredag när barnen somnat. Inte bara pga att det är olagligt och därav är en stor risk utan mest för att effekten av pårökta människor är extremt vidrigt och obehagligt. De långvariga skadorna efter lång tids bruk verkar aldrig försvinna dessutom utan dom blir tröga och obehagliga 24/7.
    Tycker tvärtom faktiskt, tycker de är tysta och menlösa oftast.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Lämnadirekt)

Vad hemskt ts, lider med dig!

Jag har själv levt med en alkoholmissbrukare och det är oerhört energislukande. Stå på dig och bli inte medberoende! Ta tag i det omgående för dig själv och för ditt barns skull! <3

Han kommer förmodligen lova guld och gröna slogar när han inser vart det barkar.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att separera med barn men försöker ändå!

Ni får väl först bestämma er för att separera och hur ungänge med barnet ska se ut. Kanske ta hjälp av familjerätten? Vet inte om du litar på honom med barnet eller om han missbrukar även till vardags? Kanske kan du ringa socialtjänsten och be om råd?

Angående lägenheten så är det väl den som har störst behov av den som får den, men kanske lättare att bara leta upp en ny? Beror på lite var man bor om det är lätt att hitta nytt.

Jag flyttade hem till mina föräldrar den dagen jag tröttnade, kan du göra samma? Hyra något tillfälligt i andra hand?

• Anonym (moffa)

Skulle hellre se min sambo ta ett par öl alla dagar i veckan än att han röker på en fredag när barnen somnat.

Inte bara pga att det är olagligt och därav är en stor risk utan mest för att effekten av pårökta människor är extremt vidrigt och obehagligt.

De långvariga skadorna efter lång tids bruk verkar aldrig försvinna dessutom utan dom blir tröga och obehagliga 24/7.

Missbruk som missbruk. Alla missbruk är per definition skadliga både för den drabbade och omgivningen. Men det finns grader i helvetet. Det är skillnad på någon som röker en enstaka joint och någon som konstant ligger utslagen i soffan eller ränner ute med sina pundarkompisar och begår brott för att finansiera sitt missbruk, missköter sitt jobb och hamnar på akuten för överdos.
  • Gynekologstol
    Anonym (Lämnadirekt) skrev 2017-12-16 18:42:47 följande:

Vad hemskt ts, lider med dig!

Jag har själv levt med en alkoholmissbrukare och det är oerhört energislukande. Stå på dig och bli inte medberoende! Ta tag i det omgående för dig själv och för ditt barns skull! <3

Han kommer förmodligen lova guld och gröna slogar när han inser vart det barkar.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att separera med barn men försöker ändå!

Ni får väl först bestämma er för att separera och hur ungänge med barnet ska se ut. Kanske ta hjälp av familjerätten? Vet inte om du litar på honom med barnet eller om han missbrukar även till vardags? Kanske kan du ringa socialtjänsten och be om råd?

Angående lägenheten så är det väl den som har störst behov av den som får den, men kanske lättare att bara leta upp en ny? Beror på lite var man bor om det är lätt att hitta nytt.

Jag flyttade hem till mina föräldrar den dagen jag tröttnade, kan du göra samma? Hyra något tillfälligt i andra hand?

Jag skulle avråda från att ta kontakt med myndigheterna. De kan inte göra något förutom att inleda en utredning om barnets hemförhållanden samt trakassera honom för resten av livet.

Det låter på TS som att hon precis har kommit på att han brukar LSD och cannbis lite då och då. Det är ganska långt från att leva med en alkoholmissbrukare i min värld. Jag säger inte att någon av dessa droger på något sätt är bättre än någon annan, men ingen skulle ens komma på tanken att kalla någon som tar några öl då och då för alkoholmissbrukare. Varför då göra det när det gäller cannabis och LSD?

Det låter ärligt talat inte ens som att TS och hennes man har pratat ut om situationen ännu, och att då blanda in myndigheterna är inget annat än ett självmål.
  • Gynekologstol
    Anonym (moffa) skrev 2017-12-16 19:12:06 följande:
    Missbruk som missbruk. Alla missbruk är per definition skadliga både för den drabbade och omgivningen. Men det finns grader i helvetet. Det är skillnad på någon som röker en enstaka joint och någon som konstant ligger utslagen i soffan eller ränner ute med sina pundarkompisar och begår brott för att finansiera sitt missbruk, missköter sitt jobb och hamnar på akuten för överdos.
    Grader? Det ena av dina exempel är ett missbruk och det andra är inte det.
  • Gynekologstol
    Tro mig, du skulle inte föredra att din sambo drack alla dagar i veckan. Nu använder jag och för sig varken alkohol eller cannabis, men jag vet vad jag talar om och hur negativt ett sådant beteende påverkar både individen och familjen.
  • Anonym (Usch)
    Gynekologstol skrev 2017-12-17 00:01:36 följande:
    Tro mig, du skulle inte föredra att din sambo drack alla dagar i veckan. Nu använder jag och för sig varken alkohol eller cannabis, men jag vet vad jag talar om och hur negativt ett sådant beteende påverkar både individen och familjen.
    Tro mig, jag har inga som helst problem med det.
    Ett par öl gör ingen skada och han skulle inte bli det minsta påverkad.
    Men med droger är det nolltolerans som gäller!
  • klyban
    Anonym (Usch) skrev 2017-12-17 15:56:20 följande:
    Tro mig, jag har inga som helst problem med det. Ett par öl gör ingen skada och han skulle inte bli det minsta påverkad. Men med droger är det nolltolerans som gäller!
    Alkohol är en drog, vet du inte om detta?
    hur många meter var det?
  • Anonym (Usch)
    klyban skrev 2017-12-17 16:07:15 följande:
    Alkohol är en drog, vet du inte om detta?
    hur många meter var det?
    OLAGLIGA droger om det känns bättre för dig?
    Särskilt sådana droger som gör personer totalt personlighetsförändrade på ett obehagligt vis. Vidrigt!

