• arcelence

Så bebissjuk att jag spricker

Hej på er!Glad

Jag är ny på forumet och en snart 22-årig tjej som har en fundering kring hur man ska hantera barnlängtan. Bebissjukan är så pass enorm att jag både gråter av att se söta bebisar och gravidmagar(dvs blir helt till mig!/rörd) och av just det, längtan samt sorg, eftersom jag inte har någon egen eller en direkt utformad plan av att skaffa med min partner. Denna längtan har jag haft i ca 5 år och tror den grundar sig i att min biologiska klocka helt enkelt tickar på som fan samt att jag inte haft en trygg uppväxt som gör att jag söker chansen att kunna börja om och ta hand om något eget. Göra livet bra för någon annan. Tanken av detta gör mig väldigt lugn och det är en stor dröm sedan länge.

Min partner som är 1 år äldre än mig är öppen för att skaffa barn när han är 27-30 vilket känns på tok för långt bort för mig i nuläget, men samtidigt förståeligt för hans del då han säger att han vill bli mer stabil som person. Det är mycket roligare om båda parterna är mer angelägna till att bli förälder. Dilemmat här är alltså hur jag ska undvika att längta sönder efter ett barn? Är det konstigt att jag gör det? Ska jag förhandla/visa något för min partner? 

Kan tillägga att båda har jobb med stabil lön och möjlighet att ta över en stor och redig lägenhet

• Svar på tråden Så bebissjuk att jag spricker
  • annabellelee

Självklart ska ni prata om barn och planer för barn, men det låter som att ni redan gjort det. Du kan ta upp frågan igen, men att pressa fram något partnern inte är redo för brukar inte ge goda resultat.

I dagsläget är du 21, vilket är väldigt ungt. Man ändrade mycket under de åren, byter intressen, hittar ny partner ibland, upptäcker vem man är. Använd åren till att mogna som människa, res, engagera dig politiskt eller i en ideell organisation, börja måla tavlor, vad du nu behöver för att utvecklas . Se det som dina år, när du gör saker för att stärka dig och din relation!

Allt det kommer du inte ha tid till med små barn.

• Eliinlee

Inte alls konstigt att vara bebissjuk. Blev det redan i 14års åldern när man hade sin först pojkvän xD

Idag har jag en son på över ett halvår och jag är 19år gammal. Blev gravid trots ppiller. MEN under den tiden jag var bebissjuk så försökte jag mest tänka på att det kommer förr eller senare. Så länge kan man komma på namn till exempel. Många rekommenderar att titta på bebiskläder, saker, möbler osv vilket gjorde det bara jobbigare för mig men kanske funkar för dig? :)

• Rumpelstiltskins

Ja man är väldigt ung när man är 21 men inte för att skaffa barn. Jag gjorde det och är så tacksam för det. Jag vill inte ha fler än ett barn och när han är 20 år, vuxen och förhoppningsvis självständig då är jag bara 40 och har hela livet framför mig. ????

• Rumpelstiltskins

Insåg att jag inte alls svarade på din fråga. Förlåt. Dessutom blev min smilegubbe en massa frågetecken.

Hur Som, båda måste ju vara eniga. Förklara fördelar a med att skaffa barn tidigt för din partner. Personligen förstår jag inte alls varför folk väntar i en oändlighet på att skaffa barn. Man vill ju inte vara närmare pensionsåldern när barnen inte längre står i beroendeställning.

• Tildurrr

Jag är lika gammal som dig och har också haft barnlängtan så länge jag kan minnas men verkligen plågats av den senaste 5 åren. Min sambo har inte heller känt sig redo och jag har studerat (blir klar i juni) så vi har ju inte haft bästa förutsättningarna heller. Men nu när folk i hans närhet börjar skaffa barn så har han också fått en längtan, äntligen!

Men det jag gjort dom här fem åren är typ att i mitt eget huvud byggt upp scenarion om hur det kommer bli osv, vet inte om det har stillat barnlängtan eller eg ökar på men jag har varit tvungen att tänka på det för att känna att det ändå kommer ske någon gång..

• arcelence
    annabellelee skrev 2017-12-16 05:26:31 följande:

Självklart ska ni prata om barn och planer för barn, men det låter som att ni redan gjort det. Du kan ta upp frågan igen, men att pressa fram något partnern inte är redo för brukar inte ge goda resultat.

