• Anonym (det slutar aldrig)

Oralsex - cancerrisk?

Är fruktansvärt rädd för cancer och den som drabbar munhåla och svalg pga oralsex.
    Är singel sedan ett par år och intrycket jag fått av de jag varit på dejt med är att de flesta legat runt så otroligt mycket och haft olika kk´s vilket är något jag finner väldigt obehagligt och undvikit. Jag vill inte ha en promiskuös partner utan en som varit i längre relationer och inte ser så lättvindigt på sex, pga alla risker det innebär. Läste att bögar var de som drabbats mest av HPV viruset men även män som legat med många kvinnor är smittbärare. För tankarna till 80-talet och AIDS epidemin. Naturen talar sitt tydliga språk att promiskuösitet straffar sig genom allvarliga sjukdomar. Nu är det dax igen.

Jag har nu blivit förtjust i en kille som jag träffat via några bekanta som är oerhört attraktiv och intressant på många plan. Vi har träffats ett par gånger men jag har ännu inte vågat ha sex med honom för att jag är väldigt säker på att han haft många sexpartners pga sitt utseende och charm Men han är ganska hemlighetsfull och pratar inte så mycket om tidigare relationer och jag har inte vågat fråga så mycket av rädsla för att verka svartsjuk och skrämma bort honom.

Men hur ska man lägga fram det här och rädslan för sex? Att ha oralsex med kondom är uteslutet och verkar absurt. Tyvärr finns HPV viruset kvar och risken försvinner inte av att man har samma partner en längre tid.

Hur gör ni andra när ni har sex med nya?

• Svar på tråden Oralsex - cancerrisk?
  • Anonym (Häpp)

Jag brukar lita på fakta och där är det tydligt att naturen inte talar sitt tydliga språk att promiskuösitet straffar sig genom allvarliga sjukdomar. Att vi har sex är en nödvändighet för vår överlevnad.

Risken att få HPV virus och därefter cancer av det är minimal, du har mycket större chans att få cancer av en mängd andra orsaker. HPV är dessutom något man kan vaccinera sig mot. Dessutom är det män som får halsinfektioner av HPV, kvinnor får livmoderscancer av det.

För det första ska du vaccinera dig mot HPV oavsett hur mycket sex du har. Sen ska du slappna av när det gäller sex.

I Sverige dör varje år ca 150 personer av HPV relaterad cancer - lika många som drunknar och ungefär hälften av av de som dör i trafiken. Så vad du än gör ha inte oralsex i en bil på en bro

• Anonym (det slutar aldrig)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-12-18 13:54:36 följande:

Jag brukar lita på fakta och där är det tydligt att naturen inte talar sitt tydliga språk att promiskuösitet straffar sig genom allvarliga sjukdomar. Att vi har sex är en nödvändighet för vår överlevnad.

Risken att få HPV virus och därefter cancer av det är minimal, du har mycket större chans att få cancer av en mängd andra orsaker. HPV är dessutom något man kan vaccinera sig mot. Dessutom är det män som får halsinfektioner av HPV, kvinnor får livmoderscancer av det.

För det första ska du vaccinera dig mot HPV oavsett hur mycket sex du har. Sen ska du slappna av när det gäller sex.

I Sverige dör varje år ca 150 personer av HPV relaterad cancer - lika många som drunknar och ungefär hälften av av de som dör i trafiken. Så vad du än gör ha inte oralsex i en bil på en bro

Du har fel angående att kvinnor bara drabbas av livmoderhalscancer. Tandläkare hittar numera denna ökande cancerform i halsen på främst ungdomar av båda könen. Enligt min husläkare går det inte att vaccinera sig mot den som sätter sig i halsen sp varje gång man har oralsex med någon som haft sex med många finns det ökad risk. Naturen vill nog inte att vi ska ha sex med så många olika individer på ett sådant sätt vi har nu. Det fyller ju dessutom inget syfte alls förutom spridning av könssjukdomar och känslomässig förvirring. Har du uppdaterad fakta  angående dina siffror. För tydligen har de ökat enormt bara sista åren.

www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-drabbas-av-cancer
  • Anonym (Misse)

Viruset finns inte alls kvar i kroppen när infektionen läkt ut.

• Anonym (B)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-12-18 13:54:36 följande:

Fel fel fel. Kvinnor får i allt större utsträckning denna typ av cancer i munhåla och svalg.
  • Anonym (Bitteli)

Jag har en kompis (kille) som har haft sex (och munsex) med runt 350 kvinnor och han har inte fått cancer i munnen. Vet att han aldrig använder kondom.
    Har läst att ungefär 1200 får det varje år, mest män, över 65 år och dom som röker och dricker mycket alkohol. Så risken är inte så där jättestor att man får muncancer bara för att man har sex med en ny kille. 
    Menar inte att man behöver ligga runt men om man ska vara orolig för att få cancer hela tiden kan man ju inte göra nåt.
    Största risken för att få cancer är enligt en artikel jag läste av en läkare: otur!

• Anonym (B)
    Anonym (Bitteli) skrev 2017-12-18 15:07:07 följande:

Jag har en kompis (kille) som har haft sex (och munsex) med runt 350 kvinnor och han har inte fått cancer i munnen. Vet att han aldrig använder kondom.

Har läst att ungefär 1200 får det varje år, mest män, över 65 år och dom som röker och dricker mycket alkohol. Så risken är inte så där jättestor att man får muncancer bara för att man har sex med en ny kille. 

Menar inte att man behöver ligga runt men om man ska vara orolig för att få cancer hela tiden kan man ju inte göra nåt.

Största risken för att få cancer är enligt en artikel jag läste av en läkare: otur!

Vilken är relationen mellan att han inte använder kondom och att han inte fått cancer av att ha sex med en massa tjejer att göra menar du? Vad vet du om kvinnorna han haft sex med? Ingenting!
  • Anonym (Bitteli)

Om det nu är så stor risk att få cancer i munnen borde väl han ha fått det med tanke på att han inte har skyddat sej. Har du sex med någon har du ju även sex med hens tidigare partners och det blir väl väldigt många i det här fallet.

• Anonym (.)

Hela livet innehåller risker. Man kan utveckla vissa typer av cancer av att dricka alkohol, och valet av mat påverkar chansen för cancer i tjocktarmen.

Vissa risker är dock värda att ta kan jag tycka.. .. Annars har man inte levt livet ordentligt.

Cancer pga oralsex är en av de chanstagningarna som jag gärna tar... ibland händer det att jag går över gatan när det är röd gubbe också.

• Anonym (B)
    Anonym (Bitteli) skrev 2017-12-18 19:14:21 följande:

Om det nu är så stor risk att få cancer i munnen borde väl han ha fått det med tanke på att han inte har skyddat sej. Har du sex med någon har du ju även sex med hens tidigare partners och det blir väl väldigt många i det här fallet.

Om din bekant blir smittad eller ej har ju noll betydelse för risken i sig. Såklart.
  • Anonym (Bitteli)

Som sagt: 1200 får cancer i munnen/halsen per år. Fler män än kvinnor, dom flesta över 65 år, större risk för rökare samt dom som dricker mycket alkohol.

Risken är alltså 0,00012 % per år att få just den sortens cancer!!!!!!

www.cancerfonden.se/om-cancer/huvud-hals-cancer

Svar på tråden Oralsex - cancerrisk?