• Anonym (Så otroligt rädd)

Cancer

Finns det någon här som har/har haft cancer eller på något sätt är kunnig inom ämnet?

Jag misstänker nämligen att jag kan vara drabbad, och skulle behöva få lite råd och stöd om hur jag ska gå tillväga för att bli tagen på allvar av vården.

• Svar på tråden Cancer
  • theTOBALEKHI
    Anonym (Så otroligt rädd) skrev 2017-12-16 16:26:29 följande:

Finns det någon här som har/har haft cancer eller på något sätt är kunnig inom ämnet?

Jag misstänker nämligen att jag kan vara drabbad, och skulle behöva få lite råd och stöd om hur jag ska gå tillväga för att bli tagen på allvar av vården.

Vilka symptom har du och vilken cancer är du orolig att du har?

Hodgkins. Tycker att de flesta symptom jag har stämmer bäst in på just den diagnosen (oöm knöl längst ut på höger sida om nacken, klåda som kommer och går och nu en knöl i vänster armhåla som visserligen ömnar när jag trycker hårt på den).

• Anonym (Ni)
    Anonym (Så otroligt rädd) skrev 2017-12-16 16:43:03 följande:

och nu en knöl i vänster armhåla som visserligen ömnar när jag trycker hårt på den).

Som är en halv cm stor. En finne alltså.
  • Rumpelstiltskins

Mitt tips är att du ska sluta oroa dig och sluta googla. Svullna lymfkörtlar kan bero på en hel del massa andra saker än just Hodkins. 

Sedan råder jag dig att gå till en läkare och be denne undersöka knölen. 

• Anonym (A)

Svullna lymfkörtlar kan man ha av massa olika anledningar, de flesta ofarliga.

Beroende på hur den sitter, känns o hur stor den är o lite annat så bedömer man om det behöver göras ytterligare utredning eller ej. Det handlar inte om att inte ta på allvar, det handlar om att det oftast är ofarligt och det måste finnas en medicinsk anledning att göra ytterligare utredningar.

Men du behöver ju gå det kollat, ring till din VC.

• Anonym (A)

Tryckte på skicka för tidigt. En vän till mig sökte sin VC pga besvärlig hosta o trötthet för ett par år sedan (hen var då drygt 25år).

Läkaren noterade då att hen såg ut ungefär som Mike Tyson på ena sidan av halsen men inte andra. Eftersom det var många, stora körtlar i ett paket som satt fast typ blev det snabb utredning och det var Hodgkins.

Hen mår bra idag och har nu tre barn.

• Anonym (Hm)
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-16 16:58:58 följande:
    Mitt tips är att du ska sluta oroa dig och sluta googla. Svullna lymfkörtlar kan bero på en hel del massa andra saker än just Hodkins. 

Sedan råder jag dig att gå till en läkare och be denne undersöka knölen. 
    Håller med

Hade det varit en finne, skulle den ha varit klämd för länge sedan, så du kan sluta kommentera om du ska fortsätta vara lika spydig. För övrigt är den ungefär lika stor som en ärta och ömmar vid hård beröring. Har redan ringt vc ett x antal gånger och uttryckt min oro men de har inte kunnat ge mig någon tid förrän tidigast på måndag och då får jag inte ens bli undersökt av en riktig läkare utan av en sjuksköterska. Och jag som helst av allt hade velat få en biopsi för att helt kunna släppa min oro, speciellt med tanke på alla märkliga symptom jag börjat få.

• AndreaBD

Kan också vara en fibrom. Min dotter hade en sån som växte längst ner på halsen, eller bredvid halsen. Två gånger. Det såg ut som ett andra huvud var på gång att växa. Den var stor som en pingis-boll till slut och opererades bort. Men de är alltså totalt harmlösa. Googla på bilder och se om det ser ut så. 

• Rumpelstiltskins
    Anonym (Så otroligt rädd) skrev 2017-12-16 17:35:46 följande:

Hade det varit en finne, skulle den ha varit klämd för länge sedan, så du kan sluta kommentera om du ska fortsätta vara lika spydig. För övrigt är den ungefär lika stor som en ärta och ömmar vid hård beröring. Har redan ringt vc ett x antal gånger och uttryckt min oro men de har inte kunnat ge mig någon tid förrän tidigast på måndag och då får jag inte ens bli undersökt av en riktig läkare utan av en sjuksköterska. Och jag som helst av allt hade velat få en biopsi för att helt kunna släppa min oro, speciellt med tanke på alla märkliga symptom jag börjat få.

Du förstår inte alls hur det skulle se ut om alla som oroade sig för cancer fick genomgå Biopsi vid första undersökningen? 

Tidigast måndag och det tycker du är sent? Vad hade du önskat? Att de beordrat dig till en akutmottagning? Det är ju lördag!

Svullna lymfkörtlar gör förjävla ont. Har du aldrig haft en förkylning/infektion? Då svullnar ofta lymfkörtlarna och det gör svinont. 
Svar på tråden Cancer