Hur länge får en valp vara ensam?
Hej! Vi hade tänkt att köpa en pomeranian valp och undrar om den kan vara ensam hemma i kanske 5-7 timmar efter att ha bott hos oss i två månader ( hela sommarlovet ). Skulle det funka bra?
Hej! Vi hade tänkt att köpa en pomeranian valp och undrar om den kan vara ensam hemma i kanske 5-7 timmar efter att ha bott hos oss i två månader ( hela sommarlovet ). Skulle det funka bra?
Nääää... eller, jag är ingen hundmämniska men tänker ändå nej.
Man måste väl se det som träning/uppfostran. Börja med små korts stunder för att se hur valpen reagerar och hur hemmet ser ut när man kommer tillbaka, sen trappa upp med längre stunder.
Men det när man känner sin hund väl.
Jag tycker det är en lång stund för lilla valpen att va ensam, gällandes allt. Så som omtanke, omvårdnad, uppfostran osv osv
Fem timmar i sträck max. Och då är det en vuxen, tränad hund vi pratar om.
Rekommendationen är att en vuxen, trygg och ensamhetstränad hund inte bör lämnas ensam mer än max 4 timmar per dygn. En valp har ni ju precis börjat ensamhetsträna när sommarlovet är över och klarar bara korta stunder om ni har tur. Har ni en orolig valp klarar den förmodligen inte att vara ensam några minuter ens vid den åldern. Hundvakt är alltså ett måste om ni funderar på hund.
Nej det är inte okej. Det finns dessutom en lag som säger att du inte får lämna hunden hemma i mer än max 5 eller 6 timmar. Något av detta.
En valp däremot får bara lämnas extremt korta stunder.
Skaffa dagmatte eller plats på hunddagis.
NEJ! Det kan den inte
Vår hund är 1.6 och det är först nu hon lämnas max 4 timmar. Precis som nån skrev tidigare så har man precis börjar med ensamträning efter 2 mån och då pratar vi minuter. Första två mån går åt till att träna rumsrenhet och att bo in sig tryggt. Blir så ledsen när jag läser sånt här, tänk så många små valpar som folk vara lämnar och sen får dom skäll för att dom inte blir rumsrena eller tuggar på inredningen.
Nej, som andra svarat kan man inte lämna en valp ensam så länge. Lagen säger dessutom att hundar ej får lämnas ensamma längre än 6 timmar och det gäller ju då självklart vuxna hundar som (förhoppningsvis) blivit ordentligt ensamhetstränade. Du/ni får skaffa någon typ av hundpassning om ingen kan vara med hunden under dagen.
Nej. Aldrig mer än 6 timmar.
Beroende på hur det går med att lära in ensamhet och rumsrenhet kanske ni är uppe i 5-6 timmar efter 4-6 mån.
max 6 timmar är lagen och den gäller vuxna hundar. 4 timmar, sen måste de rastas och sen får man lämmna dem 2 timmar till. Vet inte om det är hårdare krav vad gäller valpar
En valp på två månader bör inte lämnas ensam längre stunder det första halvåret. Den ska tas hand om och rastas och fostras. Så max två timmar i början sen lägga på tid efter. Jag har en åttaårig hund. Lämnas aldrig ensam mer än 7-8 timmar.