• Lewaize

IVF startar vintern 2018

Vi har nu fått en tid på fertilitetscentrumet i Gbg i början av februari :) känns jävligt gött att få komma igång! Har ägglossning nu 23/12 och man skulle in och ta prover mellan 6-8 dagar efter äghlossningen så det suger ju att de har mellandags stängt då :P men men! Vi har iaf minst två ?riktig? försök innan vi slängs in i ivf karusellen med allaprover och det som hör till.

Försöker med första barnet sedan maj 17
  • Lewaize
    Bunny on speed skrev 2017-12-20 05:49:10 följande:

Ska ni påbörja ivf eller utredning?

Jajjemänsan :) sambon hade pungbråck som barn och kännde att vi ville kolla hur det låg till med spermierna då det kan leda till sterilitet. Hade inte tänkt på det förens nu och vi har ändå försökt i snart 8 månader utan graviditet :) bättre sent än aldrig att komma på det!
  • Lewaize
    Bunny on speed skrev 2017-12-20 22:35:34 följande:

Utredning alltså?

Yepp
  • Lewaize
    Bunny on speed skrev 2017-12-22 09:23:09 följande:

Tyvärr kan vägen mot ivf bli lång. Vi började vandra den för 20 månader sedan, då vår utredning inleddes.

Det suger! Men vi går privat och hoppas därför på att det inte ska ta så lång tid! Har läst i andra trådar att de som har gått via landstinget har fått vänta ytterligare 1 år innan de ens har fått ta ett spermaprov o.o vilket jag tycker helt befängt! Så därför valde vi privat och hoppas på att resan går fort :)
  • Lewaize
    8992 skrev 2017-12-25 14:46:33 följande:

Vår utredning tog en månad från första kallelsen via landstinget, så det borde inte ta så lång tid om ni gör privat. Är ju iofs så olika från ställe till ställe :)

Det var ändå jävligt snabbt! Nog snabbaste jag har hört talas om :P vi hoppas ju naturligtvis att det ska ta sig innan vi ska på utredning och vi har två försök på oss innan dess! Man vet ju aldrig heller vad de kan hitta för fel på utredningen :P
  • Lewaize
    8992 skrev 2017-12-25 19:22:01 följande:

Ja, det gick extremt fort faktiskt haha. Måste ha prickat in den minst belastade månaden hos kvinnokliniken :D men sen fick vi som sagt vänta 11månader på fortsättningen för att jag var för ung så det blir nog lika lång väntan som för dom flesta ändå haha. Någon gång innan den 5 mars måste vi ha vårt första möte enligt vårdgarantin, så även vi har 2-3 chanser på oss att greja det på egen hand även om det verkar lönlöst haha

Hoppas ändå att det går för oss båda då innan vi drar igång karusellen :P
  • Lewaize
    8992 skrev 2017-12-26 11:37:16 följande:

Usch så jobbigt! Det är en av mina största orosmoment att man ska träffa läkare/vårdpersonal som är hemska

Lite av den anledningen också som vi väljer privat! De är oftast väldigt kunniga och hjälpsamma redan från start :)
  • Lewaize

Nu är vi nästan färdig utredda! Mina blodprov såg bra ut, sambons spermier mindre bra så vi kommer att köra igång med IVF i April någongång. Det beror på hur sambons blodprov ser ut med testosteron och allt annat :)

Vi är faktiskt inte speciellt nedstämda så som man kanske borde vara. Vi vet inte hur stora/små våra chanser till naturlig graviditet är och vi frågade inte heller då läkaren var tydlig med att det var IVF som gällde för oss. Vi ser fram emot att gå igenom denna tuffa biten tillsammans :)

• Lewaize
    8992 skrev 2018-02-02 14:18:26 följande:

Härligt, inte långt kvar med andra ord :)

Vi har samma inställning, känner ingen sorg, oro eller något för processen utan ser det som en möjlighet. Blir det tufft så tar vi det då men hittills mår vi väldigt bra :)

Precis! Känner som er :) blir det jobbigt så får vi ta det då! Vi tycker det är skönt att veta att vi kan få hjälp lixom :) Ska ni dra igång snart eller är ni precis i början som vi :) ?
  • Lewaize
    8992 skrev 2018-02-04 10:52:53 följande:

Om inget oförutsett händer så börjar jag med sprutorna 12-13e februari :) känns helt sjukt att det är så nära nu efter flera års väntan! Vet ni något ungefärligt startdatum för er eller är det remiss-väntan för er nu?

