• Angelinaes

Ptsd, mardrömmar

Hej.

Jag har komplex ptsd (sexuellt utnyttjad i 8 år) så mitt psyke är långt ifrån stabilt. Idag är jag 23 år gammal, går i behandling just nu så mycket som varit förträngt börjar komma till ytan.

När jag var liten så hade jag ständiga mardrömmar och vaknade kl 03.08 varje natt i ren skräck. Nu har dessa börjat igen. Det är alltid en man inblandat i dessa drömmar, en äldre man. Han som utnyttjade mig var inte en äldre man, isåfall hade jag förstått mönstret. Jag har förträngt hela mitt liv och denna skräck jag upplever varje natt har varit sånt jag aldrig vill uppleva igen, psyket spelar mig ett spratt. Jag tappar helt verklighets uppfattningen, drömmarna handlar alltid om att folk i min omgivning försvinner och någon är ute efter mig, så när jag vaknar helt svett på nätterna är jag fortfarande bortom verkligheten och ser alltid den där mannen som är efter mig och känner sån fruktansvärd skräck och ren panik, även på morgonen är jag fortfarande inte helt i den verkliga delen. Börjar känna mig så sjuk, vet inte ens hur jag ska beskriva psyket som börjar ta över helt. Så jävla paranoid, känns som psyket är någon person med makt som vill döda mig sakta men säkert. Finns det någon här ute som upplevt något liknande, som känner att hela psyket gör att man fuckar ur, vet knappt vem jag är längre, eller vilken verklighet jag lever i. Men varför är nätterna värst? Vad är de för man som alltid är inblandat? Kan de vara en rödtråd egentligen fast jag har förträngt? Är det något jag börjar minnas igen? Jag har ingen aning.

Hela texten är så jävla rörig, men det är ju just det att jag inte ens vet hur jag ska formulera hur det faktiskt är, eller känns. Men detta dödar mig, känns som det inte är långt ifrån tills psyket tar över såpass mycket att jag gör något jag egentligen inte vill.

Någon annan som lider av mardrömmar och nattskräcken, paniken? Vet ni hur ni ska formulera känslorna? Hur är det för er?

Mig äter det upp. Och jag önska jag hade någon att prata med som kan förstå på ett ungefär.

Tacksam för svar, förstår dock om min text är helt oförståndlig.

• Svar på tråden Ptsd, mardrömmar
  • karolina17

Det är för det går fort i huvudet hela tiden även på natten. Hotsystemet är igång i amygadala. Att tolka drömmen är inte viktigt utan mer förstå att det handlar om flash backs som kan vara irrationella med.

• Meriall

När var jag yngre drömde jag också om en specifik äldre man (ingen jag kände till i verkligheten), hemska mardrömmar.

Kan det vara så att din man representerar en del av dig själv som du inte vill kännas vid snarare än en annan person?

• Angelinaes
    karolina17 skrev 2017-12-18 08:13:09 följande:

Det är för det går fort i huvudet hela tiden även på natten. Hotsystemet är igång i amygadala. Att tolka drömmen är inte viktigt utan mer förstå att det handlar om flash backs som kan vara irrationella med.

Tack för svar!
  • Angelinaes
    Meriall skrev 2017-12-18 10:12:52 följande:

När var jag yngre drömde jag också om en specifik äldre man (ingen jag kände till i verkligheten), hemska mardrömmar.

Kan det vara så att din man representerar en del av dig själv som du inte vill kännas vid snarare än en annan person?

Hur gammal var du när mardrömmarna sluta?

Ja de är fruktansvärt.

Det kan nog vara så som du säger.

Jag har ju förträngt allt som har med min barndom att göra, och nu kommer allt upp till ytan igen och i samma veva mannen.
Svar på tråden Ptsd, mardrömmar