• Anonym (det slutar aldrig)

Oralsex - cancerrisk?

Är fruktansvärt rädd för cancer och den som drabbar munhåla och svalg pga oralsex.
    Är singel sedan ett par år och intrycket jag fått av de jag varit på dejt med är att de flesta legat runt så otroligt mycket och haft olika kk´s vilket är något jag finner väldigt obehagligt och undvikit. Jag vill inte ha en promiskuös partner utan en som varit i längre relationer och inte ser så lättvindigt på sex, pga alla risker det innebär. Läste att bögar var de som drabbats mest av HPV viruset men även män som legat med många kvinnor är smittbärare. För tankarna till 80-talet och AIDS epidemin. Naturen talar sitt tydliga språk att promiskuösitet straffar sig genom allvarliga sjukdomar. Nu är det dax igen.

Jag har nu blivit förtjust i en kille som jag träffat via några bekanta som är oerhört attraktiv och intressant på många plan. Vi har träffats ett par gånger men jag har ännu inte vågat ha sex med honom för att jag är väldigt säker på att han haft många sexpartners pga sitt utseende och charm Men han är ganska hemlighetsfull och pratar inte så mycket om tidigare relationer och jag har inte vågat fråga så mycket av rädsla för att verka svartsjuk och skrämma bort honom.

Men hur ska man lägga fram det här och rädslan för sex? Att ha oralsex med kondom är uteslutet och verkar absurt. Tyvärr finns HPV viruset kvar och risken försvinner inte av att man har samma partner en längre tid.

Hur gör ni andra när ni har sex med nya?

• Svar på tråden Oralsex - cancerrisk?
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (det slutar aldrig) skrev 2017-12-18 14:13:35 följande:
    Du har fel angående att kvinnor bara drabbas av livmoderhalscancer. Tandläkare hittar numera denna ökande cancerform i halsen på främst ungdomar av båda könen. Enligt min husläkare går det inte att vaccinera sig mot den som sätter sig i halsen sp varje gång man har oralsex med någon som haft sex med många finns det ökad risk. Naturen vill nog inte att vi ska ha sex med så många olika individer på ett sådant sätt vi har nu. Det fyller ju dessutom inget syfte alls förutom spridning av könssjukdomar och känslomässig förvirring. Har du uppdaterad fakta  angående dina siffror. För tydligen har de ökat enormt bara sista åren.

www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-drabbas-av-cancer
    Med den grundinställnimngen till sex och livet å bör du nog stanna hemma. Saker som har större chans till döden än HPV relaterad cancewr i munhålan:
    Trafikolyckor
    Abort (för fostret 100%)
    Rökning
    Alkohol
    Självmord
    Prostatacancer
    Bröstcancer
    Drunkning
    Hjärtinfarkt
    Knark
    Kärlsjukdomar
  • Anonym (Vaccinen tar inte alla farliga HPV-former)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-12-18 13:54:36 följande:

Jag brukar lita på fakta och där är det tydligt att naturen inte talar sitt tydliga språk att promiskuösitet straffar sig genom allvarliga sjukdomar. Att vi har sex är en nödvändighet för vår överlevnad.

Risken att få HPV virus och därefter cancer av det är minimal, du har mycket större chans att få cancer av en mängd andra orsaker. HPV är dessutom något man kan vaccinera sig mot. Dessutom är det män som får halsinfektioner av HPV, kvinnor får livmoderscancer av det.

För det första ska du vaccinera dig mot HPV oavsett hur mycket sex du har. Sen ska du slappna av när det gäller sex.

I Sverige dör varje år ca 150 personer av HPV relaterad cancer - lika många som drunknar och ungefär hälften av av de som dör i trafiken. Så vad du än gör ha inte oralsex i en bil på en bro

Vaccinen tar inte alla farliga HPV-former, bara några av de vanligaste . HPV är väldigt spritt men långt ifrån alla drabbade får cancer . Rökning förstärker starkt HPV-virusets cancerframkallande effekt , men också icke-rökare kan få det.

Visst skall man gå på cellprovtagningar och inte röka , men ett mindre antal sexpartners , och färre högriskpartners , sänker också risken.  KOndom kan skydda men skyddar procentuellt inte lika bra mot HPV som mot en del andra smitttor.

Cancer i munhålan m.m. har faktiskt ökat .

HPV är hemskt lurigt.

Anonym (Bitteli) skrev 2017-12-18 19:14:21 följande:

Om det nu är så stor risk att få cancer i munnen borde väl han ha fått det med tanke på att han inte har skyddat sej. Har du sex med någon har du ju även sex med hens tidigare partners och det blir väl väldigt många i det här fallet.

Nej!

Så funkar det inte . Cancern och själva infektionen som triggar den är inte samma sak . En del har HPV utan att få cancer och andra får cancer triggat av just HPV.

