• Körabilångest

Köra bil när det är många körfält?

Jag ska åka till Sthlm imorgon har ångest över det... Aldrig kört bil där det är fler än två körfält, känns jätteläskigt när det är flera?! Men det kanske inte är det? Plus att det kommer vara minusgrader så har ångest över det också...

Jag kanske låter jätteosäker, men jag är ganska säker i min bilkörning annars men får ångest när jag ska köra långt till en ny plats.

• Svar på tråden Köra bil när det är många körfält?
  • Pimpinellan

Ligg i mellanfilen tills du ska svänga av. Då kan man inte hipp som happ hamna fel. Enda du får se upp med är i början av stan där man måste hålla sig i de 2 filerna till höger för annars hamnar man i Nacka eller vad det nu är. Men det står i god tid. Glad

• Monchichier
    Pimpinellan skrev 2017-12-16 20:19:17 följande:

Ligg i mellanfilen tills du ska svänga av. Då kan man inte hipp som happ hamna fel. Enda du får se upp med är i början av stan där man måste hålla sig i de 2 filerna till höger för annars hamnar man i Nacka eller vad det nu är. Men det står i god tid.

Duktigt att du uppmanar TS att begå lagbrott. Riktigt duktigt. Applåder till dig
  • Monchichier

Ha inte ångest. Kör i lugnt tempo, håll avståndet och ha som mantra att det är okej att köra fel.

Ladda ner Waze, och låt rösten guida dig.

Och kom ihåg att alla avskyr tröga, lata mittfilsförare så håll dig till högra filen hela tiden.

• Carambolan

Ibland när jag känner mig osäker på en trafikplats som ser skitkonstig ut på kartan brukar jag "låtsasköra" den konstig sträckan i Google streetview innan Körfält, skyltar, korsningar etc. brukar synas bra om det är längs en relativt stor väg som inte har byggts om nyligen.

• Akira Öken
    Pimpinellan skrev 2017-12-16 20:19:17 följande:

Ligg i mellanfilen tills du ska svänga av. Då kan man inte hipp som happ hamna fel. Enda du får se upp med är i början av stan där man måste hålla sig i de 2 filerna till höger för annars hamnar man i Nacka eller vad det nu är. Men det står i god tid.

"Början av stan"? :)
  • Akira Öken
    Monchichier skrev 2017-12-16 21:14:24 följande:

Duktigt att du uppmanar TS att begå lagbrott. Riktigt duktigt. Applåder till dig

Vad skulle lagbrottet bestå i menar du?
  • Petter och jag

Håll alltid till höger. Det värsta som kan hända är att du råkar svänga av (men då har du missat tre skyltar...) och då är det bara att vända på lämplig plats. Stressa inte. Se till att du har gott om tid.

• enanna
    Akira Öken skrev 2017-12-17 00:30:09 följande:

Vad skulle lagbrottet bestå i menar du?

Att använda fel fil, förstås!
  • Ekonom10

Ta det lungt och läs på skyltarna. Trafiken kan ha uppdrivet tempo emellanåt men hamnar du i fel fil, blinka och visa din avsikt så blir du insläppt. På söndagar är det inga trängselavgifter heller.

Svar på tråden Köra bil när det är många körfält?