Fan va kul för er! Hoppas allt går bra :D

Vi går privat och påbörjade utredningen i mitten av januari och fick svar nu 1/2 att om vi ska kunna bli gravida så gäller IVF. Sambons blodprover kommer ta ca 6 veckor att få med kromosomavvikelsen (om det finns någon). Sedan beroende på vad svaren säger så kommer antagligen han få börja med hormonsprutorna i ett par veckor/månader innan jag börjar att ta dem :) om allt går som de ska så kommer vi nog att få göra äggplock och insättning i maj/juni :)
  • Lewaize
    8992 skrev 2018-02-04 21:31:49 följande:

Okej, aldrig set/hört något om att mannen behöver ta hormonsprutor förut. Är det pga lågt antal simmare? Kommer ni båda stimuleras med hormoner samtidigt? :)

Ja och nej :P läkaren trodde att hans få simmare kunde påverkas av lågt testosteron (ganska låg sexdrift, inga problem när jag tar initiativet men nästan aldrig han som är drivande). När vi får reda på blodsvaren så får vi reda på om han behöver köra igång med sprutor själv ett tag eller och vi båda kör igång samtidigt :)
  • Lewaize
    8992 skrev 2018-02-08 22:49:13 följande:

Undrar vad biverkningarna för en man i den sitsen kan bli. Jag tänker bara att jag & min man skulle nog halvt mörda varandra om båda blev hormonstimulerade samtidigt om humörsvägningarna även är en biverkan för dom haha. Blir så fascinerade över hur många olika bakomliggandes orsaker det finns till ett vanlig problem som barnlöshet.

Jag har hämtat ut allt från apoteket och inväntar mens för att kunna starta. Den här väntar är värre än all tidigare väntan för nu är det så jävla nära men ändå så långt borta haha.

Som ?tur är? är det jag som har tempramentet i denna familj :P han är lugn som en filbunke! Så jag kan ändå tycka att det ska bli intressant nu när det kanske blir ombytta roller :D så att han kan förstå varför mitt humör går upp och ner ibland ^^

Wooop wooop!!! Nu är det fan nära för er :D rätt sjukt att man helt plötsligt längtar efter mens när man så länge längtat efter ägglossning xD
    Försöker med första barnet sedan maj 2017, påbörjar IVF behandling maj/juni 2018
  • Lewaize

Hallå allesammans! Hur är det med er alla? Hur går det för er? Det har varit väldigt tyst här i gruppen ett tag, även ifrån mig :P 

Vi har har nu fått reda på att det är den manliga faktorn hos oss som spökar och jag är inne på dag 4 med sprutor. Ska på UL nu på lördag och kolla hur äggen har mognat. Hoppas det går bra för er :)

påbörjad IVF april/maj 2018 med första barnet
  • Lewaize
    8992 skrev 2018-04-26 19:33:10 följande:
    Va skönt att ni fått veta orsak och att ni är igång! Vårt försök blev avbrutet pga för få ägg ( endast 1)i rätt storlek. Men helt otroligt ngnså tog det sig ändå på naturlig väg så att säga och den 14mars fick jag ett plus på stickan :D är nu i v.11
    Grattis :D :D :D :D :D Fan va sjukt! Men så himla kul :D
    påbörjad IVF april/maj 2018 med första barnet
Svar på tråden IVF startar vintern 2018