Cancer är ju kroppens egna celler som fått fnatt. HPV är ett virus , som kan trigga igång cancern.

Anonym (.) skrev 2017-12-18 19:23:38 följande:

Hela livet innehåller risker. Man kan utveckla vissa typer av cancer av att dricka alkohol, och valet av mat påverkar chansen för cancer i tjocktarmen.

Vissa risker är dock värda att ta kan jag tycka.. .. Annars har man inte levt livet ordentligt.

Cancer pga oralsex är en av de chanstagningarna som jag gärna tar... ibland händer det att jag går över gatan när det är röd gubbe också.

Fast man kanske kan vara lycklig utan att ha haft många sexuella partners / högriskpartners (dvs sådana som själva haft många partners).
    Anonym (B) skrev 2017-12-18 16:46:13 följande:
    Vilken är relationen mellan att han inte använder kondom och att han inte fått cancer av att ha sex med en massa tjejer att göra menar du? Vad vet du om kvinnorna han haft sex med? Ingenting!
    Kondom kan skydda mot HPV ,men skyddar inte lika bra mot HPV som mot en del andra könssmittor.
    Anonym (B) skrev 2017-12-18 21:12:28 följande:
    Om din bekant blir smittad eller ej har ju noll betydelse för risken i sig. Såklart.
    Inte noll betydelse ! Visst påverkar det risken , men det är inte alla som bär på HPV som får cancer.
  • Anonym (Slickaren)

Älskar oralsex! Har haft det ofta, med många och länge utan att drabbas av cancer. Gör massa andra cancerframkallande saker också utan att drabbas. Oturen är nog den största parametern, sen kan man avstå vissa saker för de är onödiga men inte oralsexGlad

Anonym (Slickaren) skrev 2017-12-20 13:55:44 följande:

Älskar oralsex! Har haft det ofta, med många och länge utan att drabbas av cancer. Gör massa andra cancerframkallande saker också utan att drabbas. Oturen är nog den största parametern, sen kan man avstå vissa saker för de är onödiga men inte oralsexGlad

Det tar tid för cancer att utvecklas av ett HPV virus. Så om du haft oralsex med många partners ökar risken markant för denna cancerform i framtiden. Ökad promiuskuitet i våra sexvanor rent generellt har ju visat på tydliga konsekvenser i form av spridning och markant ökning av könssjukdomar som inte varit aktuella på många år som syfilis och gonorre. Även HIV har ökat dramatiskt igen samt HPV i munhåla som inte tidigare varit så utspritt. Många sexpartners är tyvärr farligt på många olika plan som det ser ut. Jag har själv slutat ligga med människor som jag vet lever promiskuöst. Tar inga onödiga risker och som vanligt är det lättare för kvinnor att drabbas inkl alla som ligger med män utsätter sig. Heterosexuella män är de som drabbas minst, inte konstigt att de förespråkar att ligga runt i högre grad:)
  • cb66

Min farfar blev 96 år och dog av hjärtinfarkt, han slickade minst 86 olika kvinnor och sög i sin ungdom av män mot betalning i Hässleholm. Fick vare sig HPV eller cancer.

cb66 skrev 2017-12-20 15:28:06 följande:

Min farfar blev 96 år och dog av hjärtinfarkt, han slickade minst 86 olika kvinnor och sög i sin ungdom av män mot betalning i Hässleholm. Fick vare sig HPV eller cancer.

Sant, men rent statistiskt utsatte han sig för mera risk.

Kanske var han icke-rökare också. Rökning förstärker som sagt HPV:S cancertriggande verkan .
    Anonym (det slutar aldrig) skrev 2017-12-20 14:33:56 följande:
    Det tar tid för cancer att utvecklas av ett HPV virus. Så om du haft oralsex med många partners ökar risken markant för denna cancerform i framtiden. Ökad promiuskuitet i våra sexvanor rent generellt har ju visat på tydliga konsekvenser i form av spridning och markant ökning av könssjukdomar som inte varit aktuella på många år som syfilis och gonorre. Även HIV har ökat dramatiskt igen samt HPV i munhåla som inte tidigare varit så utspritt. Många sexpartners är tyvärr farligt på många olika plan som det ser ut. Jag har själv slutat ligga med människor som jag vet lever promiskuöst. Tar inga onödiga risker och som vanligt är det lättare för kvinnor att drabbas inkl alla som ligger med män utsätter sig. Heterosexuella män är de som drabbas minst, inte konstigt att de förespråkar att ligga runt i högre grad:)

Bra att du har ett riskmedvetande.

Faktorer som minskar risken för HPV-framkallad cancer är (utan rangordning) 1) färre partners 2) ej högriskpartners , 3) att Inte röka-då rökning förstärker HPV:s effekt mycket/rejält starkt  4) Gå på cellprovtagningarna. 5) (Varför blev det plötsligt kursiv stil) Kondom (även om det inte skyddar lika bra mot HPV som mot en del andra smittor 6) Vacciner (Gardacil o Cervarix ?) även om de inte tar alla farliga former av HPV.