I dagsläget är du 21, vilket är väldigt ungt. Man ändrade mycket under de åren, byter intressen, hittar ny partner ibland, upptäcker vem man är. Använd åren till att mogna som människa, res, engagera dig politiskt eller i en ideell organisation, börja måla tavlor, vad du nu behöver för att utvecklas . Se det som dina år, när du gör saker för att stärka dig och din relation!

Allt det kommer du inte ha tid till med små barn.

Som nämnt i mitt inlägg vill jag att båda parterna ska vara angelägna. Det blir mycket roligare! Har därför inga planer på att pressa någon utan vill mest själv pressa undan min plågsamma längtan. Ibland tänker man ja, fyller 22 om ett par veckor och skulle kunna bli förälder vid tidigast 23, men vill inte måla upp en bild som kanske inte stämmer. Ska testa att se om jag känner att jag vill utvecklas inom något nytt nästa gång det blir jobbiga känslor
  • arcelence
    Eliinlee skrev 2017-12-16 05:29:26 följande:

Inte alls konstigt att vara bebissjuk. Blev det redan i 14års åldern när man hade sin först pojkvän xD

Idag har jag en son på över ett halvår och jag är 19år gammal. Blev gravid trots ppiller. MEN under den tiden jag var bebissjuk så försökte jag mest tänka på att det kommer förr eller senare. Så länge kan man komma på namn till exempel. Många rekommenderar att titta på bebiskläder, saker, möbler osv vilket gjorde det bara jobbigare för mig men kanske funkar för dig? :)

Skönt att inte vara den enda unga med en stark längtan!! Och vad kul att du har en son! Hmm ja ibland kan det stilla bebissjukan lite, sant att det kommer förr eller senare. Tur att åren går fort :)
  • arcelence
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-16 10:30:36 följande:

Ja man är väldigt ung när man är 21 men inte för att skaffa barn. Jag gjorde det och är så tacksam för det. Jag vill inte ha fler än ett barn och när han är 20 år, vuxen och förhoppningsvis självständig då är jag bara 40 och har hela livet framför mig. ????

Rumpelstiltskins skrev 2017-12-16 10:32:34 följande:

Insåg att jag inte alls svarade på din fråga. Förlåt. Dessutom blev min smilegubbe en massa frågetecken.

Hur Som, båda måste ju vara eniga. Förklara fördelar a med att skaffa barn tidigt för din partner. Personligen förstår jag inte alls varför folk väntar i en oändlighet på att skaffa barn. Man vill ju inte vara närmare pensionsåldern när barnen inte längre står i beroendeställning.

Glad att det hela funkade bra för dig! Det ger mig lite hopp om att det skulle kunna funka här också ifall jag oplanerat skulle bli gravid tidigare/killen skulle ångra sig. Att förklara fördelar som iaf yngre än 27-30 skulle jag kunna tänka mig att göra
  • arcelence
    Tildurrr skrev 2017-12-16 11:53:16 följande:

Jag är lika gammal som dig och har också haft barnlängtan så länge jag kan minnas men verkligen plågats av den senaste 5 åren. Min sambo har inte heller känt sig redo och jag har studerat (blir klar i juni) så vi har ju inte haft bästa förutsättningarna heller. Men nu när folk i hans närhet börjar skaffa barn så har han också fått en längtan, äntligen!

Men det jag gjort dom här fem åren är typ att i mitt eget huvud byggt upp scenarion om hur det kommer bli osv, vet inte om det har stillat barnlängtan eller eg ökar på men jag har varit tvungen att tänka på det för att känna att det ändå kommer ske någon gång..

Härligt att han äntligen börjar få en längtan! Vet han när han vill ha barn? Hur reagerar han på din längtan?
  • Tildurrr
    arcelence skrev 2017-12-16 14:34:34 följande:

Härligt att han äntligen börjar få en längtan! Vet han när han vill ha barn? Hur reagerar han på din längtan?

Han vill att vi börjar försöka så det har vi gjort! Tidigare har han nog blivit stressad/irriterad av min längtan för jag har själv inte kunnat hantera den. Men nu när han också känner sig redo så är det mycket lättare för båda! På nått sätt har det "stillat" längtan lite av att veta att det är på gång nu. :)
Svar på tråden Så bebissjuk att jag spricker