Folk som går på klubb och drar en lina har jag mindre problem med.
  • klyban
    Anonym (Usch) skrev 2017-12-17 16:16:46 följande:
    OLAGLIGA droger om det känns bättre för dig? Särskilt sådana droger som gör personer totalt personlighetsförändrade på ett obehagligt vis. Vidrigt! Folk som går på klubb och drar en lina har jag mindre problem med.

Så om cannabis blir lagligt, så är det helt plötsligt okey då?

Alkohol är den mest oberäkneliga drogen man kan använda.
    80% av våldsbrotten görs underpåverkan av alkohol tex, då folk får stora personlighetsförändringar på alkohol.

hur många meter var det?
  • Anonym (Usch)
    klyban skrev 2017-12-17 16:19:06 följande:

Så om cannabis blir lagligt, så är det helt plötsligt okey då?

Alkohol är den mest oberäkneliga drogen man kan använda.
    80% av våldsbrotten görs underpåverkan av alkohol tex, då folk får stora personlighetsförändringar på alkohol.

hur många meter var det?
    Ingen får personlighetsförändringar av ett par öl.
    Alla får personlighetsförändringar av cannabis.

Så nej det är ALDRIG okej och det kommer inte bli lagligt.
  • klyban
    Anonym (Usch) skrev 2017-12-17 16:21:55 följande:
    Ingen får personlighetsförändringar av ett par öl. Alla får personlighetsförändringar av cannabis. Så nej det är ALDRIG okej och det kommer inte bli lagligt.

Jaså? Förvånad
    Träffat på många sån i mitt liv, som får personlighetsförändringar så fort alkohol kommer i kroppen.
    Du har fördomar hör jag, och dessa förutsatta meningar om hur man blir på cannabis är inte rätt.

Eftersom WHO vill ändra lagarna pga det gör mer skada än nytta, FN vill ändra lagarna i världens länder, då de ger mer skada än nytta.
    Så har jag svårt och se Sverige ska stå emot detta.

Du svarade på frågan, om det blir lagligt, så är det okey då?
    Ditt svar är nej, så ditt ursprungsinlägg att det inte är okey för det är olagligt, var falsk dikotomi.

hur många meter var det?
  • Anonym (Usch)
    klyban skrev 2017-12-17 16:33:28 följande:

Jaså? Förvånad
    Träffat på många sån i mitt liv, som får personlighetsförändringar så fort alkohol kommer i kroppen.
    Du har fördomar hör jag, och dessa förutsatta meningar om hur man blir på cannabis är inte rätt.

Eftersom WHO vill ändra lagarna pga det gör mer skada än nytta, FN vill ändra lagarna i världens länder, då de ger mer skada än nytta.
    Så har jag svårt och se Sverige ska stå emot detta.

Du svarade på frågan, om det blir lagligt, så är det okey då?
    Ditt svar är nej, så ditt ursprungsinlägg att det inte är okey för det är olagligt, var falsk dikotomi.

hur många meter var det?
    Nej jag skrev att det är vidrigt inte "bara" för att det är olagligt utan även för effekten både när personen är pårökt och den skada som finns dygnet runt för rökare. (Haschtomtar)

Har varit på tusentals fester genom åren där det finns nån dåre som röker på och deras förändrade beteenden är extremt vidrigt!
  • klyban
    Anonym (Usch) skrev 2017-12-17 16:37:23 följande:
    Nej jag skrev att det är vidrigt inte "bara" för att det är olagligt utan även för effekten både när personen är pårökt och den skada som finns dygnet runt för rökare. (Haschtomtar) Har varit på tusentals fester genom åren där det finns nån dåre som röker på och deras förändrade beteenden är extremt vidrigt!

Men det är inte okey för det är olagligt, är falsk dikotomi.

Din tro på hur man blir på cannabis och INTE på alkohol, är också fel.
    Sen de du pratar om utgör runt 4% av alla på cannabis, då det är ungefär så många som får en problematisk konsumtion.
    De som röker cannabis brukar sätta sig i soffan och vara rätt tysta.
    Och för varit på tusentals fester(hur du nu har hunnit med det), och har en så felaktig tro på hur man blir på cannabis OCH alkohol för den delen.
    Så låter det som du fabulerar mest.

Personligen tycker jag alla är jobbiga påverkade, men det är bara de på alkohol som stör en av dessa två.
    Och det återser man även i brottsstatistiken, där man haft siffror på över 80% av våldsbrotten och under påverkan av alkohol.
    Om inte det är obehagligt och veta, jämfört med en som sjunker ned i soffan och bara sitter.
    Människor som är påverkade av cannabis är extremt tråkiga, inte obehagliga.
    Tveksam om du ens sett någon som är påverkad av cannabis, för din beskrivning är så off.

hur många meter var det?
Svar på tråden Pappan till mitt barn missbrukar