En HPV-infektion kan läka ut genom immunförsvaret , och har man tur har den inte ställt till med någon cancermutation . Har den läkt ut smittar man inte heller vidare . Flera faktorer kan påverka läkningstiden för en HPV-infektion . Enligt någon studie jag såg nämnd tycks kostfaktorer kunna påverka . Den som höll i den studien menade att vegan- eller vegetarisk kost kan vara gynnsamt vad gälller tiden. Det finns också andra faktorer (inte så känt i Sverige-men jag läste om en utländsk studie) som tycks kunna påverka -vet inte hur mycket, tex  till och med hur snoppen ser ut. Exempel på en annan faktor tycks faktiskt vara mängden hud. Bar urinrörsmynning tycktes genomsnittligt kunna kopplas till lite kortare utläkningstid än om den är täcckt. Men jag är INTE för omskärelse av barn utan fysiska fel , utan tvärtom emot religiös barn-omskärelse (och också på andra punkter emot  tänkande inom de religionerna) och annan rutinomskärelse. Är däremot nöjd me att helt av naturen ha mindre hud, som en del vuxna män har. Som "kuriosa nämner jag den faktorn.

Fjäril Vingad skrev 2017-12-20 17:26:47 följande:

Släpp er historia. Testa er innan ni har sex och sen kör ni.

Hur många tror du testat sig innan de ligger med random person på en dejt eller div kk´s där de inte är exklusiva med varann? Jag är inte rädd för att smittas vaginalt av grejor eftersom jag alltid haft kondom. det är oralsexet endast jag är rädd för eftersom detta sätter sig bak i halsen ...undrar varför? Tror knappast någon suger med kondom..då hade jag hellre lagt ner oralsex helt och hållet.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (det slutar aldrig) skrev 2017-12-20 17:56:13 följande:

Hur många tror du testat sig innan de ligger med random person på en dejt eller div kk´s där de inte är exklusiva med varann? Jag är inte rädd för att smittas vaginalt av grejor eftersom jag alltid haft kondom. det är oralsexet endast jag är rädd för eftersom detta sätter sig bak i halsen ...undrar varför? Tror knappast någon suger med kondom..då hade jag hellre lagt ner oralsex helt och hållet.

Ingen aning. Jag gjorde det inte under min vilda period. Men orka ha ågren över det nu liksom? Numera har jag inte random sex eller ens kk:s. Aldrig sex utan test först.
  • MarkrWa

Få se nu. Alla killar du möter ligger runt? Men inte den här killen? O du är rädd för oralt. Rädsla brukar ju komma från att man gjort nått man rimligen kan bli oromig för tidigare med någon av dessa lösaktiga män. Ler stort.

Så min fråga är. Är killen någon som fkörtar runt är en playertyp? Eller är det nått mer pojkvänmaterial och i så fall varför inte öppna upp med en avsugning. ? Det låter som att du frågar om råd i just detta.

Fjäril Vingad skrev 2017-12-20 17:26:47 följande:

Släpp er historia. Testa er innan ni har sex och sen kör ni.

Det finns inte generellt, vad jag vet, några tester för de farliga formerna av HPV som brukar göras på de mottagningar där man brukar testa sig för könssjukdomar. Jag ville göra det för ett antal år sedan och inget fanns erbjudet . Synliga könsvårtor , kondylom, kunde de titta efter, men de farliga könsvårtorna /de farliga typerna av HPV är ofta de osynliga vårtorna.
    Anonym (det slutar aldrig) skrev 2017-12-20 17:56:13 följande:
    Som sagt : vad jag vet om finns det  i Sverige inte generellt några tester som erbjuds för de farliga formerna av HPV på mottagningar där könssjukdomar diagnosticeras. De kan se synliga könsvårtor , kondylom, men de farliga är ju ofta de osynliga . Detta gör ju HPV till extra luriga virus. de farliga formerna ger ofta inte alls några symptom.
    MarkrWa skrev 2017-12-20 21:36:41 följande:

Få se nu. Alla killar du möter ligger runt? Men inte den här killen? O du är rädd för oralt. Rädsla brukar ju komma från att man gjort nått man rimligen kan bli oromig för tidigare med någon av dessa lösaktiga män. Ler stort.

Så min fråga är. Är killen någon som fkörtar runt är en playertyp? Eller är det nått mer pojkvänmaterial och i så fall varför inte öppna upp med en avsugning. ? Det låter som att du frågar om råd i just detta.

TS skrev väl att hon var säker på att han haft många sexpartners för hon menade många hade varit intresserade av den killen . Eller begrep jag det rätt ?
Svar på tråden Oralsex - cancerrisk?