• SweetJune

    Hur långt sommarlov 4-åring (pappa hemma med 1,5 åring)

    Hej

    De två somrarna som sonen gått på förskolan har han varit ledig i 10 veckor. Nu i sommar ska min man vara föräldraledig med vår 1,5 åring och vi har två gemensamma veckor i mitten av juni. Hur hade ni gjort sen.. Ha sonen 4-år hemma hela sommaren eller att han går en period på förskola, eller en period med 2 dgr/vecka? Tänker att 10 veckor så kanske han saknar sina kompisar och underlättar samtidigt för maken att inte ha båda hemma så "länge". Har jag det lugnt på jobbet eller kan vara ledig så kommer vi alla hitta på grejer/vara lediga tillsammans men det vet jag inte förrän dagen innan.. Hur gjorde ni som var föräldralediga under sommaren (den andre jobbade) med mindre barn?

    Tacksam för råd

  • Svar på tråden Hur långt sommarlov 4-åring (pappa hemma med 1,5 åring)
  • Anonym (Nja)

    Jag var iof sig ensamstående, men när jag var föräldraledig med minsta så fick inte stora gå på förskolan mer än 15h I veckan och var "tvungen" att vara hemma hela sommarlovet. Vet ju inte hur reglerna ser ut i din kommun, men så är det här (även om en förälder arbetar).

  • Carambolan

    När vi var i den sitsen senast hade vår dåvarande fyraåring sex veckor helledigt och fyra veckor 15h/v (hon brukade annars gå 30h/v). Men då hade vi fyra veckor ledigt tillsammans allihopa.

  • modsey

    Jag vade tveklöst haft barnet hemma hela sommaren . Våra är 9 år och vi slår knut på oss för att ge dem 10 veckors ledigt. Det är guld värt!

  • Isola747

    Skulle inte ens tänka tanken att korta ner sommarlovet om någon av föräldrarna var ledig. Kompisarna kommer ju också vara lediga så det är ju inte ens säkert att någon av de kompisar barnet brukar leka med är där om man väljer att lämna när förälder och syskon är hemma. Passa på att låta barnet vara ledig medan ni kan, den möjligheten kanske inte kommer att finnas under somrarna framöver.

  • Carambolan
    Isola747 skrev 2017-12-16 09:23:49 följande:

    Skulle inte ens tänka tanken att korta ner sommarlovet om någon av föräldrarna var ledig. Kompisarna kommer ju också vara lediga så det är ju inte ens säkert att någon av de kompisar barnet brukar leka med är där om man väljer att lämna när förälder och syskon är hemma. Passa på att låta barnet vara ledig medan ni kan, den möjligheten kanske inte kommer att finnas under somrarna framöver.


    Nja, det är inte säkert. När vi var föräldralediga sista vändan var mina äldre barn 4 och 8 och inga av deras kompisar hade småsyskon. Före midsommar och från typ en vecka in i augusti var alla deras kompisar på förskola eller fritids. Har barnen vänner som är långlediga är det ju lättare att hitta sällskap på dagarna även på skollovet Man får pejla av bekantskapskretsen lite.
  • Alexi

    Efter midsommar ska man inte ha barn på förskola om man inte absolut måste. Då slås avdelningar ihop, mer vikarier, mindre verksamhet.

    Däremot kan han ju börja igen runt typ 10 augusti eller så.

  • Isola747
    Carambolan skrev 2017-12-16 10:23:35 följande:
    Nja, det är inte säkert. När vi var föräldralediga sista vändan var mina äldre barn 4 och 8 och inga av deras kompisar hade småsyskon. Före midsommar och från typ en vecka in i augusti var alla deras kompisar på förskola eller fritids. Har barnen vänner som är långlediga är det ju lättare att hitta sällskap på dagarna även på skollovet Man får pejla av bekantskapskretsen lite.
    Ja, som jag skrev, det är inte säkert att det finns kompisar som man brukar leka med och då är det ju dumt att lämna för att man tror att barnet vill vara med sina kompisar. Sedan KAN det såklart vara så att kompisarna är på plats. Själv skulle jag hellre erbjudit någon kompis att vara hemma hos oss än att lämna på förskolan under sommaren om jag var ledig. De flesta förskolor har ju inte heller verksamhet under sommaren utan erbjuder endast omsorg med vikarier eller hopslag med andra förskolor/avdelningar.
  • elyse

    Jag skulle ha ledigt från midsommar och första veckan i augusti.

  • SweetJune

    Tack för era tankar. Vi lämnar på en mindre privat förskola så brukar inte vara vikarier och alla barn känner varandra. Just hans kompisar brukar bara vara lediga en kort period då de åker på semester före eller efter sommaren. Förra sommaren var vi båda lediga 10 veckor och det var underbart men mot slutet började han fråga efter kompisarna.. Men han föredrar oftast att vara ledig än att gå till förskolan och kul nu att han har ett kompisgäng. Men samtidigt som flera av er skriver ska man passa på så länge man kan och så har jag en nära vän vars dotter är ledig hela sommaren och de har lekt sen små så vi kan ju ses och så hittar man kompisar ute också. Hade vi lämnat på en kommunal förskola där förskolor slås ihop med vikarier hade vi inte tvekat att ha honom hemma.

  • SweetJune
    elyse skrev 2017-12-16 11:10:19 följande:

    Jag skulle ha ledigt från midsommar och första veckan i augusti.


    Min man är från utlandet och vi åker dit andra veckan i juni tom midsommar. Förra året var det likadant. Så han har börjat lovet lite tidigare men annars håller jag med att stannar vi i Sverige en sommar så är från midsommar bra. Brukar åka utomlands innan högvärmen kommer dit.
  • SweetJune
    modsey skrev 2017-12-16 08:23:11 följande:

    Jag vade tveklöst haft barnet hemma hela sommaren . Våra är 9 år och vi slår knut på oss för att ge dem 10 veckors ledigt. Det är guld värt!


    Hur många gemensamma/själva veckor har ni kört då?
  • SweetJune
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-16 08:13:04 följande:

    Jag var iof sig ensamstående, men när jag var föräldraledig med minsta så fick inte stora gå på förskolan mer än 15h I veckan och var "tvungen" att vara hemma hela sommarlovet. Vet ju inte hur reglerna ser ut i din kommun, men så är det här (även om en förälder arbetar).


    I vår kommun är det 25 h men har en vän vars 4- åring har allmän förskola o då måste hon vara hemma alla lov..
  • Fru Ve

    När vi har varit FL har våra andra barn varit hemma hela sommarlovet. Det har varit rätt tufft tycker jag, men har inte haft samvete att ha storbarnet på fsk. Hos oss är det också lite outtalat att det inte är OK att nyttja förskolan under lov om man inte är tvungen. Bland annat brukar de skicka ut brev från förskolechefen där det står att man ska tänka på att låta barnen vara lediga... Men egentligen tycker jag själv det skulle räcka att barnen är hemma 6-7 veckor max. Resten blir mest jobbigt både för barnen och föräldrarna.

  • legomum

    Jisses hade haft barnet hemma hela sommaren.
    Det är inte svårt att aktivera och ha kul med sina barn. Men sedan så behöver inte barn bli aktiverade hela tiden heller.
    Att träffa barn kan man göra ändå så ensam behöver 4 åringen inte bli alls och hur kan man säga så egentligen familjen ska man inte underskatta.

  • SweetJune

    När brukar era barn vara tillbaka efter sommaren? Mitten av aug? Tar ni ut semester eller föräldraledighet under sommaren?

  • modsey
    SweetJune skrev 2017-12-16 11:57:28 följande:

    Hur många gemensamma/själva veckor har ni kört då?


    Minst fyra. Vi skulle hellre korta ner antalet lediga veckor för barnen om vi skulle gå omlott. Vi vill vara lediga tillsammans
Svar på tråden Hur långt sommarlov 4-åring (pappa hemma med 1,5 åring)